Di Weekend BIL

Spänning inför elbilsåret 2019

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄXLAR UPP. Porsche Mission E var länge namnet på sportbils-tillverkarens första elbil. Men när den lanseras under 2019 kommer den att heta Taycan och locka med 600 hästkrafter, hög prestanda och snabbladdning.

I år har Di Weekend kört fler supersportbilar och bensinslukande stora suvar än elbilar. Inför nästa år kan det blir tvärtom. Alla stora biltillverkare vill vara med i elbilsracet. Förvänta er en strid ström av spännande lanseringar under 2019 och fler batteribilar på vägarna, skriver Carl-Johan Lejland.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Vi är 60 medlemmar i juryn för Årets Bil. Vi hade fler än 30 nya bilar att välja bland. Men av dem bara två renodlade elbilar, Jaguar I-pace och nya Nissan Leaf. Ett svagt elbilsår? Nja, det har faktiskt hänt mycket under 2018 och inför 2019 ser det ännu ljusare ut för den som vill köra på el. Det är nu det händer.

Tesla har i flera år haft ensamrätt på marknaden för exklusiva elbilar, men har äntligen fått konkurrens. Lite oväntat var det brittisk-indiska Jaguar som hann först med sin utmanare Jaguar I-pace, en bil som imponerar både på och utanför asfalterade vägar. Intressant var att jag exempelvis fick köra genom ett halvmeter djupt vattendrag, för att avdramatisera kombinationen ­elbil och vatten.

Näst ut under året som gått var Audi, som efter vad som känts som en evighetslång kampanj äntligen lät oss köra Audi E-tron. Och om Jaguar I-pace är bra så känns E-tron ännu bättre. Tyngden i bilen, med ett batteripaket som väger 700 kilo, är nästan borttrollad och köregenskaperna är utmärkta. Dessutom är komforten slående med väldigt effektiv luftfjädring. Också E-tron är en bil som tål tuffa tag, det kan jag gå i god för efter att ha kört i svår terräng och över mjuka sanddyner i Abu Dhabi.

2019 kommer att bjuda på fler spännande nyheter när tillverkare ska med i elbilsracet. Mercedes valde att premiärvisa EQC på Artipelag utanför Stockholm och precis som Jaguar och Audi är det med en suv som Merca ska få kunderna att ta steget till ­elbil. Vill man ha någonting annat kan man hoppas på Porsche Taycan som ska börja produceras under det kommande året, en elbil som enligt tillverkaren ska motsvara kraven från märkets sportbilskunder.

Dessutom kommer Tesla Model 3 äntligen till svenska köpare någon gång efter nyår. Märket har så många engagerade fans att bilen kommer att sälja bra, även om en del kan ha satt kaffet i vrångstrupen när de fick se de svenska priserna. 650 200 kronor är grundpriset. Det är före miljöbilspremien på 60 000 kronor, men också utan autopiloten som kostar 55 000 kronor. Performance-versionen börjar på 767 200 kronor.

Det har alltid varit Teslas melodi att lansera de dyraste versionerna först, så det kanske inte är så förvånande. Men priserna är generellt fortfarande ett problem som gör att det är svårt att ­tänka sig någon av ovan nämnda bilar som riktiga volym­modeller.

Där finns i stället bilar som Renault Zoe, Nissan Leaf och E-golf. Och Hyundai och Kia blir verkligen att räkna med 2019. Hyundai Kona Electric och Kia E-niro delar plattform och driv­lina och av testkörningarna att döma har den koreanska jättekoncernen lyckats väldigt väl. Äntligen finns det elbilar som går mer än 40 mil på en laddning och som har en tjänstebilsvänlig prislapp (drygt 400 000 kronor före miljöbilspremie).

Urladdat läge med Audi E-tron

Hyundai lät Di Weekend köra Kona Electric redan i vintras i bister svensk kyla. När jag nu också kört Kia E-niro förstärks intrycket av att räckviddssiffran på 45 mil står sig väl även i verklig körning. Självklart påverkar hög fart på motorväg räckvidden negativt och då kan man inte räkna med över 40 mil på en laddning, men med blandad körning i det snåla ekoläget ska den ­angivna siffran vara möjlig. Kia har förresten ett annat ess i rockärmen, under första halvåret kommer den nya E-soul, också den med lång räckvidd.

Nu är det upp till konkurrenterna att svara.

Lite i skymundan puttrar det vidare i vätgasfabriken. Di Weekend har provkört både Hyundai Nexo och Mercedes GLC F-Cell under året som gått. Nexo sticker ut med en räckvidd på omkring 70 mil på en tank, medan Mercedes valt kortare räckvidd på vätgas men större batteri vilket gör att GLC F-Cell egentligen är en laddhybrid med vätgas som ger energi när batteriet är tomt. Tyvärr är priserna fortfarande för höga och bilarna säljs, eller hyrs ut, i små volymer. Med tanke på att det bara finns en handfull tankställen i Sverige har Mercedes dessutom valt att inte sälja bilen här. Med lång räckvidd och med vatten som enda utsläpp är bränslecellsbilen tyvärr fortfarande mest en dröm. Tekniken är för dyr än så länge.

Parallellt med elbilstrenden pågår en helt annan, och på ett sätt motsatt, rörelse på marknaden. Stora suvar med enorm ­prestanda tar för sig. Bentley har Bentayga, Rolls-Royce har ­Cullinan och värst, eller bäst, är Lamborghini Urus. Den ita­lienska sportbilstillverkaren har kastat traditionen åt sidan och med Volkswagenkoncernens hjälp byggt en otroligt brutal suv. Det sitter visserligen ”bara” en V8 under huven, men den ger å andra sidan 650 hästkrafter, en acceleration 0–100 km/tim på 3,6 sekunder och en toppfart på över 300 km/tim. Tycka vad man vill om ”supersuven”, men det är en otrolig upplevelse i en så här stor bil och Lamborghini har 4 000 förbeställningar och kommer därmed dubbla sin volym.

Allas blickar på Koenigsegg

Sportbilsmarknaden är fortsatt glödhet och tillverkarna räknar med fortsatt hög efterfrågan. Aston Martin försöker göra om Ferraris resa som börsbolag. En supersportbilstillverkare som Koenigsegg säljer allt man bygger och sliter för fullt för att hålla nere väntetiderna. Ford GT är slutsåld och att brittiska McLaren ångar på kunde ni läsa för några veckor sedan efter att jag provkört McLaren 600LT på F1-banan Hungaroring.

Räkna med ett laddat bilår även 2019, med allt fler elbilar på vägarna och i takt med att nya modeller lanseras, utvärderade i den här tidningen så klart. Men vi lämnar inte förbrännings­motorn därhän riktigt ännu, ­särskilt inte som 2019 också är året då en av sportbilsvärldens klassiker kommer i en ­åttonde generation. Hur nya Porsche 911 är att köra läser du självklart i Di Weekend i februari.