Di Weekend BIL

Peugeot 508: Mindre smakar mer

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Peugeot 508. Nice. 2018

Carl-Johan Lejland

Gitarrvirtuosen Yngwie Malmsteen sa en gång att han inte förstod uttrycket ”less is more”. Han tyckte ”more is more” var bättre. Således tror jag inte att han kör Peugeot 508. Då går han tyvärr miste om något.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Nej, trots vass och ­aggressiv design som kanske duger åt en flamboyant rockstjärna, har den franska tillverkaren krympt kostymen och gjort bilen mindre och tajtare.

Det gör att bilen, som ska utmana de stora drakarna i D-segmentet, känns kompakt och det ger framför allt mer distinkta kör­egenskaper.

Mindre är nämligen nästan alltid mer ur det hänseendet.

Bakom ratten känner man igen Peu­geots egensinniga och fina design, med en liten ratt och instrumenteringen ovanför rattens kant. Trots att det är en lösning som visades upp första gången 2012 känns den fortfarande modern och uppdaterad. Kanske därför att ingen annan har lyckats kopiera konceptet.

Tillsammans med en låg sittposition ­lurar instrumenteringen en att tro att man kör en sportigare bil än vad man faktiskt gör. Ett väl utfört trick. Överhuvudtaget är interiören av bra klass, och ”pianotangenterna” under skärmen är fina.

FAKTA
Peugeot 508

Pris: Från 259 900 kronor.

Förmåns­värde: Från 3 225 kronor.

Motor: Bensin, 1,6 liter, 225 hk, 300 Nm.

Förbrukning: 0,56 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 130 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,3 sekunder, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 1 530 kilo.

Längd x bredd x höjd: 475 x 186 x 140 cm.

Bagage­utrymme: 487 liter.

VISA MER
Modellbeteckning i blickfånget

Bilbranschens presentationer går ofta ut på att distansera en ny modellgeneration från den äldre, kryddat med en blinkning till historien. Det senare gör Peugeot bra. Och har till och med placerat modellnamnet i fokus på motorhuven, en ovanlig detalj som inspiratörerna Peugeot 504 och 504 Coupé hade. Det ska synas vilken bil som kommer rullande.

Det dröjer till nästa år innan kombin kommer, men strunt i det. De flesta klarar sig bra med sedanen eftersom den likt exempelvis Audi A5 och BMW Gran Coupé har en stor bagagelucka och lastar riktigt bra. I nya 508 får man plats med 487 liter, vilket är nästan i kombiklass.

Salongsbilen stal showen i Paris

Bilen bygger på EMP2-plattformen som lagt grunden för flera modeller inom PSA-gruppen och körningen är kul, särskilt med den nyutvecklade bensinmotorn på 225 hästkrafter och den lika nya åttastegade automatlådan. Imponerande är också den fina ljudkomforten som står sig väl i konkurrensen.

Att växla manuellt är ett fenomen på utdöende. Alltså är det bara automat som gäller på 508, förutom på den minsta dieseln med 130 hästkrafter. Då får du det tveksamma nöjet av att sköta spaken själv. I bonus malus-tider är fördelen att utsläppen av koldioxid då stannar på låga 98 gram/kilometer.

Snarlika körlägen

I ett brett motorprogram går de fyra dieslarna från 130 till 180 hästkrafter, och de två bensinarna från 180 till 225 hästkrafter. Avsaknaden av mer effektstarka motorer gör att det blir svårt att fånga de tyska konkurrenterna som ofta kan utrustas med mer kraft. En laddhybrid är på gång, men kommer inte att dyka upp förrän nästa höst. Det är lite synd, särskilt om Peugeot vill kunna fånga upp tjänstebilsförare.

I toppversionen märkt ”GT” kan man få aktiv stötdämpning som ger extra bra komfort. Det vore dock bra med större skillnader mellan körlägena, känslan är att komfort och sport inte skiljer sig så mycket åt.

När det gäller aktiva säkerhetssystem finns det mesta man kan tänka sig att tillgå med autobroms som är aktiv i upp till 140 km/tim, ”night vision” med infraröd kamera och filhållningsassistent. 508 kan även fås med hjälp som sköter parkeringen åt dig.

Klassens original på lekhumör

Efter att PSA-gruppen köpt Opel från ­General Motors blir det spännande att se hur koncernen tänker positionera sina märken. För Peugeot, Citroën och Opel gör samtliga bilar som till synes konkurrerar med varandra. I fallet med nya 508 så har den exempelvis en tuff utmanare i Opel Insignia. Det är en bil med försiktigare och mer konservativ Opel-design men som känns som en prisvärd utmanare till premiummärkena. Insignia kostar från 229 900 kronor, och då med den fina bensinmotorn på 165 hästkrafter. Det kan jämföras med priset på 508 som startar på 259 900, vilket ger kunderna ett svårt val.

Utmanare i segment som tappar

Men det är klart, så länge presumtiva kunder står och väljer bland två PSA-märken ter det sig som ett kärt besvär för styrelsens strategiarbete. Peugeots vd Jean-Philippe Imparato är i alla fall klar över att hans 508 ska utmana världens bästa biltillverkare. Den franska tillverkaren jämför sig exempelvis med modeller som Volkswagen Arteon och Audi A5 Sportback.

Och utmanar gör 508, dock i en klass som krymper. Det är lite synd att suvarna äter marknadsandelar på sedanernas bekostnad, för precis som konkurrenterna visar Peugeot att lägre och mindre bilar ger en bättre känsla på vägen. Less is more.