Di Weekend BIL

Rosenqvist redo för race

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Felix Rosenqvist tar plats för en uppskjuten, men efterlängtad, premiär i racingserien Indycar.

Chris Graythen

Han gick från elbilsracing i Formula E till amerikanska Indycar och blev årets nykomling. Nu är det dags för en annorlunda säsongspremiär för svenske Felix Rosenqvist. Efter enbart träning i simulator blir det direkt ner i bilen och ut på banan. Där väntar hastigheter på upp till 400 km/tim.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det talas allt mer om lättnader av restriktioner för sammankomster och i flera länder börjar det så smått att röra på sig. Röra på sig kommer också bilarna i amerikanska Indycar göra i morgon lördag 6 juni. Då är det dags för en uppskjuten, men efterlängtad, premiär i racingserien, som egentligen skulle ha startat redan i april.

När Di Weekend pratar med Felix Rosenqvist, årets nykomling ifjol, befinner han sig i sin lägenhet i Indianapolis. Hemmet finns på andra sidan Atlanten, i Monaco, men där har han på grund av coronapandemin inte varit sedan i februari. Flickvännen har fått åka till Sverige för att förnya sitt visum, och kan inte åka tillbaka i dagsläget.

”Här i Indianapolis har det varit väldigt hårda restriktioner och i princip helt tomt på gator och restauranger. Nu är vi i någon slags övergångsfas, en del blir som galna och ska ut och bada och grilla. Det känns som det kan komma ett bakslag, så jag försöker vara så försiktig jag kan”, säger Felix Rosenqvist.

Uppladdningen inför första racet har varit svårplanerad. Tävlingsledningen har tvingats ställa in lopp efter lopp. När det nu är dags för premiär kommer det bli en väldigt speciell sådan. Dels för att det körs utan publik, och dels för det extremt pressade tidschemat. En racehelg på tre dagar ska klaras av på en enda dag.

”Teamet chartrar ett eget plan som vi och alla anställda åker med. Vi flyger till Texas tidigt på morgonen på tävlingsdagen, kör träning, kval och race, allt på samma dag. Sedan flyger vi hem direkt. Det blir väldigt annorlunda.”

FAKTA
Felix Rosenqvist

Ålder: 28 år.

Bor: Monaco och Indianapolis.

Aktuell: En av två svenskar i startfältet när årets Indycarsäsong drar i gång med nattracet Genesys 300 på Texas Motor Speedway 6 juni.

Meriter: Årets nykomling i Indycar ifjol med en sammanlagd sjätteplats. Tre tidigare segrar i formula E, europa­mästare i Formel 3, ­tvåfaldig segrare i de båda storloppen Macau Grand Prix och Masters of F3, trefaldig mästare i Formel Renault.

VISA MER
FAKTA
Indycar – riskfylld prestigeracing

Indycar är tillsammans med ­formel 1 den mest prestigefyllda ­serien för formelbilar. Till skillnad från i formel 1 ingår även ovalbanor i Indycar-serien.

Bland teamen är Chip Ganassi, där Felix Rosenqvist och Marcus ­Ericsson hör hemma, rankat som ett av de bästa.

Indianapolis 500 på Indianapolis Motor Speedway är det mest berömda racet. 1999 stod Kenny Bräck som segrare, den ende svensk som vunnit där. Kenny Bräck var också inblandad i en mycket allvarlig krasch på Texas Motor Speedway, alltså årets premiärbana, 2003 där han ådrog sig livshotande skador men överlevde.

VISA MER

Extra speciellt är det när man tänker på vilken typ av race det handlar om. Texas Motor Speedway är en ovalbana där bilarna når upp mot 400 km/tim. Och förarna har alltså inte fått en enda meter bakom ratten förrän det är dags att lämna depån.

”Det har aldrig hänt innan att man kör i gång säsongen på det här sättet, utan några tester alls”, säger Felix Rosenqvist.

Träningen har han fått sköta på cykel eller framför tv:n.

”Alla ställen är stängda så jag har byggt ett gym i vardagsrummet. Träningen är enormt viktig när man inte fått köra på så länge, även om man egentligen inte kan träna sig till hur det är att köra och tävla.”

2 x svenskt i teamet

Att två svenskar tävlar i en av världens mest prestigefyllda racingserier samtidigt tillhör inte vanligheterna. Ännu ovanligare är att de tillhör samma team. Men i Chip Ganassi-stallet finns förutom Felix Rosenqvist också Marcus Ericsson som anslöt till den amerikanska serien ifjol, efter fem säsonger i formel 1.

”Vi har hängt ganska mycket, han har också en lägenhet här. I början kändes det inte så speciellt att ha en svensk till i teamet. Men det är rätt skönt att kunna prata lite svenska och om detaljer som vi kan relatera till när vi tillbringar så mycket tid här borta. Det har varit ännu viktigare under de här omständigheterna.”

”Poker” Wallenberg – familjens vinnarskalle

Under det pandemiframtvingade uppehållet har motorsportstjärnor från flera olika serier gett sig in i e-sportens värld, där tävlingarna lockar storpublik på plattformar som Youtube och Twitch. Dagens simulatorer har banor som ner på millimeternivå stämmer överens med de verkliga förlagorna.

Att köra i simulator är ett bra sätt att nöta bansträckningar så att allt sitter i minnet när det är dags för fysiska tävlingar. Men hur bra datorerna än kan efterlikna verkligheten så är det stor skillnad på virtuell racing och vanlig racing.

”Simulatorerna har blivit riktigt bra. Man kan få en bra känsla hemma i vardagsrummet för hur bilen beter sig. Men vibrationerna, värmen, g-krafterna och fartkänslan finns inte där.”

En annan skillnad är vad risktagande på banan kan ha för konsekvenser. En tät e-sportduell i 350 km/tim kan absolut vara rafflande. Men det är något annat när betongfundamenten bredvid banan är på riktigt.

”Ju mer man kör i simulator desto mer vänjer man sig vid det. Då kan det bli ännu konstigare att få sätta sig i sin vanliga bil igen”, säger Felix Rosenqvist.

Så hur kommer det bli att krypa ner bakom ratten?

”Det kommer att kännas som det går väldigt fort i början, man är helt enkelt inte van vid farten längre. Hjärnan är inte intränad. Därför kommer den första träningen bli extremt viktig för att man ska känna sig bekväm.”

Krafter upp till 6g

Indycar är en av världens mest fysiskt krävande serier. Det är ofta varmt, racen är långa och det finns ingen servostyring i bilarna. Dessutom körs flera tävlingar på ovalbanor, vilket ger en extra dimension till utmaningarna.

”Nu på Texas Motor Speedway till exempel rör det sig om g-krafter på upp till 6g i ena kurvan och efter 10 sekunder kommer nästa kurva, och så ska du göra det i två timmar. Det är kroppens organ inte vana vid.”

Bäst i världen på rallycross

Ett visst illamående är inte helt ovanligt.

”Första gången man kör på en ovalbana brukar man bli väldigt yr. Efter de första 20 varven kan det kännas som om man bara stått och snurrat runt, runt. Men sedan vänjer man sig.”

Du blev årets nykomling i fjol och slutade på en sjätteplats totalt. Vad förväntas av dig i år?

”Det är ganska tydligt, första vinsten är det stora målet. Förra året var jag nära att ta segrar vid tre tillfällen och hade några pallplatser. Jag känner mig mer självsäker jämfört med förra säsongen. Nu kan jag lite mer om hur allt fungerar runt racingen här.”

Under din karriär har du hållit i gång med flera olika biltyper och haft ett tajt schema. Efter vad som nu blivit det längsta tävlingsuppe­hållet, hur kul ska det bli att få stå på startlinjen igen?

”Enormt. Det känns nästan overkligt när jag tänker på det, att få känna adrena­linet igen.”