Hoppa till innehållet

Porschefamiljen växer

Porsche vill gärna vara unikt – och lyckas. Panamera Sport Turismo är det tyska lyxsportmärkets första kombi. Den kan aspirera på att vara familjebil, men är betydligt mer sportbil än lastkärra.

Företagets filosofi bygger på grundaren Ferdinand Porsches uttalande om att när han inte kunde hitta bilen han drömt om så byggde han den själv. Då handlade det om en liten effektiv sportbil – de bilar som Porsche förknippas med främst.

På senare år har familjen vuxit och i år är suven Macan den mest sålda i Sverige, före 911. Nu har ytterligare en lucka fyllts. En fyrhjulsdriven sportbil med kombiegenskaper har också stora chanser att gå hem i Sverige.

Den vanliga Panameran kom 2009 och är en stor sportig sedan som drar mot coupéhållet. Tre år senare, på bilmässan i Paris 2012, visade Porsche hur man tänkte sig att en variant med utdragen taklinje och baklucka som öppnar sig hela vägen skulle se ut. En kombi, men i Porsches språkbruk en Sport Turismo.

Det har tagit fem år från konceptbilsvisningen tills produktionsbilen har rullat ut. Lång väntan med tanke på hur mycket som har levt kvar från koncept till färdig bil. Samtidigt har det varit en tid när Porsche har haft flera nya lanseringar och dessutom gått helt in i fusionen med Volkswagenkoncernen. Numera är Porsche del i pärlbandet av märken hos den tyska biljätten efter att det kuppartade försöket från Porsches sida att i stället köpa VW misslyckades.

Vi åkte till Franska rivieran för att testa nytillskottet. Först ut var 4 E-Hybrid. Porsches laddhybrider står för mer än halva försäljningen i Sverige. Det är lätt att förstå varför. Det är skön ingenjörskonst som förenar motormuller och kraft med möjligheten att köra ljudlöst och utsläppsfritt på el. Den alltför tillåtande gamla körcykeln, NEDC, säger 5 mil räckvidd på el. När vi körde både motorväg och kurviga bergvägar klarade den knappt 3 mil. Men det är ett kliv upp jämfört med den gamla laddhybriden. Och med Hybrid Auto-läget inkopplat ser bilen till att ladda batteriet under färden och optimera användningen utifrån information från navigeringen.

Turbokraft skjuter upp priset

Det finns ett E-läge om man vill köra så långt det går på el och det finns också ett Sport plus-läge om man bara vill köra med V6:an. Men poängen med laddhybriden är att utnyttja föreningen. Totalt blir det 462 hästkrafter. Det finns också ett ännu kraftfullare val – Turbo S E-Hybrid med hela 680 hästkrafter, men då sticker priset upp mot 1,9 miljoner jämfört med drygt en miljon.

Sport Turismo finns också med tre bensinmotoralternativ, både V6 och V8. Dieselalternativet har tillfälligt dragits in efter att Porsche i somras anklagades för utsläppsfusk för en annan dieselmotor. Från Porsche heter det att man utför extra kvalitetskontroller.

Med hybriden får man en sportbil med intelligenta muskler och ett koldioxidutsläpp på 56 gram per kilometer. Den certifierade bränsleåtgången på 0,25 liter per mil är inte realistisk, men det går i alla fall att köra utsläppsfritt så länge elen räcker. Att ladda batteriet tar från 2,5 till 6 timmar.

Föränderlig takspoiler

Vi tar också en tur i Panamera Turbo Sport Turismo. V8:an med 550 hästkrafter är härlig, den kan både spinna och vråla. Den åttastegade automatväxellådan hänger med perfekt i de olika körlägena. Men det hjälper inte när den ställs mot hybriden. Utsläpp på 215 gram koldioxid per kilometer svider i miljösamvetet. Det lär dessutom bli dyrt också eftersom bilen kommer ses som en blytung malus när skatten ändras nästa år.

Den vanliga Panameran kom i sin andra generation i fjol och har mycket gemensamt med sitt kombisyskon. Framifrån är de båda bilmodellerna identiska. Där finns Porsches omisskännliga nos och lampform. Skillnaderna börjar vid bakdörrarna där takhöjden har gjort insteget generösare. Taklinjen sluttar inte lika brant, utan fortsätter rakt och viker sedan ner.

Unikt i kombiklassen är den anpassningsbara takspoilern som ändrar sig efter hastighet och körläge. I farter över 170 kilometer i timmen, eller om man ställer in Sport och Sport Plus och kör över 90 kilometer i timmen, ställer sig spoilern så att den ökar stabiliteten. När takluckan är öppen hjälper den också till att minska vindbruset. Annars fungerar takvingen genom att minska luftmotståndet.

Prismässigt är tillägget för Sport Turismo 30 000–50 000 kronor. Luftfjädring är standard. Autobroms fungerar i farter under 30 kilometer i timman. Adaptiv farthållare är tillval liksom hjälp att hålla sig innanför linjerna och mörkerkamera.

Bilen är lång, strax över fem meter, men klarar manövrering på smala gator väl. Men det är framför allt en bil som är rolig att köra. Någon bil för den större familjen eller för turer till byggvaruhuset är det inte.

När bagageluckan, som har elektronisk manövrering som standard öppnas, är där inget gigantiskt lastutrymme. 550 liter ska kunna packas in. I hybriderna tar batteriet plats och lastmöjligheten stannar vid 425 liter. Jämfört med den vanliga Panameran skiljer det endast 50 liter så kombin är verkligen inte den mest praktiska.

Otydlig instrumentering

Inredningen är Porschelik – lyxiga material och med många möjligheter till inställningar. Men förarmiljön är rörig och de många mätartavlorna där analogt och digitalt blandas är svårförståeliga.

Till skillnad från sitt sedansyskon Panamera där det bara finns två vräkiga stolar i baksätet och inte en chans för en tredje sittplats har Sport Turismo gjort sittutrymme i mitten. Men det handlar om att krångla benen över en hög tunnel i mitten och placera fötterna på var sin sida. Det är en hård och smal sittplats som Porsche inte ens kallar baksäte, utan ”4+1”. Klokt. Men det är i alla andra avseenden en bil att färdas långt i. Det går trots allt att vara fem i bilen och sitta säkert. Allra bäst är det förstås bakom ratten. Som sig bör.

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera