Di Weekend BIL

Snygg och trygg

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Grandland X är en snygging i suvklassen, med lyckad design, skriver Di Weekends Karin Olander.

Foto: Karin Olander

I mängden av mindre suvar på marknaden kommer Opel med Grandland X, en frisk blandning av tyskt, franskt och faktiskt lite svenskt. En satsning som förlusttyngda Opel behöver.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Opels senaste tillskott i suvfamiljen, eller X-familjen som de själva säger, föddes ur ett samarbete med franska PSA (Peugeot, Citroën och DS), som startade redan för fem år sedan. Långt innan årets storaffär när General Motors sålde Opel till den franska biljätten.

Samarbetet var ett sätt att spara pengar så klart. Opel har en dyster samling negativa bokslut bakom sig. 70 miljarder kronor i förlust (!) de senaste sju åren. PSA-chefen Carlos Tavares har förklarat att Opel nu får välja vilken inriktning som helst – bara nyförvärvet tjänar pengar. Och suvar ses som en viktig del.

Hela suvpaletten, symboliskt nog i de franska färgerna, stod uppställda vid ett av stoppen under provkörningen av Grandland X i Tyskland. Med sina 4,48 meter är den lite större än Opels andra suvar, Crossland X och Mokka X, men alla tre rör sig i ett segment där kunderna blir allt fler samtidigt som konkurrensen hårdnar. Andelen kompakta suvar i Europas nybilsförsäljning har ökat från 7 procent 2010 till nästan 20 procent.

Begreppet suv har också blivit bredare. Det är mer en fråga om design i kombination med högre sittposition än att bilen måste vara terränggående. Grandland X går inte ens att få med fyrhjulsdrift, men den spelar ändå på robusthet i sitt utseende. För den som vill ha bättre framkomlighet får man köpa till så kallad elektronisk greppkontroll som är ett slags antispinnfunktion.

Men i ärlighetens namn är det långt ifrån alla som verkligen behöver kunna ta sig fram över stock och sten. Så länge man håller sig på vägen är Grandland X en riktig trevlig körupplevelse.

FAKTA
Opel Grandland X

Pris: Från 209 900 kronor (provkörningsbilen från 249 900 kronor).

Förmånsvärde:2 816 kronor per månad.

Motor: 1,2 liters turbomotor, bensin, tre cylindrar, effekt 130 hk, vridmoment 230 Nm.

Förbrukning: 0,54 liter/mil i blandad körning.

Utsläpp av koldioxid: 124 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 11,1 sekunder, toppfart 188 km/tim.

Tjänstevikt: 1 370 kilo.

Längd x bredd x höjd: 448 x 186 x 161 cm.

Bagageutrymme: 514 liter. Med sätesraden nedfälld 1 652 liter.

VISA MER

Peugeot 3008 hyllades och vann priset Årets bil i Europa i år. Grandland X är utvecklad på samma bottenplatta och byggs i samma fabrik i franska Sochaux. Men den har sin egen karaktär. Både vad gäller styrning och stötdämpning, som är styvare, och designen. Taksluttningen och dörrarnas intryckta veck är särskilt talande – snyggt enligt mig.

Prispress för att konkurrera

Under huven är det franskt för hela slanten. De två motoralternativ som finns vid lanseringen i höst är PSA-motorer – en 1,2 liters bensinmotor med tre cylindrar på 130 hästkrafter och en 4-cylindrig 1,6 liters diesel med 120 hästkrafter. Senare utlovas kraftfullare alternativ, en diesel med över 180 hästkrafter, och dessutom elektrifiering. Grandland X blir Opels första laddhybrid. Men det pratas bara om den som framtidsbil. Något årtal avslöjas inte.

Opel, som ligger i den breda mittfåran med sina bilar, har prispressat Grandland X för att hävda sig i konkurrensen. Den finns med tre olika utrustningsval: Essentia, Enjoy och Dynamic. I den mest avskalade formen kostar bilen 209 900 kronor, men det är inte det valet Opel tror kommer att gå hem i Sverige. Här handlar det i stället om de två matigare utrustningspaketen Enjoy och Dynamic. Då landar priset på 229 900 kronor respektive 249 900 kronor.

I Sverige räknar Opel med att Grandland X kommer att sälja mest med bensindrivna turbomotorn. Liksom dieselmotorn säljs den antingen med en sexstegad manuell växellåda eller en automatlåda som kostar 15 000 kronor extra.

På de tyska vägarna runt Frankfurt och Darmstadt provkör vi ett exemplar med bensinmotor och manuell växellåda. Motorn och växellåda är beprövade och trivs bra tillsammans med smidiga växlingar. Körupplevelsen är komfortabel både på släta asfaltsvägar och på sämre underlag. Vid snäva vändningar visar den sig vara lätt att manövrera och sikten är god.

För att få ner förbrukningen har Opel jobbat med att minska vikten och bilen ska dra 0,54 liter bensin per mil. Eftersom det är enligt den europeiska körcykeln är förbrukningen högre i trafik. Efter 15 mils körning hamnade jag på en snittförbrukning på 0,71 liter.

Ergonomisk sits kostar extra

Lågprislyx retar upp rivalerna

På motorvägen kommer man lätt upp i högre hastigheter och det känns inte alls i bilen. Ljudnivån är förvånansvärt låg. Stolarna är väldigt sköna där det även går att få extra stöd för benen. Dessa ergonomiska sportstolar finns dock bara i det högsta utrustningspaketet.

Detsamma gäller om man vill kunna öppna bagageluckan genom att vifta med foten och om man vill ha det fiffiga dubbla lastgolvet. En skiva i bagaget är lös och kan justeras i två olika höjder om man vill ha större plats. Funktionen är smart, även om själva skivan känns plastig och skranglig.

Ett plus för att den viktiga säkerhetsfunktionen autobroms, som fungerar upp till 140 kilometer i timmen och även bromsar för fotgängare, finns med redan i det näst högsta tillvalspaketet. Det gör också bättre belysning med dynamiskt kurvljus och automatisk avbländning.

Inredningen är inte lika futuristisk som i Peugeot 3008, om än med en åttatums pekskärm. Hastighets- och varvmätarna har klassisk analog utformning. Hög igenkänning och det är lätt att hitta och förstå funktionerna, men inte så flashigt.

Baksätet är rymligt och det är plant utformat vilket gör att skillnaderna mellan ytterplatser och mittplats inte blir så stor. Dessutom är golvet plant vilket ger bättre plats för fötterna. Sätena kan praktiskt fällas via en knapp i bagaget och eftersom de åker fram blir lastytan planare och det går att lasta hela 1 652 liter, vilket är mer än godkänt i klassen.

Att koppla in sin mobiltelefon via sladd går bra om man hellre vill använda Googles kartor än Opels navigation eller lyssna på musik från mobilen. I facket mellan sätena finns trådlös laddning, som tyvärr bara fungerar med Android. Min Iphone hade ingen kontakt.

Hotellbokning ett knapptryck bort

Det finns också möjligheten att abonnera på Opels hjälptelefon On Star. Det är service som normalt finns hos premiumtillverkarna, men där Opel också var tidigt ute. Ett tryck på knappen vid backspegeln och så är det bara att vänta. Första försöket slutade med att samtalet avslutades utan svar, men andra gången svarade en kvinna i Storbritannien. Nytt i funktionen är hotellbokning och hjälp att hitta parkering. Jag frågade henne om närmaste hotell och hon letade reda på ett som skulle ligga vid nästa avfart. Hon erbjöd sig att skicka adressen till bilens navigation. Personligen bokar jag hellre hotell genom att stanna till och söka själv på telefonen för att få en bättre överblick och göra mina val, men om man känner sig riktigt vilsen så kan det ju alltid vara skönt att prata med en människa och skulle det absolut inte gå att stanna kan man få vägledning.

Insidan som räknas på Peugeots nya suv

I teamet bakom Grandland X finns också flera svenskar, som Fredrik Backman och Håkan Elvesund. Båda har varit länge på Opel, men har också jobbat med Saabbilar.

”Inom GM var vi vana vid att jobba med olika märken och modeller på samma plattformar. Men Opel ska fortsätta vara ett tyskt märke och ha sin särart. Det känns faktiskt som det finns större skillnader mellan Opel och Peugeot än det var mellan Opel och Saab”, säger Håkan Elvesund.

För Grandland X lyfter Opels marknadsförare fram att man tänker sig en manlig köpare med en aktiv livsstil, kanske har han familj. Han ska i alla fall vara sportig, äventyrlig och snygg vilket innebär att han vill ha en snygg bil. Det är logik på bilspråk som är svår att förstå.

Grandland X är en snygging i suvklassen, med lyckad design. Den levererar både komfort och trygghet till ett fördelaktigt pris. Men någon cool äventyrare är den inte på riktigt.