Di Weekend BIL

Skarpa ögon i asfaltsdjungeln

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sofistikerad evolution säger Land Rover. Att inte våga ändra på ett vinnande koncept, kan man också säga. Nya Range Rover Evoque kör designmässigt vidare i samma ­hjulspår som sin föregångare. Fast under ytan finns mycket nytt – det går till och med att se genom huven.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Brittiska Land Rover var nyska­pande när märket kom med en kompakt lyxsuv 2011. Range Rover Evoque blev en framgång och lyckades framför allt locka många nya ­kunder till märket, alla biltillver­kares dröm. Hittills har Evoque sålt i nästan 800 000 exemplar. I Sverige är den i år Land Rovers bäst säljande modell, långt före Discovery Sport.

Bland konkurrenterna finns Volvo XC40, BMW X3 och Audi Q3.

Land Rover, som främst förknippas med bilar som tar sig fram över stock och sten, har i Evoque en bil som snarare vänder sig till en välbärgad stadsbo än till godsägaren på landet. 75 procent av kunderna bor i städer. För att slå an till sitt ­terränggående arv pratar Land Rover om den ­urbana djungeln.

Kör på järnvägsräls

Därför valde bolaget att lansera bilen i Shoreditch i östra London, stadsdelen som med sin gatukonst och många restauranger och klubbar länge varit den trendigaste för nöjeslivet. Vi fick inte ta ut ­bilarna i Londontrafiken, men väl testa de mest extrema egenskaperna på en bana som byggts upp mellan trånga stenvalv, i en lagerlokal dit järnvägsvagnarna tidigare rullade in med te, kaffe och andra varor.

Banan erbjöd branta och smala ramper, en lutande vägg och som avslutning en bassäng med en halvmeter högt vatten. Att det är en bil som tar sig fram i svåra lägen är tydligt, trots att de flesta kunderna inte är i behov av mer än att bemästra trottoarkanter.

FAKTA
Range Rover Evoque

Pris: Ej fastställt.

Förmånsvärde: Ej fastställt.

Motor: Diesel, fyra cylindrar, 2 liter, effekt 180 hk, vridmoment 430 Nm.

Förbrukning: 0,58 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 150 gram/km

Prestanda: 0–100 km/tim på 9,3 sekunder, toppfart 205 km/tim.

Tjänstevikt: 1 816 kilo.

Längd x bredd x höjd: 437 x 210 x 165 cm.

Bagageutrymme: 591 liter.

VISA MER

Just för det ändamålet har nya Evoque en bra teknisk nyhet, det man kallar ground view. Det går att se hjulen på en av skärmarna på instrumentbrädan vilket ger känslan av att kunna se ­genom huven. Vi får testa genom att köra upp på en järnvägsräls och det är inga problem att hålla sig på spåret.

Lastar 10 procent mer

En annan nyhet är att backspegeln med ett handgrepp förvandlas till en skärm som visar hur det ser ut bakom bilen. Fiffigt, särskilt med tanke på att sikten bakåt inte är den bästa.

Utvändigt känns det mesta igen. Den bulliga huven, den höga midjan och den smala bakrutan. Några nya designdrag är baklampornas form och de nya infällda dörrhandtagen.

Evoque, som är Land Roverfamiljens minsting, mäter 437 centimeter på längden och tack vare 22 millimeter längre hjulbas har baksätet blivit lite rymligare. Det går utmärkt att sitta tre personer i bak och även mittsätet är okej. Lastutrymmet har också blivit större och nya Evoque lastar 10 procent mer, totalt 591 liter.

Förarmiljön är helt ny med två liggande skärmar i mitten för alla inställningar. För temperaturen finns det fysiska vred integrerade i den ena skärmen som man enkelt kan känna sig fram till utan att titta.

Audi Q3 vinner i längden

Vanligtvis är lyxbilar lika med skinnsäten, men Land Rover vill testa om marknaden är redo för textil av lyxigare snitt. Det handlar om inblandning av fiber från eucalyptusträd, ull och olika slags mikrofiber. Men det är inte för att pressa priset, utan på grund av miljöhänsyn.

”Skinn och textilklädsel har samma prisnivå. Det här är inga billiga textilier utan material som ska klara samma krav som skinn vad gäller att stå emot smuts och slitage”, säger Amy Frascella, ansvarig för färg och material på Land Rover.

Just Evoquekunderna har visat sig vara mer miljömedvetna än genomsnittskunderna och det är därför Land Rover-ledningen tror på att ha alternativ till skinnklädseln.

”I samhället ökar medvetenheten om vad vi har på oss, vad vi äter och det gäller också vilka ­material man vill ha i en bil. Vi vill ha mer hållbarhetstänk i våra materialval”, säger Amy Frascella.

Laddhybrid – om ett år

Land Rovers bilar har inte varit kända för sin bränslesnålhet, men med Evoque försöker man få ner förbrukningen med mildhybridteknik och en utvecklad start-stop-teknik som stänger av ­motorn om du kör under 17 kilometer i timmen och bromsar. Det är ändå inga drastiska bränslebespa­ringar utan stannar på en förbättring med 6 procent. ­Utsläppsnivån är som lägst 149 gram koldioxid per kilometer.

Evoque kommer att finns med sex olika motor­alternativ: tre dieslar och tre bensinmotorer. Först om drygt ett år väntas en laddhybrid som kombinerar eldrift och bensin.

Koncernsyskonet Jaguar kom i år med sin renodlade elbil, I-Pace, men Land Rover ger inga svar på om det också kommer en helt elektrisk modell.

Suv utan grus i maskineriet Runt 400 000 kronor

Land Rover är bland de märken som fått se sin försäljning ­sjunka på grund av minskad diesel­efterfrågan. Dess­utom pressas märket av osäkerheten kring Storbritanniens planerade utträde ur EU. Evoque ska tillverkas i en av Land Rovers brittiska fabriker, men är beroende av smidiga komponentleveranser från EU. Ledningen har varnat både för att jobben ­hotas och att indiska ägaren Tata Motors kan välja att avstå från investeringar i Storbritannien om osäkerheten blir för stor.

Leveranserna av nya Evoque ska dra i gång ­under första kvartalet 2019 – ett kvartal som ska avslutas med att Storbritannien klipper banden med EU.

Svenska priser för Evoque är inte klara ännu. Men priserna i pund och euro signa­lerar att den väntas hamna på runt 400 000 kronor.