Hoppa till innehållet

Superentreprenören bygger bilar som ingen annan

Är Batman på semester? I den vackra havsbukten, i Utvälinge söder om Ängelholm, är frågan plötsligt relevant. Utanför två rödmålade längor står en fullskalig Batmobil parkerad.

”Vi byggde klart bilen till en prins i Saudiarabien för snart två år sedan. Nu är bilen tillbaka några dagar på service”, säger Leif Tufvesson, grundare och ägare av biltillverkaren Caresto.

HÅRDKÖRNING. Batmobilen har redan rullat 4.000 mil. ”När kunden hämtade bilen körde han direkt en lång tur genom Europa. Framåt vintern körde han hela vägen upp till Arvidsjaur med vinterdäcken på för att sladda runt på test­banorna där”, berättar Leif Tufvesson, grundare och ägare av Caresto.
HÅRDKÖRNING. Batmobilen har redan rullat 4.000 mil. ”När kunden hämtade bilen körde han direkt en lång tur genom Europa. Framåt vintern körde han hela vägen upp till Arvidsjaur med vinterdäcken på för att sladda runt på test­banorna där”, berättar Leif Tufvesson, grundare och ägare av Caresto.Foto: Lars Jansson
BARNSLIGT KUL. Batmobilen, som går under namnet Caresto Arkhem Car, har en förlaga: En leksaksbil. ”Vi tittade också på massor av filmklipp och bilder från den senaste Batman-­filmen för att få allting så nära ori­ginalet som möjligt”, säger Leif Tufvesson.
BARNSLIGT KUL. Batmobilen, som går under namnet Caresto Arkhem Car, har en förlaga: En leksaksbil. ”Vi tittade också på massor av filmklipp och bilder från den senaste Batman-­filmen för att få allting så nära ori­ginalet som möjligt”, säger Leif Tufvesson.Foto: Lars Jansson
BARNSLIGT KUL. Batmobilen, som går under namnet Caresto Arkhem Car, har en förlaga: En leksaksbil. ”Vi tittade också på massor av filmklipp och bilder från den senaste Batman-­filmen för att få allting så nära ori­ginalet som möjligt”, säger Leif Tufvesson.Foto: Lars Jansson
BARNSLIGT KUL. Batmobilen, som går under namnet Caresto Arkhem Car, har en förlaga: En leksaksbil. ”Vi tittade också på massor av filmklipp och bilder från den senaste Batman-­filmen för att få allting så nära ori­ginalet som möjligt”, säger Leif Tufvesson.Foto: Lars Jansson
Den klassiska bilmodellen P1800 har fått ­fyrhjulsdrift, en elmotor med motsvarande cirka 500 hästkrafter och en räckvidd på tio mil. ­Pris-lappen för projektet visar på 2,5 miljoner kronor.Foto: Lars Jansson
Inför Volvos 80-årsjubileum 2007 byggde ­Caresto bilen Hot Rod Jakob, en skapelse inspirerad av bilmärkets allra första bil från 1927.Foto: Lars Jansson
I bilhallen står också en replika av en Porsche 356 Speedster, byggd från grunden av Leif ­Tufvesson själv. Bilen var en present till hustrun när hon fyllde 45 år.Foto: Lars Jansson
Foto: Lars Jansson

Förarmiljön liknar snarare cockpiten i ett stridsflygplan. Karossen är helt byggd i kolfiber och däcken är 26 tum stora. Men trots sin design är bilen, minst sagt, körbar. 

”Vi utgick från en nästan helt ny Lamborghini Gallardo. Vi behöll bara drivlinan och motorn, resten byggde vi helt nytt. Nu har Batmobilen gått 4.000 mil, så den används verkligen”, säger Leif Tufvesson.

”Prinsen är en riktig Batman-freak. Samtidigt har han fått en bil som slår de mest extrema sportbilarna.” 

Leif Tufvesson hämtar en några centimeter lång leksaksbil. Den visar sig vara förlagan till projektet. Slutversionen är dock tvåsitsig, 2,5 meter bred och levererar 560 hästkrafter. Den är också ­aningen dyrare.

”Bara själva Lamborghinin kostar ju runt miljonen. Sedan får du lägga på några till i kostnader. En hel hög, faktiskt”, säger han om slutnotan. 

Prinsen som äger Batmobilen har bland annat kört med bilen i lyxbilsracet Gumball flera gånger. Bilen tog totalt ett år att rita, konstruera och färdigställa. 

”Vi lånade en testbana och körde med den rätt hårt innan vi lämnade över den till kunden. Och bilen går... snabbt”, säger Leif Tufvesson. 

”Bilarna jag bygger ska inte bara vara snygga att titta på, de ska vara riktigt bra att köra. Utmaningen är att försöka förverkliga det som verkar omöjligt. Det är min drivkraft.”

Den inställningen sammanfattar det mesta som Leif Tufvesson skapat, från ungdomsårens modifierade mopeder till det egna företaget Carestos mer eller mindre galna motorprojekt. Sedan 1996 restaurerar och bygger om företaget både klas­siska och moderna bilar åt kunder över hela världen. Bolaget utvecklar också nya koncept under det egna bilmärket Caresto. En egenkonstruerad och handbyggd hot rod, under namnet Caresto V8 Speedstar, vann bland annat det prestige­fyllda priset ”Al Slonaker memorial award, Most Innovative Vehicle” i USA 2008. 

”Det är lite som bilvärldens Oscar”, säger han. 

Inför Volvos 80-årsjubileum 2007 byggde Caresto också bilen Hot Rod Jakob, en skapelse inspirerad av bilmärkets allra första bil från 1927. Under de senaste åren har också två supersportbilar förverkligats, Caresto K2 och Rebellion R2K. Den sistnämnda specialbyggdes för det tidigare skidåkningsproffset Jon Olsson, numera känd influencer och bilentusiast, inför 2013 års Gumball 3000. Jon Olsson var också beställare när en Audi RS6 Avant fick en specialbyggd kostym i kolfiber och över 900 hästkrafter under huven. Snabba ­bilar är onekligen en välbekant värld för Leif ­Tufvesson. Under flera år ansvarade han för utveck­lingsavdelningen på Koenigsegg.

”Från början var det bara jag och Christian von Koenigsegg som arbetade med bilarna, så jag har verkligen varit med från start. Jag har fått med mig jättemycket därifrån, inte minst Christians otroliga driv. Men det var Christians dröm jag höll på med, inte min. Så 2004 sa jag upp mig för att satsa på Caresto på heltid. Jag ville skapa min egen dröm.” 

En ambition som håller i sig. I Carestos ny­byggda lokaler, precis intill det gamla tegelbruket i Utvälinge, står Leif Tufvessons senaste passion parkerad. En Volvo P1800 – ombyggd till elbil. 

”Min tanke med projektet var att väcka andra bilentusiasters intresse för el, genom att bygga om en klassisk bil till eldrift. Det finns nämligen ett problem med elbilar. Riktiga biltokar är oftast helt ointresserade av dem, och de som är intresserade av elbilar verkar helt ointresserade av bilar. Det är synd att det är så.”

Men hos Leif Tufvesson själv finns inget bristande intresse för den nya tekniken. Skälen är ­­flera.

”Det är ett sätt för oss som gillar hobbybilar att kunna fortsätta köra med gott samvete i fram­tiden, utan att smutsa ner. Dessutom är elfordon superfräcka att köra, de accelererar som raketer. Och att se en sådan här klassisk bil rulla fram helt ljudlöst på vägen är knappast vad folk förväntar sig. Det är riktigt coolt.”

Men att lära sig arbeta med den nya tekniken visade sig vara en tuff uppgift.

”Elmotorn är ­mycket svårare att bygga än en klassisk förbränningsmotor. Det finns inget färdigt gör det själv-kit. Man behöver ha hjälp av duktiga programmerare och skapa superavan­cerade styr­system. Varenda cell i batteriet måste styras och balanseras helt rätt. Vi pratar trots allt om 400 volt, det ska man ha respekt för”, säger han. 

Bilen visades för första gången upp på en internationell elbilsmässa förra hösten, och skapade mycket riktigt stor uppmärksamhet. Och för Leif Tufvessons del har elprojektet gett mersmak. En motorcykel med eldrift har utvecklats och just nu sjösätts även planerna på en ny elbåt – konstruerad med en hållbar tanke vad gäller både miljö och kvalitet. 

”Båtar kan se dyra och fina ut, men är ofta ­byggda med dålig kvalitet i material och passform. Här ligger bilindustrin långt, långt före. Vi tar med oss allt kunnande från Caresto, vårt tankesätt, in i båtvärlden. Skrovet byggs i återvunnen alumi­nium och vi tittar nu på en metod där vi kan 3d-printa ut detaljer på båten i träfiber, i stället för att använda plast.”

Det nya bolaget Nord C Yachts har han skapat tillsammans med Thomas Andersson, som tidigare var chef för Volvo Sverige och nu är Head of Business Transformation på Volvo Cars. 

”Vi lärde känna varandra i samband med att vi byggde Hot Rod Jakob åt Volvo 2007. Både ­Thomas och jag brinner för udda projekt, vi har dessutom båtar som gemensamt intresse och tror på mer hållbar produktion. Den här idén har vi burit på ett tag och nu är det dags”, säger Leif ­Tufvesson. 

Målet är att den första båten ska vara klar inom två år. Ritningarna på väggen avslöjar ett exklusivt bygge: Båten blir 14–15 meter lång och ­kommer att kosta runt 20 miljoner kronor.

En ny dröm tar form. 

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera