Di Weekend BIL

Prenumerera på bilen Lynk & Co:s modell

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lynk

Patrik Olsson

Lynk & Co är bilmärket som fötts i Göteborg med Volvogener och som nu har tagit sina första ­lyckade steg i Kina. Men när Europa ska ­erövras nästa år krävs mer. Lynk & Co tror på nät-handel, månadsprenu­meration och bildelning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

En kompakt suv, 4,5 meter lång, med strålkastare ovanpå huven som nyfikna ögon står nära kajkanten på Lindholmen i Göteborg med älven bakom sig. Det är Lynk & Co 01. Just här väcker den ingen större uppståndelse bland förbipasserande. De har sett test­bilarna länge nu. Första visningen av Lynk & Co:s premiärbil skedde alldeles i närheten redan i ­oktober 2016. Från början pratade ledningen om Europalansering 2018, men ännu så länge säljs bilarna bara i Kina. Och inte på något nytt sätt, utan genom klassiska återförsäljare.

”För att komma i gång snabbt insåg vi att vi ­behövde vara mer traditionella i Kina. Samtidigt har vi lyckats att locka unga kunder och vårt ­märke betraktas som coolt precis som vi önskat”, säger Lynk & Co:s vd Alain Visser.

Han kan både bilindustrin och marknadsföring på sina fem fingrar efter en lång karriär hos bland andra Ford, Opel och Volvo Cars innan han tog sig an skapelsen av ett helt nytt märke.

”Bilindustrin har inte ändrats på hundra år. Jag har länge haft tankar på förändring och nu får jag genomföra dem. Det är fantastiskt”, säger den 55-årige belgaren.

Lynk & Co har redan blivit en framgång i Kina. I fjol, som var första helåret med försäljning av modellerna 01 och 02, såldes 120 000 bilar. Det är nästa lika mycket som Volvos Kinaförsäljning.

FAKTA
45 procent är kvinnor ...

... av personalen på Lynk & Co i Sverige, vilket är ovanligt högt i bildindustrin. Företaget har 200 anställda i ­Sverige (23 nationaliteter) och 400 i Kina.

Lynk & Co startade 2015 inom Geelyägda Cevt.

Ägs nu av bilbolagen Geely Auto (50 procent) och Volvo Cars (30 procent) samt moderbolaget Geely ­Holding (20 procent).

Första bilen, 01, visades 2016. 02, en kompakt ­sportigare suv, och 03, som är en sedan, visades 2018. 04 visas i sommar.

Europalansering av modellen 01 nästa år. Planerad USA-lansering 2021.

Konkurrenter till 01 är bland annat VW Tiguan, Nissan Qashqai, Kia Sportage.

01 byggs i Geelys fabriker i Kina, bland annat den i Luqiao där även Volvo XC40 tillverkas.

VISA MER
FAKTA
Lynk & Co:s nya affärsmodell

Bilar i sex varianter med förvalda utrustningspaket och färger i stället för långa listor på tillval. Förenklar för kunden och gör det enklare och billigare för bolaget i produktion, distribution och lagerhållning.

Försäljning på nätet. 25–30 fasta showrooms i utvalda städer och 15–20 mobila pop up-stores som sätts upp i samband med festivaler och andra evenemang. Minskar kostnaderna för bolaget.

Prenumeration som ska vara mycket flexibel – ner till en månad och med olika priser beroende på hur ny bilen är. Tänk Spotify i bilvärlden.

Bildelning ska förenklas genom att bilen är uppkopplad och det ska finnas smarta appar där man enkelt kan dela sin bil med andra och få in pengar.

VISA MER

Lynk & Co:s bilar är framtagna av Geelys utvecklingsbolag Cevt för att placeras mellan Geelys budgetbilar och Volvos premiumbilar. Bilarna ­delar samma plattform som Volvo XC40 och runt 60–70 procent av tekniken är gemensam. Ändå är ­priset långt under en Volvo i Kina – motsvarande 200 000 kronor.

Medelålder på 28 år

Sedan 2017 äger Volvo Cars 30 procent efter en investering på 2,8 miljarder kronor. Geely Auto äger 50 procent och moderbolaget Geely Holding 20 procent.

”Det är en perfekt kombination där vi finansieras främst av Geely och får kunnande, teknik och renommé från Volvo Cars som ger hög trovärdighet. Vi tittar också på att använda Volvos nät av återförsäljare för service i Europa eftersom vi inte ska ha något eget återförsäljarnät.”

Det starka solljuset ute är stark kontrast till färgsättningen inne i Lynk & Co:s lokaler. Det är trendigt svart. Svarta skrivbord, svarta golv. Alain ­Vissers mörkröda soffgrupp i sammet bryter av liksom två konferensrum där det ena är vinrött och det andra senapsgult. Personalen är ung. Marknadsgänget har en medelålder på 28 år.

”Om du vill vara relevant för den nya generationens bilköpare så låt dem bestämma. Jag försöker vara cool, men det blir svårare och svårare när jag blir äldre. Jag har rekryterat hela mitt yrkes­liv och alltid frågat om man gillar bilar. Nu ser jag det som en fördel om man inte är så bil­intresserad. Det handlar om att hitta sätt att ­erbjuda mobilitet”, säger Alain Visser.

Skylten i entrén med texten Welcome to the ­revolution är inte tänd. Revolutionen har inte startat än heller. Men nästa år ska Lynk & Co:s nya affärsmodell prövas på riktigt.

”Europalanseringen sker i mitten av 2020 med försäljning online. Vi startar med ett showroom i Amsterdam och planerar sedan cirka 25 fasta showrooms i olika städer samtidigt som vi ska ha runt 15 mobila popup-stores som ska rulla över Europa. Sverige får sitt showroom i slutet av 2020, troligen blir det i Stockholm”, säger Alain Visser.

Den som vill köpa bilen ska kunna det, men tyngdpunkten kommer att ligga på prenumeration.

”Med kort prenumerationstid på en månad tror vi att tröskeln för att prova är ­lägre. Prismodellen filar vi fortfarande på. Antingen ska bilen ändra pris varje månad eller ha ett pris under ­första prenumerationscyklen på två år, för att sedan bli billigare”, säger Alain Visser som ännu inte vill gå in på ­vilka summor det rör sig om.

Hur ska ni tjäna pengar om personer bara hyr en månad?

”En fördel är att vi inkluderar kostnader för ­eftermarknaden i månadskostnaden och får de pengarna i förskott. En nackdel är att total­summan sprids ut under längre tid. Fast det svåraste för oss är att få logistiken att fungera. Men det ­tänker vi lösa”, säger han.

Miljardrullning i kinesiska drömfabriken Kan bli gratis

David Green är bolagets digitale chef och tror på bildelning via smarta appar.

”När man prenumererar på sin bil kanske det inte är samma känsla av ägande och man är mer villig att dela bilen med fler. Särskilt om det faktiskt drar in pengar åt en. Delar man sin bil ­mycket kan man till och med ha tillgång till bil gratis”, ­säger han.

Vem ska ta hand om bilen – städa, tanka eller ladda?

”Det kan finnas företag som vill ha det som ­affärsidé. Det blir ett helt nytt ekosystem”, säger David Green.

Först var tanken att bilarna för den europeiska marknaden skulle byggas i Volvos belgiska fabrik i Gent, men det beslutet har ändrats. Gent har fullt upp med att klara leveranserna av XC40. Därför kommer det att bli export från kinesiska fabriker till Europa.

Likt en slipad bilförsäljare vänder Alain Visser det till en fördel.

”Bilden av Kina som ett land med produktion av billiga kopior har ändrats. Det görs produktion av god kvalitet numera”, säger han.

Lynk & Co har hög takt i sin utveckling. I fjol visades 02, som är en sportigare suv, och ­sedanen 03. Till Europa blir det bara laddhybrider av ­modellen 01 som kommer. 2021 ska Lynk & Co ha en ren elbil, enligt Alain Visser.

Från visning till köpmöjlighet i Europa kommer det att ha gått nästan fyra år. Finns det inte risk att bilen upplevs som gammal?

”Det är en risk, men vi ville visa vårt koncept och vi är stolta över att flera märken har kopierat det vi pratade om i oktober 2016, som exempelvis prenumeration. Det har också hjälpt oss i Kina att visa att vi har europeisk grund ”, säger Alain Visser.

Härifrån styrs Volvos andra hemmamarknad Namnet väcker känslor

Namnet i sig är en historia. Lynk & Co ska uttalas som ”lynk and koo”. Många tycker det är konstigt och det är meningen.

”Jag var ute efter ett namn som inte signale­rade bilindustri och lät mig inspireras från mode­världen. Där det finns många namn med &-tecknet”, säger Alain Visser.

Hur ofta får du rätta folk som säger Lynk och kompani eller någon annan variant?

”Ja, det är ofta. Än så länge. Vi räknar med att göra en stor insats med att berätta om vårt namn och uttalet. Det blir en grej som väcker ­känslor och det är bra”, säger Alain Visser.

”När jag först berättade om namnet för Volvo Cars vd Håkan Samuelsson var han frågande och sa Lynk ett par gånger, tills jag sa till honom att så länge du ­säger Lynk kommer jag att säga Vol. Nu tycker han att vårt namn är spännande.”