Di Weekend BIL

Suzuki Jimny – kul och kultig i kubik

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Suzuki Jimny tar sig både uppför och nerför branta backar. Med lågväxel och fyrhjulsdrift är den otroligt stark, samtidigt som den är relativt lätt, med en vikt på under 1 200 kilo.

Karin Olander

Kultbilen Suzuki Jimny, nu i sin fjärde generation, är en kameleont. Gullig men rå på samma gång.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Glöm komfort och en massa digitala finesser – hur galet bra den tar sig fram över stock och sten är poängen.

Trots att det snart är dags för 50-års­firande är den japanska terrängbilen vitalare än någonsin. Det har blivit en hajp kring den nya modellen och väntelistan är lång. Fabriken i Japan hänger inte med på den oväntat stora efterfrågan. Även Sve­rige har drabbats av Jimny-feber, de 150 bilar som har tilldelats oss är redan sålda och börjar levereras efter sommaren. Beställer man en bil i dag får man vänta till nästa vårvinter. Och det är alltså ingen exklusiv sportbil vi talar om.

Det har sålts nästan tre miljoner bilar i 194 länder sedan den första Jimny kom ut 1970. Den nya modellen har kvar samma grundidé med framkomlighet, enkel design och slagtålighet. Därför har den ramkonstruktion, stel bakaxel och fyrhjulsdrift som kompletteras med lågväxel.

Jämfört med föregångaren har modellen dock fått mer kraft under huven. I stället för 85 hästkrafter har den utrustats med en 1,5-liters bensinmotor på 102 hästkrafter och högre vridmoment vid alla varvtal. Den har blivit några centimeter kortare på längden men fått en centimeter högre mark­frigång, nu 21 centimeter, och tack vare gene­rösa frigångsvinklar både fram och bak klarar den att ta sig över rejäla hinder utan att det skrapar i.

Växlingarna är bökiga

Di Weekend provkör på en krävande ­terrängbana i Nederländerna, så krävande att förare som tävlar i Paris-Dakar-rallyt också kör här. Det är ute i skog och mark som Jimny kommer till sin rätt. Med lätthet fräser den uppför sandbackar, kastar sig ut för branta backar och tuggar sig fram i djupa lerspår. Vi kör ut i sjön och bilen sjunker först ned i sandleran, men tar sig där­ifrån utan problem. Med lågväxeln i är den ohyggligt stark och dessutom är bilen relativt lätt, under 1 200 kilo.

FAKTA
Suzuki Jimny

Pris: 189 900 kronor.

Motor: Bensin, 4 cyl, 1,5 liter, 102 hk, 139 Nm.

Förbrukning: 0,79 liter/mil (WLTP).

Utsläpp av koldioxid: 178 gram/km (WLTP).

Prestanda: 0–100 på 14,1 sekun­der, toppfart 145 km/tim.

Tjänstevikt: 1 170 kilo.

Längd x bredd x höjd: 365 x 165 x 172 cm.

Bagage­utrymme: 85 liter (377 liter med nedfällt baksäte).

Poäng:

Köregenskaper: 3

Komfort: 1

Ekonomi: 4

Säkerhet: 2

Bilkänsla: 4

Total poäng: 14

VISA MER

Svängradien är suverän och den har ­inget överhäng som riskerar att ta i. Det gör den väldigt lättparkerad, en av få fördelar om bilen körs i city. Annars är den ingen dröm att köra med på vanliga vägar. Vi passerar Rotterdam i rusningstrafik med många stopp och rödljus. Växlingarna är bökiga och det känns mer som en traktor än en ­modern bil. Man blir trött i kopplingsfoten. På motorvägen fångar den fyrkan­tiga formen mycket vind och hela bilen skakar när man kör om en lastbil. Den känns långt ifrån ombonad. Inget för långfärds­resor om man vill ha det tyst och bekvämt. Det är skumpigt att åka över ojämnheter. Förbrukningen drar också i väg. Efter en efter­middag med stads- och motorvägs­körning landar vi på 1,29 liter per mil.

Gammaldags invändigt

Utseendemässigt gillar jag enkelheten och boxigheten. Det är något gulligt över den avskalade designen och att den är så liten. En fyrkantig låda med runda strålkastare framtill som liknar pigga ögon och lockar till leenden. Man blir glad av att se den.

Santa Fe i ny kostym

Även om vindrutan är liten gör den upprätta positionen att sikten är väldigt bra. Sidorutorna är nedsänkta framtill ­vilket gör det ännu lättare att se hinder.

Invändigt är Jimny robust, enkel och gammaldags. Till exempel är det radio och cd-spelare som standard. Pekskärm får man betala extra för. Vanlig nyckel att ­vrida om, en rejäl handbromsspak att dra i och växelspakarna (hög- och lågväxel) sticker upp fritt från golvet. En hammare på in­sidan av dörren för att kunna slå ut rutan förstärker terrängkänslan. Men det är ont om förvaring. I de tunna dörrarna finns det inte plats för mer än en chokladkaka, handsfacket är litet och det går bara att ­ställa en mindre flaska ­eller mugg i mitten.

Lastutrymmet kan vara strålande, eller uselt, beroende på hur man ser det. Vill man ha de fyra sittplatserna intakta går det in minimalt med saker i utrymmet baktill. Två kabinväskor, sedan är det fullt. Men bilen har den extra finessen att alla säten går att fälla helt plant och då går det till och med att lägga sig raklång, fast bilen är så liten.

Undermålig säkerhet

Säkerhetsmässigt uppfyller Jimny de ­lägsta grundkraven med antisladd, antispinn, ­autobroms och filbytesvarnare, men det finns mycket i övrigt att önska. I Euro NCAP:s test får den bara tre stjärnor vilket är undermåligt. Autobromsens funktion ­betraktas som svag för att undv­ika att köra på en fotgängare i dagsljus och fungerar inte alls i sämre ljus eller för cyk­lister. En allvarlig anmärkning är att krockkudden vid förarplatsen inte ger tillräckligt skydd mot att slå i ratten vid en frontal­krock.

Prislistan är som allt annat med bilen ­enkel och börjar på 189 900 kronor med manuell växellåda. För automatlåda får man lägga till 15 000 kronor. Det finns bara en högre utrustningsnivå att välja på, ­”Inclusive” och den kostar också 15 000 kronor extra. Då ingår en sjutums pekskärm, klimatanläggning och navigation – som dock var väldigt opålitlig när vi ­tes­tade, vilket gjorde att det var bättre att koppla in Apple Car Play. Den funktionen får man också i paketet.

Mercedes G-klass: K-märkt lyx på väg Små i Sverige

Jimny har en stor skara entusiaster över världen som redan har tagit den nya ­modellen till sitt hjärta. Framför allt är den en bruksbil. Suzuki tror att merparten av kunderna behöver en bil med god framkomlighet för jobb och fritid i skog och mark, men samtidigt inte vill betala för en Land Rover. En tredje målgrupp är stadsbor som vill vara coola genom att köra runt i en fyrkantig kultbil. Vill man synas extra mycket väljer man så klart den ettrigt gulgröna ­färgen. För att smälta in i omgivningen ­passar skogsgrön, sandbeige och stengrå bättre.

Suzuki är relativt små i Sverige med en försäljning i fjol på 2 500 bilar. Det finns drygt 1 000 Suzuki Jimny i trafik i Sverige, den äldsta från 1981. Bilen är så speciell att den inte har några klockrena konkurrenter. Föregående generation kom för över 20 år sedan, en evighet i bilbranschen, men vad gör det när Suzuki Jimny har sin alldeles egna nisch.