Di Weekend BIL

Spänning utan vrål

Formula E drog igång med premiärsäsongen 2014/2015 och serien har med täta stadslopp lyckats locka flera stjärnförare. Förste svensk att köra är Felix Rosenqvist, som redan i sitt andra race, i Marrakesh, blev trea.

Foto: TT

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Felix Rosenqvist har kört det mesta som går att köra i racingvärlden. Därför är det inte förvånande att det också är han som är förste svensk i elbilscirkusen Formula E. Nu laddar han inför en racehelg i Berlin.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Med täta stadslopp och sträckningar som inte liknar traditionella racingbanor har Formula E lyckats locka flera namnkunniga förare med erfarenhet från F1. Här finns exempelvis namn som Nick Heidfeld, Nelson Piquet Jr och Esteban Gutiérrez. Till skillnad från F1 är det betydligt jämnare mellan stallen, vilket gör att förarens roll blir viktigare.

”Jag kör för stallet Mahindra och det ligger ungefär i mitten av fältet när det gäller ekonomi. Men om vi har en riktigt bra dag finns det ingenting som säger att vi inte kan vara med längst fram. Så är det inte i Formel 1, du kan inte göra mer än vad bilen tillåter dig att göra och kör du inte för ett av de bästa stallen är chanserna väldigt små”, säger Felix Rosenqvist, som gör sin debutsäsong i Formula E.

25-åringen från Värnamo har under sin karriär kört många olika typer av bilar, från formel- och GT-bilar till standardvagnar. Och nu alltså elbilar, samtidigt som han kör i japanska Super Formula-serien.

Hur är det att byta mellan så skilda biltyper?

”Jag tycker inte att det är svårt längre. Förra säsongen hade jag väldigt mycket körning i olika typer av bilar så jag kan hantera sådana förändringar väldigt bra, även om det den här säsongen handlar om två av de mest skilda formelbilar som finns.”

FAKTA
Felix Rosenqvist

Ålder: 25 år.

Familj: Mamma, pappa och storasyster.

Bor: Monaco.

Bakgrund: Årets nykomling i Asian Formel Renault 2007, Mästare Formel Renault 2.0 Sverige 2009, 5:a Formula 3 Euro Series 2011, 3:a European F3 Championship 2012, 2:a European F3 Championship 2013, Mästare European F3 Championship 2015, tävlade i DTM och Indy Lights och blev 2:a i Macau grand prix (F3) 2016, kör Formula E och Super Formula i Japan 2017. Europamästare Formel 3 2015.

VISA MER

Vilka är de största skillnaderna mellan en konventionell racingbil och en elbil?

”Elbilen i sig är väldigt speciell och svårkörd, vilket också gör att förarens roll är viktig. Sälva sättet att hantera en racehelg är annorlunda. Man har två korta träningar och ett kval som bara är ett varv, så det gäller verkligen att sätta det. Under race måste man få till energieffektiviteten vilket kräver rätt strategi.”

Och så är banorna annorlunda, med enbart stadslopp?

”Det är nästan det roligaste av allt. Stora häftiga städer för publiken att komma till och skitkul banor för oss förare. Varje bana har någon speciell detalj. I Hongkong var det exempelvis en chikan, designad för att vara så svår som möjligt, och många konstiga svängar som man inte får köra annars. Men som förare är det bara kul.”

”Hade vi kört bilarna på en stor F1-bana hade det inte varit så häftigt att kolla på. Men där vi kör är banorna designade för våra bilar och det känns som det går väldigt fort när vi kör stadsbanor.”

Förutom att han gillar bilen och banorna är valet av Formula E också ett strategiskt sådant.

”Till skillnad från en del andra serier inom motorsporten går den här serien verkligen framåt. Därför är det bra att vara här och ta en plats. Att veta hur man hanterar en helt eldriven racingbil och allt runtomkring - det är kanske bara 25 förare i världen som kan det. Då blir man unik på marknaden.”

Kan du beskriva känslan i en elbil med den här typen av prestanda?

”Elmotorn är optimal egentligen, förutom nackdelen med batterierna är motorn i sig fantastisk. Den har full effekt hela tiden och gör precis det du säger åt den att göra, oberoende varvtal. Det gör det extra kul att köra. Det finns de som är skeptiska och tycker att det var bättre förr. Men jag gillar all form av motorsport.”

Precis som F1 har verkat som drivkraft för utvecklingen av förbränningsmotorer tror Felix Rosenqvist att Formula E kommer att driva på utvecklingen av elbilarnas motorer och batterier.

”Än så länge kör alla stall med samma typ av batterier för att hålla nere kostnaderna. Men tanken är att det ska bli fri batteriutveckling framöver, och då kommer det verkligen att ta fart.”

Vad har du för målsättning med årets säsong?

”Målet är topp fem totalt. Fartmässigt känner jag att jag ligger topp tre, men som rookie gör man lite småmissar här och där, så topp fem är mer realistiskt.”

Har du en dröm om F1?

”Jag har varit någorlunda nära en plats de senaste två åren men det har inte blivit något. Jag är realist när det gäller F1, det är så mycket politik och ekonomi som avgör.”

Skulle du klara tempot?

”Absolut. Det vet jag att jag gör. Nästan halva fältet som jag tävlar mot nu har kört F1 och jag vet att jag hänger med.”

Vid sidan om Formula E kör Felix Rosenqvist även Super Formula i Japan, ett av landets största mästerskap. Dessutom med ett upplägg som inte innebär några krockar med elbilsracingen.

”Jag letade efter något annat att köra vid sidan av Formula E för att hålla i gång körningen. Formula E är lite speciellt eftersom man kör få kilometer jämfört med i andra serier. Dessutom är Super Formula de snabbaste bilarna som finns, utanför F1. Det är väldigt kul för mig eftersom jag körde mest GT-bilar och lite långsammare bilar förra året. Att få köra de här extrema prestandabilarna känns väldigt spännande.”

Medan toppfarten i Formula E ligger på 225 km/tim, är hastigheter en bit över 300 km/tim vardagsmat i Super Formula.

”Men det är inte det som är det häftigaste, det finns många bilar i världen som gör 300 km/tim. Det är g-krafterna och kurvhastigheten som verkligen sticker ut.”

Kraftsamling i svenska stallet

Men det är inte nog med två parallella serier. Felix Rosenqvist ska även köra 24-timmars på Le Mans.

”Jag är 25 år och har ingen annan utbildning än att köra racingbil så jag försöker att bygga upp en solid karriär.”

När upptäckte du att du var bra på att köra fort?

”När jag var liten och körde gokart var jag bra, men inte bäst. Det var först när jag körde formelbil för första gången som 15-åring som jag kände – det här är min grej. Sedan den dagen har jag aldrig tvekat på min egen förmåga.”

Med Formula E och racing i Japan låter det som det blir ganska många resdagar på ett år?

”Jag flyttade till Monaco förra året, men det blir inte många dagar vare sig där eller i Sverige. Men jag har rest sedan jag började med gokart, så jag är van. Det är snarare så att jag blir rastlös när jag inte är ute och reser.”

Hur ser det ut ekonomiskt – blir du en förmögen man på Formula E?

”Det är helt okej betalt men man får inte glömma vilken kamp det har varit. Även om jag har en bra lön nu så har det bara kostat pengar fram tills att jag var kring 20 år. Det är en stor framgång att nå till den nivån att man får hyggligt betalt, det är inte många som gör.”

”Länge var det en konstant kamp för att klara ekonomin. Men det har gått genom stöd från familjen och många snälla sponsorer. Så är det i racing, det är många år av kämpande.”

Hur mycket pengar har det kostat?

”Det vill jag inte ens sätta mig och räkna på.”

Hur mycket bilkörning när du är ledig?

”Jag har alltid kört mycket bil privat också. Men jag är faktiskt billös sedan jag flyttade till Monaco. Jag ska se till att ändra på det.”

FÖRARNA FÅR ”FANBOOSTS”

Spanjoren Alejandro Agag är mannen som drog i gång Formula E, från vision till första loppet i Peking, 2014, med 40 bilar på startlinjen.

”Många trodde att vi aldrig skulle lyckas och att en global racingserie med elbilar inte skulle fungera”, säger Alejandro Agag, grundare och vd för Formula E.

Till skillnad från konventionell racing hörs inga bensinmotorer vråla, och det luktar inte avgaser. Dessutom är publiken engagerad på ett annat sätt, bland annat genom att de kan ge en viss förare en ”fanboost” under racet.

Lite mer krut hade varit kul

Tävlingarna är kortare än exempelvis F1 vilket ska locka en yngre, lite mer otålig publik.

”Sättet som vi tittar på sport förändras och alla har inte lyxen att kunna avsätta flera timmar för att titta på sport hemma. Människor följer tävlingarna med sina mobiler och vi tittar på fler sätt att få fansen engagerade och ha möjlighet att påverka racingen.”

En annan av seriens framgångsfaktorer tror Alejandro Agag beror på hur jämnt det har varit mellan förarna, ända in på upploppet i sista racet. Första säsongen vann Nelson Piquet Jr med en enda poäng, och förra säsongen skilde det bara två poäng mellan ettan Sebastien Buemi och tvåan Lucas Di Grassi.

”Både fans och förare vill ha action, spänning och oförutsägbarhet. Det finns det gott om i Formula E”, säger Alejandro Agag.

Hans vision handlar inte bara om racing, utan också om att snabba på utvecklingen av elbilar.

”Vi vill skapa en plattform för utveckling av teknologi och vi vill bidra till att ändra människors bild av elbilen. Där tror jag att vi redan har kommit en bit på vägen.”

”Målet är att elbilar blir normen i städer i hela världen”, säger den före detta politikern Alejandro Agag.

Hur är relationen mellan F1 och Formula E?

”Formula E existerar inte för att konkurrera med F1, utan är en annan kategori av motorsport. Båda serierna kompletterar varandra eftersom skillnaderna är så stora. Dessutom har F1 funnits i över 60 år. Vi är bara inne på vår tredje säsong.”