Di Weekend BIL

Rolls-Royce Cullinan: överdådig lyx i högform

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rolls-Royce Cullinan mäter mäter två meter på bredden. "Det är egentligen bara när man möter en liten fin Renault 5 från 1980-talet som marginalerna är betryggande", skriver DI Weekends motorexpert Carl-Johan Lejland.

Utfällbart picknickbord och paraply i bakdörren. När Rolls-Royce bygger suv saknas inga bekvämligheter. Men faktum är att Cullinan inte bara är en lyxvagn, den fungerar också som praktisk familjebil.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det här är den perfekta ­elbilen. Ja, i teorin i alla fall. För i praktiken sitter det en lika klassisk som massiv V12:a under den väldiga ­huven. Men eftersom den knappt hörs kunde Rolls-Royce Cullinan lika gärna vara en elbil. Så tyst och mjukt går det brittiska märkets första suv.

Men, eftersom kunderna fortfarande vill att det ska finnas 12 cylindrar skyndar man långsamt med elektrifieringen. Med en försäljning på cirka 4 000 bilar per år, på en global marknad som närmar sig 90 miljoner, kan det förlåtas.

Att köra Cullinan på franska småvägar är både avslappnande och stressande. När vägen är fri från mötande trafik känns det som om man skulle kunna köra dygnet runt utan att bli trött. Men med en turistbuss anstormande i synfältet får man snabbt söka sig så långt ut mot vägens kant som man vågar. Bilen mäter två meter på bredden, ­exklusive sidospeglar, och det är egentligen bara när man möter en liten fin Renault 5 från 1980-talet som marginalerna är betryggande.

I stadsmiljö är Cullinan trots sin storlek hyfsat lätt att hantera. Medtrafikanterna är för upptagna med att titta på bilen för att tränga sig före.

Ädelträ och läder sätter prägel

I jämförelse med Phantom är Cullinan mer sparsmakat inredd, exempelvis utan plats för det glasinbyggda konstgalleriet som finns i Phantoms instrumentering. I jämförelse med allt annat på marknaden är Cullinan dock långt från sparsmakad.

FAKTA
Konkurrenter

Pris: från ca 3miljoner kronor.

Motor: Bensin, 12 cyl, 6,75 liter, 563 hk, 850 Nm.

Förbrukning: 1,5 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 341 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 5,2 sekun­der, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 2 660 kilo.

Längd x bredd x höjd: 534 x 200 x 183 cm.

Bagage­utrymme: 560 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 5

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 20

VISA MER

Välslipade ädelträinlägg samsas med ­delikat tillverkade läderdetaljer. För det är fortfarande råvara från djur som gäller. Som hos andra tillverkare börjar kunderna fråga efter veganska alternativ. Rolls-Royce bekräftar att man letar efter andra material, men att det är svårt att hitta något som duger, som känns och håller lika bra.

När det gäller digitala finesser finns det mesta man kan tänka sig. Men viktigare är att känslan i de analoga spakarna är så bra som den är. Precis som i en Bentley Continental kan man välja att trolla bort den stora pekskärmen. Med en knapptryckning göms den under en fin panel och man slipper informationshetsen från skärmen.

Taket nått i fabriken

På tal om Bentley, innan Volkswagen köpte märket och BMW köpte Rolls-Royce tillverkades de urbrittiska märkena sida vid sida i Crewe. Mellan skål och vägg tycks Rolls-folket anse att Bentley nu tillhör den breda massan, med en tillverkning på över 10 000 bilar per år.

Och Rolls-Royce får se upp så att de inte bygger för många bilar. I och med att man tar det stora steget och bygger en suv kommer efterfrågan med säkerhet öka.

Maxkapaciteten i anläggningen i Goodwood är dock redan nådd på cirka 4 000 ­bilar i årstakt, så att märkets exklusivitet ska urholkas verkar osannolikt.

Full fart i lyxfabriken

Cullinan-köpare spås köra sina bilar fler mil än vad som är brukligt för Rolls. Det är mycket möjligt, för som suv är storleken inte lika uppseendeväckande och faktum är att Cullinan kan fungera bra som familjebil.

Ryktet om att Rolls-Royce är en bil för folk med egen chaufför är något överdrivet. Enligt bolaget kör 70 procent av kunderna faktiskt själva nu för tiden. Men det lär bli huggsexa om att sitta i baksätet, det är där man trivs bäst.

Bilen har inget så modernt som ett sportläge, däremot en knapp som det står ”off-­road” på. Och Cullinan är inget ömtåligt smycke utan en bil som tål hårda tag och som har bra framkomlighet tack vare fyrhjulsdriften. Det är väl tveksamt om så många köpare kommer använda sina bilar som terrängbilar. Men det kan vara bra att veta.

Utfällbara picknic-stolar

Bagageutrymmet på 560 liter är generöst och för kunder som inte behöver lasta så mycket kan bilen också bli sjusitsig. Det rör sig dock inte om några vanliga stolar utan om en picknick-dukning som kan fällas ut. Bagageluckan får fungera som sol- eller regnskydd när lemonaden dukas fram. Självklart kräver operationen ingen handkraft, arrangemanget fälls ut med ett knapptryck.

Cullinan väger nästan 2,7 ton och trots att vi inte utnyttjar mer än en bråkdel av V12:ans kapacitet på 563 hästkrafter förbrukar vi mer än 1,5 liter/mil i lugn körning. En bit över 2 liter/mil är inga problem för den som vill ligga på hårdare.

Men det ska man inte. Att stressa i en Rolls är ovärdigt.

Hastiga filbyten undanbedes

Cullinan är ingen sportbil utan mer en högre version av lyxkryssaren Phantom. Alltså ska man åka lugnt och fint utan stora gester. Det är också ett körsätt som Rolls-Royce lär ut till sina chaufförer. Att accelerera snabbt och bromsa hårt är förbjudet, helst ska det inte kännas när bilen susar i väg eller stannar för rött ljus. Den stora ratten bör hanteras med lätthet och utan aggressivitet.

Bentley Continental GTC – lyx för tweedfantaster

Nu när ingenjörerna har gjort allt i deras makt för att göra bilen mjuk och bekväm vore det snudd på oförskämt att förstöra det intrycket på grund av en ryckig körstil. Sitter du fast i en kö så gör det med stil, håll inte på och försök byta fil för att komma fram.

Rolls-Royce kallar luftdämpningen och chassiets inställningar för ”magic carpet ride”. Och även om jag inte åkt flygande matta kan jag gå i god för att det är en bra liknelse.

Ingen elbil i världen kan tävla med tystnaden i kupén. När Rolls-Royce väljer att bygga en batteribil kommer det vara en märkeshändelse, inte bara för att V12:an får maka på sig, utan även för att en Rolls egentligen passar perfekt som just elbil. Med linjär acceleration utan växellåda och utan förbränningsmotor kan bilen bli ännu tystare, även om det känns snudd på omöjligt.

Cullinan är döpt efter världens största ­diamant vilket säger en del som signal­värde. Men faktum är att när de flesta andras ­suvar är flaggskeppsmodeller framstår Cullinan mer som en instegsmodell. Inte för att lyxen saknas eller för att den är billig, utan för att den är mer användbar i vardagen.