Förarmiljön liknar snarare cockpiten i ett stridsflygplan. Karossen är helt byggd i kolfiber och däcken är 26 tum stora. Men trots sin design är bilen, minst sagt, körbar.
”Vi utgick från en nästan helt ny Lamborghini Gallardo. Vi behöll bara drivlinan och motorn, resten byggde vi helt nytt. Nu har Batmobilen gått 4.000 mil, så den används verkligen”, säger Leif Tufvesson.
”Prinsen är en riktig Batman-freak. Samtidigt har han fått en bil som slår de mest extrema sportbilarna.”
Leif Tufvesson hämtar en några centimeter lång leksaksbil. Den visar sig vara förlagan till projektet. Slutversionen är dock tvåsitsig, 2,5 meter bred och levererar 560 hästkrafter. Den är också aningen dyrare.
”Bara själva Lamborghinin kostar ju runt miljonen. Sedan får du lägga på några till i kostnader. En hel hög, faktiskt”, säger han om slutnotan.
Prinsen som äger Batmobilen har bland annat kört med bilen i lyxbilsracet Gumball flera gånger. Bilen tog totalt ett år att rita, konstruera och färdigställa.
”Vi lånade en testbana och körde med den rätt hårt innan vi lämnade över den till kunden. Och bilen går... snabbt”, säger Leif Tufvesson.
”Bilarna jag bygger ska inte bara vara snygga att titta på, de ska vara riktigt bra att köra. Utmaningen är att försöka förverkliga det som verkar omöjligt. Det är min drivkraft.”
Den inställningen sammanfattar det mesta som Leif Tufvesson skapat, från ungdomsårens modifierade mopeder till det egna företaget Carestos mer eller mindre galna motorprojekt. Sedan 1996 restaurerar och bygger om företaget både klassiska och moderna bilar åt kunder över hela världen. Bolaget utvecklar också nya koncept under det egna bilmärket Caresto. En egenkonstruerad och handbyggd hot rod, under namnet Caresto V8 Speedstar, vann bland annat det prestigefyllda priset ”Al Slonaker memorial award, Most Innovative Vehicle” i USA 2008.
”Det är lite som bilvärldens Oscar”, säger han.
Inför Volvos 80-årsjubileum 2007 byggde Caresto också bilen Hot Rod Jakob, en skapelse inspirerad av bilmärkets allra första bil från 1927. Under de senaste åren har också två supersportbilar förverkligats, Caresto K2 och Rebellion R2K. Den sistnämnda specialbyggdes för det tidigare skidåkningsproffset Jon Olsson, numera känd influencer och bilentusiast, inför 2013 års Gumball 3000. Jon Olsson var också beställare när en Audi RS6 Avant fick en specialbyggd kostym i kolfiber och över 900 hästkrafter under huven. Snabba bilar är onekligen en välbekant värld för Leif Tufvesson. Under flera år ansvarade han för utvecklingsavdelningen på Koenigsegg.
”Från början var det bara jag och Christian von Koenigsegg som arbetade med bilarna, så jag har verkligen varit med från start. Jag har fått med mig jättemycket därifrån, inte minst Christians otroliga driv. Men det var Christians dröm jag höll på med, inte min. Så 2004 sa jag upp mig för att satsa på Caresto på heltid. Jag ville skapa min egen dröm.”
En ambition som håller i sig. I Carestos nybyggda lokaler, precis intill det gamla tegelbruket i Utvälinge, står Leif Tufvessons senaste passion parkerad. En Volvo P1800 – ombyggd till elbil.
”Min tanke med projektet var att väcka andra bilentusiasters intresse för el, genom att bygga om en klassisk bil till eldrift. Det finns nämligen ett problem med elbilar. Riktiga biltokar är oftast helt ointresserade av dem, och de som är intresserade av elbilar verkar helt ointresserade av bilar. Det är synd att det är så.”
Men hos Leif Tufvesson själv finns inget bristande intresse för den nya tekniken. Skälen är flera.
”Det är ett sätt för oss som gillar hobbybilar att kunna fortsätta köra med gott samvete i framtiden, utan att smutsa ner. Dessutom är elfordon superfräcka att köra, de accelererar som raketer. Och att se en sådan här klassisk bil rulla fram helt ljudlöst på vägen är knappast vad folk förväntar sig. Det är riktigt coolt.”
Men att lära sig arbeta med den nya tekniken visade sig vara en tuff uppgift.
”Elmotorn är mycket svårare att bygga än en klassisk förbränningsmotor. Det finns inget färdigt gör det själv-kit. Man behöver ha hjälp av duktiga programmerare och skapa superavancerade styrsystem. Varenda cell i batteriet måste styras och balanseras helt rätt. Vi pratar trots allt om 400 volt, det ska man ha respekt för”, säger han.
Bilen visades för första gången upp på en internationell elbilsmässa förra hösten, och skapade mycket riktigt stor uppmärksamhet. Och för Leif Tufvessons del har elprojektet gett mersmak. En motorcykel med eldrift har utvecklats och just nu sjösätts även planerna på en ny elbåt – konstruerad med en hållbar tanke vad gäller både miljö och kvalitet.
”Båtar kan se dyra och fina ut, men är ofta byggda med dålig kvalitet i material och passform. Här ligger bilindustrin långt, långt före. Vi tar med oss allt kunnande från Caresto, vårt tankesätt, in i båtvärlden. Skrovet byggs i återvunnen aluminium och vi tittar nu på en metod där vi kan 3d-printa ut detaljer på båten i träfiber, i stället för att använda plast.”
Det nya bolaget Nord C Yachts har han skapat tillsammans med Thomas Andersson, som tidigare var chef för Volvo Sverige och nu är Head of Business Transformation på Volvo Cars.
”Vi lärde känna varandra i samband med att vi byggde Hot Rod Jakob åt Volvo 2007. Både Thomas och jag brinner för udda projekt, vi har dessutom båtar som gemensamt intresse och tror på mer hållbar produktion. Den här idén har vi burit på ett tag och nu är det dags”, säger Leif Tufvesson.
Målet är att den första båten ska vara klar inom två år. Ritningarna på väggen avslöjar ett exklusivt bygge: Båten blir 14–15 meter lång och kommer att kosta runt 20 miljoner kronor.
En ny dröm tar form.