Di Weekend BIL

Samlarproffset på väg mot nya fynd

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

MAJESTÄTISK. Peter Pluntky med Kungens gamla leksaksbil på Bergrummet.

Foto: Jesper Frisk

Fina sportbilar från förr kan gå för hundratals miljoner kronor på auktion. Men du måste inte ha en riktig Ferrari eller Maserati i garaget för att ha något värdefullt där hemma. Värdet på samlarleksaker har också skjutit i höjden.

”När det gäller leksaksbilar finns det en stor marknad och de dyraste kan kosta 400 000–
500 000 kronor”, säger leksaksexperten Peter Pluntky.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Han syntes i många år som expert i SVT:s Antikrundan och byggde under flera decennier metodiskt upp en av världens finaste samlingar av leksaker. 

”När jag började på 1960-talet skrattade folk åt mig. Men det var min smala lycka, att man sa ”det där kan Plunkty ta”. Det gjorde att jag fick många föremål billigt.”

Ett exempel var en bil från Gebrüder Bing i Nürnberg som han köpte för 1 400 kronor på 1970-talet. 40 år senare gick en likadan modell, fast i sämre skick, under klubban för drygt 120 000 kronor.

”Det säger en del om vad som hänt på marknaden”, konstaterar han.

Under den senaste tiden har Peter Pluntky jobbat för leksaksmuseet Bergrummet på Skeppsholmen i Stockholm som öppnade i höstas. Dessutom följer han alltjämt marknaden på nära håll, bland annat anlitas han för värderingar av auktionsfirman Auction Team Breker i Köln.

Skapad för lek

Det finns några viktiga faktorer att tänka på för att avgöra om en leksaksbil är värdefull eller ej. Först och främst ska det handla om en bil som är skapad för lek, och alltså inte en modell som är tillverkad för att stå och vara fin i en hylla. 

”Vi ska skilja på leksaker och modellbilar. Små modellbilar som köps av medelålders män slits inte av lek och blir inte objekt för samlare på samma sätt.”

Värdet bestäms också av att bilen samtidigt inte ska vara sönderlekt av allt för många barn genom åren, och allra helst ska den fortfarande ligga i sin originalförpackning.

”Dyra leksaker redan då"

Vill du väcka Peter Pluntkys intresse ska du gärna visa honom en Märklin-bil, tillverkad från tiden innan första världskriget, alltså under 1900-talets början.

”Den ska gärna vara mer eller mindre olekt, färgen intakt och alla delar ska finnas med. Bilarna vi nu talar om är mer eller mindre helt gjorda för hand. Man la ned ett oerhört arbete i detaljerna. De är ihoplödda för hand, har fjäderverk, lyktor, förarfigur av terrakotta eller plåt och glasrutor i fasettslipat glas och så vidare.”

”Det var dyra leksaker redan då. Det här var ingenting för fattiga barn utan för borgar- och överklass. De kostade 20–30 kronor vilket motsvarade ett par månadslöner på den tiden”, säger Peter Pluntky.

Vad kostar en sådan på auktion nu?

”Beroende på skick från 40 000–50 000 kronor och uppåt.”

Märklinbilarna brukar vara mellan 20 och 30 centimeter. Men det finns mindre och ”nyare” bilar som också drar blickarna till sig.

”Den dyraste småbilen som jag känner till är från Dinky Toys i England, en liten gjuten van från 1930-talet som gör reklam för ett varuhus. Ibland beställdes just specialutgåvor från företag. En sådan bil såldes för kring 250 000 kronor, och det handlar alltså inte alls om någon komplicerad historia tekniskt sett.”

Köpa antikt är ingen konst

Samlingen i malpåse

Hans egen samling med cirka 30 000 föremål, där många fina och dyra bilar ingick, har han sålt. Efter många invecklade turer ligger den nu i malpåse i Italien i väntan på ett nytt museum. 

”Tanken var att det skulle ha byggts ett nytt ställe i Rom, men det har fastnat i byråkrati. Så nu ligger allt tyvärr nedpackat.”

Saknar du din stora samling?

”Nej, och man ska inte ha för mycket saker när man väl lägger sig med näbben i vädret. Jag har nästan inga gamla leksaker kvar. Men jag samlar fortfarande på två saker, emaljskyltar och velocipedprylar.”

Dessutom finns det trots allt några få leksaksbilar kvar i hemmet på Södermalm i Stockholm. I arbetsrummet står bland annat en Volvo Jakob i gjutjärn.

”Det är ovanligt med gjutjärnsleksaker i Europa och den här är gjord av Skoglund & Olson i Gävle, som annars gjorde spisar och kaminer. Den här är nog värd mellan 7 000 och 8 000 kronor.”

På en annan plats i hemmet står en röd Maserati 3200 GT, samma modell som Peter Pluntkys ”riktiga” bil.

”Men det här är ingen leksaksbil utan en modell för hyllan utan större värde. Jag tyckte bara att det var kul för att jag har en likadan Maserati, fast blå.”

På tal om det märket såldes en väldigt speciell leksaksbil på Bukowskis 2016 för 60 000 kronor.

”Det var en bil med motor från sent 1940-tal i väldigt fint skick. Normalt är de främsta marknaderna Tyskland och USA, men visst dyker det upp fina objekt här i Sverige också.”

»Vi gör bilarna som ingen vill åka i«

Vad ska vi amatörer leta efter i loppislådorna?

”Ja, det behöver till exempel inte vara bilar i plåt för att de ska vara värdefulla. Kan du hitta en fin Brio Volvo i kartong från 1940-talet kan du få 12 000–15 000 kronor för den. Träleksaker har inte varit så heta men har kommit upp sig de senaste 7–8 åren. Och Brios grejer kan man ju hitta på ganska många ställen. Själv tycker jag att trä är bra, det finns en bra känsla i materialet.”

Kan du själv avstå från att leta fynd?

”I dag är leksaker från förr så uppmärksammade att det är svårt att göra klipp. Men då och då dyker det fortfarande upp grejer som jag blir intresserad av.”

Hur är statusen på dagens leksakstillverkning – vilka av dagens leksaker kommer bli morgondagens samlarobjekt?

”I dag är upplagorna enorma och det mesta är gjort i plast. Att sia om framtiden är svårt. Det finns exempelvis japanska bilar i plåt från 1950- och 1960-talen som gjordes i stort antal för den amerikanska marknaden. Men det var slit och släng som gällde då och få har klarat sig. Men har du till exempel en fin Chrysler från den perioden kan du få över 100 000 kronor för den”, säger Peter Pluntky.