Di Weekend BIL

Salongsbilen stal showen i Paris

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I STRÅLKASTARLJUSET. ­Renaults designchef ­Laurens Van Den Acker ­intervjuas om idén med en rullande lounge som ska kunna transportera tre passagerare utan förare. Inredningen är i trä, marmor och skinn.

Paris Trots Ford, Volvo Cars, Nissan, Fiat och Volkswagens avhopp blev bilmässan i Paris långt ifrån en avslagen tillställning. Biltillverkarna på plats satsade på att kittla alla sinnen. Bäst lyckades Renault med den chaufförlösa franska lyxsviten EZ-Ultimo.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Paris var först i världen med att anordna en bilsalong, 1898. Med undantag för krigsåren rullade den på fram till den ekonomiska krisen på 1970-talet. Den återupptogs efter endast ett års uppehåll med planen att dela på värdskapet med Frankfurt. Och sedan 1978 har Paris hållit sin bilsalong på hösten jämna år.

Med 1,2 miljoner besökare förra mässan till det jättelika utställningsområdet Porte de Versailles är det en av de bilsalonger som lockar allra störst publik.

Men i år har mässarrangörerna haft det svettigt. Tillverkare efter tillverkare har ställt in sig medverkan – Ford, Volvo Cars, Nissan, Fiat och till och med Volkswagen är några i den långa raden avhoppare. Höga kostnader och valet att i stället anordna egna evenemang ligger bakom.

Från de franska tillverkarna var det där­emot full uppställning, men inte heller det var självklart berättar Citroëns vd Linda Jackson.

”Vi övervägde att inte delta längre. Men sedan kände vi att det fanns starka skäl att vara med här i Paris nu när vi har en ny C5 Aircross att visa upp och dessutom en kommande laddhybrid. Man måste väga kostnaderna mot nyttan”, säger hon.

Salongen präglas av förändring i branschen med trender som elektrifiering, olika stadier av autonom körning och nya delningstjänster, det som i bilvärlden ofta kallas ride-hailing-services.

Tänkta kunder: lyxhotell

Stora dragplåstret hos Renault var deras koncept EZ-Ultimo. En kapselliknande farkost med silverglänsade diamantmönstrat skal som i Renaults vision är helt själv­körande. Hela sidan öppnas och uppen­barar ett rum med fiskbensparkett och marmor där man kan slå sig ner i en fåtölj eller på en liten soffa i grön tjock sammet och läder. En tanke från Renault är att lyx­hotell kan använda dem i shuttle-trafik.

”En resa som går längre än destinationen”, säger Renaults designchef Laurens Van den Acker, som tror att fler kommer att vilja använda samåkningstjänster.

60-talsflirt skapar habegär

Mittemot tronade Peugeot med sitt elektriska koncept med plyschstolar. Till skillnad från andra framtidsvisioner har Peugeot i sin E-Legend i stället valt att blicka bakåt formmässigt – mot 60-talets sport­bilar. En del drag har lånats från den klassiska 504 Coupé. Under mässans öppningsdagar var det ständig trängsel runt podiet och att döma av kommentarerna har Peugeot slagit an helt rätt ton i sin design. Det har till och med startats ett upprop på nätet för att bilen ska sätts i produktion.

Peugeots vd Jean-Phillipe Imparato förklarade att han gärna skulle tillverka ­bilen, någon gång efter 2020. Andra elektrifierade bilar ska ut först.

Peugeot 508: Mindre smakar mer Debatt om skärpta regler

En retrohyllning presenterade även Mercedes-Benz med sin Mercedes EQ Silver ­Arrow. Det eldrivna sportbilskonceptet flirtar med de cigarrformade tävlingsbilarna från 1930-talet.

Förutom alla utlovade bilnyheter med elektrisk drivlina hade salongen också en politisk laddning. Biltillverkarna, som måste försvara sina stora investeringar i förbränningsmotorer, känner sig åter ansatta av EU som vill skärpa koldioxidutsläppen. Just när mässan öppnat röstade EU-parlamentet för en sänkning med 40 procent till 2030 jämfört med 2021 vilket fick bilcheferna att se rött. PSA-chefen Carlos Tavares ansåg att det var osolidariskt att rösta på ett sätt som kunde krossa den europeiska bilindustrin.

”Jobben är i fara och en så stor andel ­elbilar som skulle krävas är inte realistiskt”, hävdade BMW-chefen Harald Krüger.

PSA-chefen kan inte heller hoppas på förhandlingshjälp från den franske presidenten Emmanuel Macron, som ägnade flera timmar åt att besöka bilmässan och enbart höll sig hos de franska tillverkarna. Frankrike stöder 40 procentmålet.

Hos Ferrari är det dock fortfarande stora bensinmotorer som gäller. Den italienska sportbilstillverkaren drog publik med sin Monza SP1 som har märkets kraftigaste motor, en V12:a på 810 hästkrafter. För en bil i den exklusiva serien får man vara beredd att betala ett hisnande belopp, men då kan man också vara säker på att få köra ostört, enkelsitsig som den är. Vill man ha sällskap får man beställda systerbilen Monza SP2, som är tvåsitsig. Bilarna är tydliga hyllningar till Ferraris klassiska modeller från mitten av 1900-talet.

Elomställning märks

Glädjande var att de otidsenliga bilbrudarna – kvinnliga modeller som i utmanande kläder hänger på huvarna – lyste med sin frånvaro. I Genève i våras var det flera biltillverkare som fortfarande körde konceptet, men nu hade till och med sportbilsmärkena tänkt om. Möjligen med ett märkligt undantag hos Audi som visade sportbilen PB 18 E-tron ihop med en kvinnlig modell, som enbart stod intill bilen på det inhägnade podiet, vilket kändes ganska malplacé.

Redan 2012 på Parismässan talades det mycket om elbilar, men nu är allt fler verkligen laddbara. Bland de rena elbilarna kan nämnas Mercedes EQC, Audi E-tron, Kia E-Niro och så har Teslas Model 3 landat på europeisk mark. Men bara till mässgolvet. De kunder som beställt ett exemplar och betalat 10 000 kronor i förskott får tålmodigt vänta. Någon gång under 2019 ska leveranserna till Europa börja, om produktionstakten håller. Det finns en stor nyfikenhet kring det som kallats Teslas folk-elbil och som stressat de andra tillverkarna. Invändigt bjuder bilen på något helt nytt – den är ren på reglage och allt sköts via en stor skärm.

Urladdat läge med Audi E-tron Naturligt från Hyundai

Hyundai hade ställt sin konceptbil längst in i sin monter och lockade med en doft av olivlöv, eftersom lädret i bilen var behandlat av extrakt från oliv. Man kunde till och med få med sig en påse torkade olivlöv hem om man ville påminnas om doften.

Den japanska lyxbilstillverkaren Lexus kopplade sin nya sportcoupé Lexus RC till smaklökarna. Danske stjärnkocken Andreas Møller som har restaurang Copenhague på Champs-Élysées, hade fått provköra och utifrån det skapa en rätt som skulle vara som bilen – skarp men ändå mjuk. I hans tappning blev det en variant på makrill, pepparrot och citronkaviar.

Allt för att göra ­bilen till något för alla sinnen.