Di Weekend BIL

Santa Fe i ny kostym

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hyundai Santa Fe. 2018 Barcelona.

Carl-Johan Lejland

Med nya Santa Fe har Hyundai stöpt om originalmodellen rejält. Resultatet är en trivsam bil, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland, men någon försäljningssuccé lär det inte bli.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den första versionen av ­Hyundai Santa Fe som började säljas kring millennieskiftet blev en braksuccé. För under 200 000 kronor kunde man få en stor suv med sexcylindrig motor och automat. När det gick som bäst för Hyundai Santa Fe i Sverige sålde man fler än 2 600 bilar på ett år. Men det var 2003. Visst låg man kvar på fina försäljningssiffror ett par år till, men i takt med att konkurrenterna lanserade liknande stora suvar tappade Santa Fe marknadsandelar. De senaste åren har försäljningen legat på kring 500 bilar. I fjol ­såldes bara drygt 200 bilar.

Alltså är det hög tid för en ny version. Omstöpningen är ­rejäl. Det märks inte minst på att axelavståndet är längre och ­bilen högre. Till det yttre har modellen blivit 7 centimeter ­längre. Den här gången lanseras inte en vanlig version plus en Grand Santa Fe, utan bara en modell, som dock kan fås med sju säten. Designen går åt det klassiska hållet och proportionerna är bra, med en slimmad taklinje och korta överhäng.

Mjuk och behaglig körning

Lastkapaciteten har ökat och ligger på 625 liter, vilket borde räcka även för den som har svårt att packa lätt. Interiört har det också blivit bättre med finare material och lyxigare känsla.

Utrymmet för passagerare i den tredje sätesraden är som vanligt begränsat, men i femsitsutförande märks det verkligen att bilen blivit större, med generöst utrymme i baksätet.

Körningen med dieselmotorn på 2,2-­liter och 200 hästkrafter är mjuk och behaglig. Något riktigt klipp i motorn finns inte, men för normal körning är den tillräckligt kraftfull. Trots att modellen blivit större har vikten sänkts med omkring 20 kilo jämfört med föregångaren. Förbrukningen ligger på 0,61 liter per mil. Dieselknattret hörs när man står bredvid bilen, men i kupén är det mesta bortisolerat.

FAKTA
Hyundai Santa Fe

Totalbetyg: 17 poäng

Köregenskaper: 3 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi. 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 3 poäng

Pris: Ej fastställt.

Motor: Diesel, 2,2 liter, 200 hk, 440 Nm.

Förbrukning: 0,61 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 160 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 9,3 sekunder, toppfart 205 km/tim.

Tjänstevikt: 1 950 kilo.

Längd x bredd x höjd: 477 x 189 x 168 cm.

Bagage­utrymme: 625 liter.

VISA MER

Ännu bättre är upplevelsen från den nya åttastegade automatlådan som smidigt ­sköter växlingarna. Den kanske inte är snabbast i världen, men i den här typen av bil spelar det mindre roll. För även om ­Hyundai gärna framhåller att Santa Fe är utvecklad i Europa känns den väldigt amerikansk, stor och sävlig som den är.

Testkörd: Hyundais nya bränslecellsbil

Och det är inget fel i det. Inte ens sportknappen kan göra chassiet hårt och så där modernt stötigt. Här gungar man mer fram. Bilen klarar ojämnheter med bravur och ­susar fram lugnt och stabilt på motorvägen.

Saknar luftfjädring

På spanska serpentinvägar får man jobba en hel del med ratten för att baxa runt ­bilen i kurvorna. Det känns att det är mycket vikt som ska förflyttas och det är tur att sätena ger bra stöd i sidled.

För att hänga med klassledarna när det gäller köregenskaper hade Santa Fe behövt luftfjädring. Fyrhjulssystemet, HTRAC, är nytt och har ett läge som heter ”Smart” och som låter bilen avgöra vilka egenskaper som passar underlaget bäst. När vi provar start på löst underlag i en brant backe ­löser systemet den uppgiften utan krångel. I Eco-läget skickas all kraft till framhjulen medan sportläget medger att upp till 50 procent av kraften går till bakaxeln.

Laddad med vindkraft

När det gäller aktiv säkerhet finns det förutom en generös uppsättning vanliga system också en funktion som varnar för att någon är kvarglömd i baksätet, som ett barn eller en hund. Man kan ju tycka att alla borde ha koll på sina passagerare, men tyvärr inträffar varje år tragiska olyckor som beror på att någon blir kvarglömd i en varm bil.

Drygt 400 000 kronor

Den första generationens Santa Fe var en direkt kombiutmanare. Så är det inte ­längre, generation fyra är ingen ”billig” bil. Lanseringen i Sverige sker under 2019 och priset är inte fastställt ännu, men räkna med drygt 400 000 kronor, upp mot halvmiljonen med mycket utrustning. Med ­tanke på nya bonus malus-regler är det ett problem att hybridversionerna låter vänta på sig till 2020.

Att upprepa siffrorna från tidigt 2000-tal ter sig därför mycket svårt. Priset är inte lika attraktivt längre och det finns gott om konkurrenter på marknaden. Att den ­svenska organisationen hamnat i kläm i jakt på en ny ägare gör inte situationen lättare. Det är synd, för nya Santa Fe är en trivsam bil. Trösten för koncernmodern i Korea är att syskonmärket Kia går utmärkt i Sverige.