Di Weekend BIL

Revival för retroracing

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lars Jansson

Mytomspunna 1960-talsbilar lockar entusiaster till Köpenhamn
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Från provisoriska läktare och påkostade vip-lounger hörs en blandning av jubel och sus när de första bilarna närmar sig chikanen framför dem. Motorljudet gör att många väljer att trycka in sina medhavda proppar i öronen. Det är tidskvalificering för en av två klasser historiska F1-bilar.

Det är första gången den populära cirkusen med historiska formel 1-bilar kommit till Norden och Copenhagen Historic Grand Prix, där 1960- och 70-talets mest klassiska bilmodeller tävlar mot varandra.

Få är här för att se vem som vinner, desto fler för att få en glimt av dessa mytomspunna racingbilar som tävlade i Monaco, Monza och på de andra klassiska banorna i början av 1960-talet. Många av besökarna kan i sömnen redogöra för varje bils placeringar i storloppen på den tiden, såväl som för varje förares historik.

1 000 historiska bilar på plats

Vi befinner oss i Bellahöj park i centrala Köpenhamn. För 18:e gången arrangeras Copenhagen Historic Grand Prix. Tävlingsbanan är en stadsbana på två och en halv kilometer som sträcker sig runt själva parken där besökarna rör sig fritt. Här finns runt 1 000 historiska racerbilar och minutiöst skötta veteranbilar prydligt uppradade.

Alla exklusiva bilmärken passar också på att visa upp sina senaste modeller. Men höjdpunkten och det som skiljer den här helgen från andra ”vanliga” veteranbilsträffar är själva loppen. Det tävlas i ett tiotal olika klasser där publiken kan se bilarna i verklig aktion.

”Jag kör bara fem-sex lopp om året och det här är höjdpunkten”, säger Tomas Hall från Falkenberg. Han kör en Ford Escort BDG från 1973 och tävlar därmed i den ”nyaste” klassen där bilar tillverkade till 1986 är tillåtna.

”Tjusningen för mig är att få tävla med en favoritbil från min barndom och som betytt mycket för mig och mitt bilintresse. Sen är det fantastiskt att åka runt med mina gamla kompisar som hjälper till med bilen”, säger han och nickar mot mekanikern Raymond Pettersson som byter en styrkabel som förstördes när Tomas Hall körde in i en kantsten under förmiddagens träning.

Runt 40 000 personer besöker Copenhagen Historic Grand Prix i år vilket är rekord. Överallt påminns man om att många av besökarna, såväl som förarna, är från Sverige. Det är det överlägset största arrangemanget av sitt slag i Norden.

Rallyparty i världsklass i Höljes

Det är tydligt att många har sökt sig hit för att på nära håll se de historiska formel 1-bilarna. I de öppna depåerna kan de fritt gå runt och prata med förarna, från nära håll studera när mekanikerna trimmar in motorerna och läsa namnen på förare som skrivits på lacken.

”Vi har jobbat i fem år på att vara en del av den här cirkusen och till slut lyckades det. Jag tror att vår öppenhet har varit en del i framgången”, säger Erling Lindener som varit chef för Copenhagen Historic Grand Prix i flera år och som i dag är presschef.

Många nyfikna samlas kring två bilar av märket Cooper, de första formel 1-bilarna som hade motorn placerad bakom förarna vilket visade sig framgångsrikt och något som alla andra tillverkare snabbt kopierade. Men allra mest intresse i depån drar två Maserati 250F från 1954 och 1958. De uppskattas vara värda runt 10 miljoner kronor styck, ingen verkar riktigt veta säkert.

Ofta är F1-bilarnas ägare och förare samma person. De flesta är engelsmän och har nått medelåldern eller längre.

”Bilarna ska fraktas mellan olika lopp, de ska underhållas och förstås köpas. Så visst krävs det en hyfsad ekonomisk plattform. Många är affärsmän eller entreprenörer som lyckats bra”, förklarar Nick Taylor från Derby i England samtidigt som han visar sin vita Lotus från 1960. På bakpartiet framgår det att ett dussintal förare körde bilen i början av 1960-talet. Den mest framgångsrika av dessa var, enligt Nick Taylor, svensken Joakim Bonnier. Lotusen är värd ungefär 2,5 miljoner kronor.

”Många av de andra bilarna är värda ännu mer och det är en förklaring till att vi inte kör så aggressivt under loppen som vi skulle kunna göra. Vi vill inte krascha bilar eller skada oss i onödan. Det är ett ’gentleman race’”, förklarar Nick Taylor som åker runt på alla elva lopp i cirkusen för historiska F1-bilar. Efter Köpenhamn ska han till Tyskland och Nürburgring.

Tjolöholm, vilket veteranrace! Kunglig glans

Många av besökarna den här helgen trängs också runt en racingbil på andra sidan av parken. Det handlar om en Lotus Cortina som körs av danske prins Joachim. Som passionerad och hyfsat framgångsrik racerförare fungerar han som ”beskyddare” av arrangemanget. Även Köpenhamns stora sjukhus, Rigshospitalet, är med i bakgrunden. I ett av loppen, ”Race for Riget”, går intäkterna oavkortat till barn och ungdomar som drabbats av svåra sjukdomar.

Att såväl hovet som ett sjukhus står bakom Copenhagen Grand Prix kan vara en förklaring till att ett centralt stadslopp, med avstängda gator och framför allt en decibelnivå långt över den tillåtna gränsen i Sverige, över huvud taget är möjligt.

Även det danska näringslivet ställer upp varje år. Det märks inte minst på alla vip-barer och privata lounger. I en av de öppna Champagnebarerna står Peter Norlander och Christer Pedersen från Lerum. Peter har själv tidigare tävlat i en Camaro, brinner för bilracing och missar sällan den här helgen i Köpenhamn.

”Det är helt fantastiskt att de får tävla mitt inne i en stor stad. Men det är väl typiskt danskt.”