Di Weekend BIL

Supersuven trollar med naturkrafterna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lamborghini Urus. Tverstedt Foto: Oskar Omne

Oskar Omne

Suv? Ja det ska vi ha en, sa Lamborghini. Men det ska vara en supersuv. Resultatet heter Urus, en bil som har svalt en hel burk tillväxthormon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För första gången i företagets historia har den italienska sportbilstillverkaren Lamborghini byggt en bil som man inte behöver krångla sig in i.Dessutom har den ett bagage­utrymme för storfamiljen. Det är inte ­”ergonomiskt insteg” och ”storlastare” som känne­tecknat modeller som Miura, Countach och Aventa­dor direkt.

Men eftersom nästan alla, till och med Rolls-Royce, bygger suvar – varför inte? Särskilt med tanke på att de flesta dess­utom lyckas göra stora pengar på biltypen.

För Lamborghini har det tagit sin tid. Konceptbilen visades 2012 för första ­gången. Under åren som gått sedan dess har företaget hunnit bygga ut sin produktionskapacitet till den dubbla. Och det lär behövas, för Urus är redan en försäljningsmässig succé.

4 000 är beställda

Med tanke på att företaget sålde totalt 3 815 exemplar av Aventador och Huracan i fjol, gäller det att ligga i för att hinna ­leverera de 4 000 Urus som redan är ­beställda. ­Totalt ska den utbyggda fabriken ­Sant’Agata Bolognese klara en årstakt på 7 000 bilar.

Det otroliga med den första suven från bolaget är att den faktiskt känns som en ”riktig” Lamborghini när man sätter sig bakom ratten. Här finns Audi-detaljer ­under skalet, som pekskärmarna till exempel, men det glömmer man när man ­trycker på gasen. För det som händer då ska egentligen inte vara möjligt. Ljudet är förstås enastående men accelerationen och väghållningen än mer imponerande. 0–100 km/tim går på 3,6 sekunder och 0–200 km/tim tar inte mer än 12,8 sekunder. En åttastegad låda från ZF sköter kraftöver­föringen. Självklart kan man paddel­växla om man tycker automatlådan sköter sin uppgift bristfälligt.

FAKTA
Lamborghini Urus

Totalbetyg: 19 poäng

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 2 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: Från 2 miljoner kronor.

Motor: Bensin, V8, ­effekt 650 hk, vridmoment 850 Nm.

­Förbrukning: 1,26 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 292 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 3,6 sekun­der, toppfart 305 km/tim.

Tjänstevikt: 2 200 kilo.

Längd x bredd x höjd: 511 x 202 x 164 cm.

Bagage­utrymme: 616 liter.

VISA MER

Motorn är visserligen inte en V12, som en del kanske hoppats på, utan Urus får nöja sig med en V8. Men med dubbla turbo­ aggregat ger den 650 hästkrafter och 850 Nm i vridmoment. Det räcker så.

”Vi älskar en V12:a i Lamborghini. Men i den här bilen är det inte ett vettigt ­alternativ med tanke på vikten”, säger kommunikationschefen Gerald Kahlke, som samtidigt försäkrar Di Weekend om att de ­stora sugmotorerna fortfarande har sin natur­liga plats i bolagets renodlade sportbilar.

Väldigt vass i kurvorna

Snudd på lika imponerande som accelerationen i Urus är bromsförmågan. De jättelika keramiska bromsskivorna ser till att ­bilen, som väger mer än 2 ton, klarar att stanna från 100 km/tim på bara 33,7 ­meter. Oförberedda passagerare hänger i säkerhetsbältena när du stampar fullt på bromsen.

Körintrycken är hisnande och jag tänker flera gånger att det inte ska vara möjligt att få en så här stor och tung bil att kännas så kvick i reaktionerna. För det är inte bara rakt fram som det går att köra fort, även kurvtagningen är väldigt vass tack vare luftfjädringen och det aktiva stabiliserings­systemet som motverkar krängningar.

Urus delar plattform med bilar som VW Touareg, Audi Q8 och Porsche Cayenne. Samtliga väldigt kompetenta bilar, men Lamborghinis bidrag är verkligen speciellt. Visst finns det likheter, till exempel gäller det komponenterna för bakhjulsstyr­ningen. Men å andra sidan har Urus en ­aktiv differential bak, vilket till exempel Porsche Cayenne inte har.

En riktig Lamborghini

När det gäller motorn delar de olika ­märkena på V8-blocket, men i Urus sitter unika cylinderhuvuden, specialanpassade turboaggregat och ett egenkomponerat ­avgassystem. Lamborghini har med andra ord visst fog för att Urus är en riktig Lamborghini ändå.

VW Touareg – en draghäst i toppklass

Förbrukningen anges till 1,26 liter/mil men vill gärna hamna en bra bit över 2 ­liter per mil. Det är ingen miljöbil alltså. Men en hybridversion är inte helt utesluten.

”Det kan vara en möjlighet. Men inget är bestämt och en hybridisering skulle också tillföra ganska mycket vikt”, säger Gerald Kahlke.

Enligt honom är 70 procent av Urus-­köparna förstagångsägare till en Lam­borghini.

Men vad tycker då de märkestrogna befintliga sportbilskunderna?

”Många säger att de nu slipper ha något annat än Lamborghini.”

Trollar med fysiken

Och oavsett vad som sitter under skalet så är känslan i bilen verkligen unik. Jag kan inte komma på någon annan bil, så här stor, hög och tung, som rör sig som den här. ­Interiört finns det också en del märkes­unika egenskaper. Startknappen sitter exem­pelvis under den röda skyddsbygeln i mittkon­solen. Och de olika körlägena har så klart italienska namn som ”strada”, ”corso” och ”terra”.

Fyrhjulsdriften är permanent och ­skickar 60 procent av kraften till bakhjulen och 40 till framhjulen i normalläget, men systemet kan vid behov lägga nästan 90 procent av kraften på bakaxeln. Markfrigången kan ändras från 21,3 centimeter ner till 15,8 centi­meter i lägena ”sport” och ”corsa”. För det är klart att som ”super-suv” klarar Urus både bankörning och terräng även om ­karaktären lämpar sig betydligt bättre på racingbana än i lervälling.

70-åring på lekhumör

Men trots att det här är en bil som trollar med fysiken för att lura dig, är det omöjligt att få samma känsla som i en låg renodlad sportbil. Bilens höjd och tyngd gör att den där direktkontakten med vägen uteblir.

Å andra sidan finns det ingen annan stor suv som lurar dig så här bra.

(text) &

(foto)