Di Weekend BIL

Suvarnas S-klass

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FAMLJEBILSDRÖM. GLS är Mercedes nya sjusitsare som är 5,2 meter lång. Det finns totalt elva USB-portar för att ladda mobiler och surfplattor. Men komforten blir bättre ju längre fram i bilen man sitter.

Hans Hedberg

Ju större, desto bättre. I USA vimlar det fortfarande av fullstora suvar och pickuper, ­el­bilar är det ont om. Här, om ­någonstans, finns den rätta kontexten för biltyper som nya GLS, Mercedes nya sjusitsare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Miljöerna runt vinter-OS-staden från 2002, Salt Lake City i Utah, är som en mix av svensk landsbygd, fjällterräng och schweiziska Alperna. Landskapet korsas med hjälp av nya Mercedes-Benz X167, kallad GLS. Bilen, som är drygt 5,2 meter lång, ­bygger på senaste GLE, och de båda modellerna sätts samman i samma fabrik i Tuscaloosa, Alabama. Där har Mercedes haft ­tillverkning sedan 1997 och Ola ­Källenius, nytillträdd Daimlerordförande, var faktiskt fabrikschef där som en del i sin karriärklättring för att nå nuvarande topposition.

Högre inlärningströskel

På förarplats i GLS är det som att sitta i GLE, vilket innebär en trevlig miljö. Men det vill till att du inte är teknikfientlig ­eftersom Mercedes egna gränssnitt MBUX kräver att man interagerar via pekskärm och en pekplatta i mittkonsolen. När man väl lärt sig systemet är det intuitivt, men ­inlärningströskeln är högre än med helt analog knappuppsättning. Tack och lov har Mercedes valt att behålla vissa grundfunktioner via knappar och vred.

I samband med att Mercedes gjorde om sin namnpolicy och nomenklatur när ML blev GLE skiftade även GL namn till GLS. ”GL” står för tyskans Gelände, natur eller terräng, och ”S” för Sonderklasse, det som i dagligt tal kalas S-klass. Utmanarna till Mercedes GLS går att räkna på ena handens fingrar. Sprillans nya BMW X7 är en, vidare är Range Rover Vogue LWB och Bentley Bentayga konkurrenter, trots att de två sistnämnda britterna saknar en tredje stolsrad och har prislappar uppe i det blå.

Som lekstuga för barn

På tal om pris, nya GLS (350 d 4Matic) startar på 862 900 kronor och innehåller förutom 3,0-liters rak sexcylindrig diesel­motor på 286 hästkrafter, nioväxlad automatlåda och hyfsad grundutrustning med sju sittplatser som standard. Komforten blir bättre ju längre fram i bilen man sitter. ­Sista raden är godkänd om mittensätet skjuts fram något, men fortfarande passar sätena här bäst som lekstuga för barn. Mercedes hävdar att passagerare upp till 194 centimeter trivs bra, men efter provsittningen är det högst tveksamt.

Via totalt elva (!) USB-portar går det att ladda samtliga passagerares mobiler och surfplattor som behövs på färden, här ska eventuell rastlöshet motas bort. Lägg till 55 000 kronor och två kaptensfåtöljer ersätter tresitssoffan i mitten vilket gör att det blir mer business class än GLS-klass där bak .

FAKTA
Mercedes GLS 400 d 4Matic

Pris: 902 900 kronor.

Motor: 6 cylindrar, 3 liter, 330 hk, 700 Nm.

Förbrukning: 0,76 liter/mil.

Utsläpp av kol­dioxid: 201 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 6,3 sekunder, toppfart 238 km/tim.

Tjänstevikt: 2 490 kilo.

Längd x bredd x höjd: 521 x 196 x 182 cm.

Bagageutrymme: 355 liter (med sju säten).

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 5

Ekonomi: 2

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 19

VISA MER

Drivlinan 350 d saknas vid provkörningstillfället, men med den liknande 400 d (samma 3,0-liters grundkonstruktion) med exakt samma förbruknings- och utsläppssiffror men med höjd toppeffekt till 330 hästkrafter, visar GLS musklerna. Den ­sätter till och med bensinarna – den raka treliterssexan (”450”) (ej för Västeuropa) samt den maffiga 4,0-liters V8:an (”580”) – på plats. Den senare har för övrigt 48-volts mildhybridsystem för att mildra koldioxidutsläpp och hiskeliga bensinnotor.

Med 48-voltssystemet kan man även ­beställa aktiv stabilitetskontroll som funge­rar genom att detektorer läser av marken framför bilen för bästa stabilitet och gång. Resultatet är nästan som att åka på en flygande matta.

Mercedes CLA – minsting med stor känsla

En fint balanserad styrkänsla och hyfsat god överblick bidrar till att GLS inte uppfattas alltför otymplig trots rejäla yttermått och hög tjänstevikt.

Suv säljer bättre än familjebuss

Mercedesfolket på plats i USA säger ”suv” mest hela tiden när GLS diskuteras, men när vi granskar skylten från Tuscaloosa-­fabriken finns där instämplat ”mpv”, vilket egentligen stämmer bättre på konceptet. Men suv är ett ord som säljer bättre än ­familjebuss.

Lyxig jätte hänger inte med i klimatracet

Framkomlighet är också ett mått på komfort och GLS gör inte bort sig på den snitslade leden som löper över vilda västern-­terrängen. Det långa axelavståndet för­svårar vissa knixiga passager över skarpa krön. Har man specialbeställt off road-­paket ingår förhöjd markfrigång (upp till 30 centimeter) och vadningsdjup på hela 60 centimeter. I en familjebilsdröm kanske det inte är helt nödvändigt, men imponerande är det, precis som bilen som helhet. Det här är suvarnas S-klass.