Di Weekend BIL

Sex laddade framtidshopp i Genève

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rimac C_Two.

Carl-Johan Lejland

Det är åtta (!) år sedan Nissan Leaf blev Årets Bil. Den strida ström av elbilar som väntades komma efter har uteblivit. Men nu 2019 är det laddbart som gäller. Både etablerade tillverkare och nya spelare är överens. Kanske åker du till exempel om några år till jobbet i en bil som heter Sven. Di Weekend har tittat närmare på sex eldrivna exempel från mässgolvet i Genève.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

1. Kroatiska Rimac får ses som en veteran i det här sällskapet av elsportbils­tillverkare. C_Two heter den här modellen och de första prototyperna är under produktion. C_Two är världens mest kraftfulla elbil med 1 914 häst­-krafter och 2 300 Nm i vrid­moment. Full gas ger en acceleration 0-100 km/tim på 2 sekunder. Med lite mjukare gasfot ska det gå att köra 55 mil på en laddning.

2. Koncept­studier där man färdas i små kubliknande fordon syns från fler tillverkare, i år finns till exempel också Citroën Ami One här i Genève. Den franska tillverkaren firar 100 år genom att visa bilen som ska kunna köras även om man inte har körkort. Med en räckvidd på 10 mil ska Ami One fungera som alternativ till kollektivtrafik och taxi är det tänkt. Bilen är bara 2,5 meter lång och har plats för två, toppfarten ligger på 45 km/tim.

3. Ett företag som tänker lite annorlunda är estländska Nobe cars. Grundaren och vd:n Roman Muljar tycker att moderna bilar är för tråkiga och har i stället tagit fram en liten retrobil. Med trehjulsdrift, en toppfart på omkring 100 km/tim och en räckvidd på cirka 30 mil är Nobe tänkt som ett alternativ för den som vill pendla med stil. Bilen går att reservera på hemsidan, priset börjar på 390 000 kronor.

Allas blickar på Koenigsegg

4. Klart bilen ska heta Sven. Det tycker i alla fall tyska Share2go som hoppas lyfta med hjälp av sin elbil som är byggd för bildelning i städer. Sven är en förkortning av de moderiktiga orden ”Shared ­Vehicle Electric Native”. Share2go började som ett universitetsprojekt i Aachen och kan man få in tillräckligt med pengar kan produktionen av Sven starta inom ett till två år.

5. Den kända designstudion Pininfarina är numera även biltillverkare. Och det är inte vilken bil som helst som står på Genève-salongen. Elmonstret -Pininfarina Battista har helt galet många hästkrafter: 1 874. 0-100 km/tim går på under 2 sekunder och från stillastående till 300 km/tim tar det inte mer än 12 sekunder. Produktionen ska starta nästa år. Pris på förfrågan.

70-åring på lekhumör

6. Hispano-Suiza är ett spanskt bilmärke med anor från det tidiga 1900-talet, men som legat i träda sedan 1960-talet. Nu görs ett försök att återuppliva märket genom en lansering av elsportbilen Carmen vars design är inspirerad av 1930-talsbilen Dubonnet Xenia. Med mer än 1 000 hästkrafter ska Carmen erbjuda supersnabb acceleration. Räkna med ett pris på från 15 miljoner kronor.