Di Weekend BIL

Senfärdig hybrid går mjukt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Skoda har fått vänta på att lansera en laddhybrid. Å andra sidan är den första, Skoda Superb IV, riktigt bra. Under skalet sitter teknik från VW Passat GTE och Skoda kryddar med en del kul finesser, som det klassiska paraplyet i förardörren.

Carl-Johan Lejland

Tjeckiska Skoda har skyndat långsamt. Det är först nu den populära kombin Superb blir en laddhybrid. Å andra sidan har man kunnat ta del av ­erfarenheterna från övriga bolag inom Volkswagen och när man nu startar elektrifieringen gör man det bra.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Superb IV har samma drivlina som i VW Passat GTE vilket innebär en 1,4-liters bensinmotor och en elmotor som tillsammans ger 218 hästkrafter och 400 Nm i vrid­moment. Det räcker gott, även om en vassare hybridversion, RS, med 245 hästkrafter också finns att välja.

Övergångarna mellan bensin- och eldrift går smidigt utan några obekväma ryck. På enbart el går det att köra i 135 km/tim och räckvidden ligger på 5,5 mil. Nu för tiden mäts räckvidden enligt den nya WLTP-­körcykeln, vilket innebär att det går att köra åtminstone nästan så långt även i verklig trafik, vilket tillgodoser de allra flestas ­behov när det gäller pendling. Med en laddbox tar det drygt 3 timmar att ladda batteriet som är på 13 kWh. Föraren som har mindre än fem mil till jobbet klarar sig alltså dit på el, för att sedan kunna ha bilen laddad och klar till lunch igen.

Lugnt och tryggt

Som vanligt i laddhybrider startar bilen på enbart eldrift så länge det finns tillräckligt med kräm i batteriet. Men man kan också välja hybridläge eller sportläge. Man kan även ställa in hur aggressivt man vill att ­bilen bromsar och tar hand om energin ­genom att lägga växelspaken i läge ”B”. Det ger nästan känslan av att köra renodlad ­elbil, när man i princip kan lämna bromspedalen i fred och i stället bara köra med olika hårt tryck på gaspedalen.

Körningen är lugn och trygg, och bekväm. Trots att versionen Di Weekend kör är en ”Sportline” med lågprofildäck är gången förhållandevis mjuk vilket är klokt med tanke på att det inte är någon ban­racerbil det rör sig om. Med det sagt så påverkar däck och fälg komforten och den som vill undvika stötighet gör bättre i att välja mindre tuffa fälgar.

Även passagerarna har det bekvämt och gott om plats, tack vare bilens längd på 486 centimeter. Baksätet tillhör de bästa i klassen och även bagageutrymmet imponerar. 510 liter är visserligen mindre än den vanliga versionens 625 liter, men är ändå klart godkänt. Med baksätet fällt går det att få in 1 800 liter.

FAKTA
Skoda Superb IV Combi i korthet

Pris: 435 500 kronor.

Förmånsvärde: 2 865 kronor.

Motor: El och bensin, total effekt 218 hk, 400 Nm.

Förbrukning: 0,15 liter/mil.

Miljö: utsläpp av koldioxid: 35 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 7,7 sekun­der, toppfart 224 km/tim.

Tjänstevikt: 1 802 kilo.

Längd x bredd x höjd: 486 x 186 x 148 cm.

Bagage­utrymme: 510 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 3

Komfort: 4

Ekonomi: 4

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 3

Totalt betyg: 18

VISA MER
Inbyggt paraply plus i kanten

Skoda Superb har också en del kul finesser, som en löstagbar ficklampa i bagageutrymmet och ett paraply i framdörren. Det är kanske inte detaljer som avgör ett bilköp men ett bra sätt att särskilja sig från mängden av bilmodeller på marknaden.

Nya Audi Q5 – snål och snabb

När det gäller säkerhet har Superb fått fem stjärnor från säkerhetsorganisationen Euro NCAP. Bilen har flera aktiva säkerhetssystem ombord, som autobroms och en adaptiv farthållare som med hjälp av navigeringssystemet kan förutse körförhållandena de närmaste kilometrarna framåt.

Det finns många gemensamma näm­nare mellan märkena Skoda och Volkswagen. Nyckeln ser exempelvis likadan ut, det är bara en liten logotyp som skiljer. Interiört finns det också många komponenter som känns igen. Det är mest små detaljer som skiljer, exempelvis sitter reglaget för farthållaren inte på ratten, utan under till ­vänster som i en del andra bilar inom gruppen, Audi till exempel.

En sak som dock stör i Skoda Superb är pekskärmen. Den är fin att se på, men seg i reaktionerna. Det känns befriande att ­kunna köra Apple Carplay eller Android Auto och hantera navigation och musik via mobiltelefonens system i stället.

XC40 T5 Twin Engine: Prisad minsting laddar om

Priset på kombin med hybriddrift startar på 435 500 kronor, ett rejält steg upp från bensinaren på 190 hästkrafter som kostar från 372 600 kronor. Å andra sidan är skatten låg och tittar man på förmåns­värdet är valet enkelt. Hybriden kostar föraren ­cirka 1 400 kronor i månaden netto, medan bensinaren med jämförbar utrustning landar på cirka 2 300 kronor netto per ­månad. Då ska man också tänka på hybridens fördelar, den har mer effekt och kan ju köras på enbart el.

Gränserna på väg suddas ut

Volkswagen är den koncern i världen som lyckats allra bäst med en så kallad ”multi brand”-strategi, att bygga många olika bilmodeller på samma plattform men ändå få dem att skilja sig åt tillräckligt. Gränsen mellan Volkswagen-märket och Skoda är dock inte alltid självklar, i takt med att ­Skoda rört sig uppåt från budgetklassen är steget till ”Folka” nu litet. Faktum är att Skoda med små medel får föraren att ­känna sig riktigt ombonad, och jämfört med en Passat med motsvarande utrustning är ­priset lägre.

Skoda Superb är i sig en bra bil. Som laddhybrid ännu bättre. När det inte finns någon Volvo V70 att slåss med om folkhemmets gunst framstår modellen som en naturlig arv­tagare – aldrig ­roligast, men alltid bra på mycket.