Di Weekend BIL

Omöjligt uppdrag för offroad-ikonen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

BRUKSFORDON? Synliga skruvhuvuden och inredningsdetaljer i neopren signalerar att nya Defender tål tuffa tag. Men med luftfjädring finns här också lyxig komfort, ljusår bättre än i gamla Defender. Den adaptiva fjädringen gör också att bilen kan höjas till en markfrigång på 29 centimeter.

Carl-Johan Lejland

Körupplevelsen i nya Defender 110 är ljusår från den charmigt kärva företrädaren. Det skriver Di Weekends motorredaktör Carl-Johan Lejland.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För några år sedan sjöng Land Rovers klassiska Defender på sista versen. Di Weekend åkte till Solihull utanför Birmingham för att dokumentera hur några av de sista bilarna rullades av bandet. Det var en studie i hur gammal och ny bilbyggarkonst möttes, i en och samma fabrik. I en byggnad svetsade robotarna karossdelar till Range Rover och ­Jaguar med millimeterprecision. I en annan bankades en sned dörr tillrätta på en Defender innan den skulle sluttestas.

Aluminiumpanelerna nitades ihop för hand och monteringen av hjulaxlar och ­motor sköttes till stor del med manuellt ­arbete. Det var som att se en veteranbil byggas. Karaktären var patinerad redan innan fordonen rullade ut ur fabriken.

Den första bilen i modellserien byggdes 1948 och produktionen av den enkla, men terrängdugliga, konstruktionen fortsatte fram till 2016. Totalt blev det fler än två miljoner fordon innan moderna krav på säkerhet och utsläppsnivåer gjorde att Land ­Rover Jaguar fattade nedläggningsbeslutet. Sedan dess har bilentusiaster runt hela världen väntat på, skvallrat om och längtat ­efter uppföljaren.

Modern form och bättre komfort

Nu är den här. Och allt är nytt på modellen som fått det omöjliga uppdraget att efterträda Land Rovers ursprungsbil, ett fordon som tjänat inom militär, brandkår, lantbruk och inte minst på safariutflykter sedan ­slutet av 1940-talet. Någon är säkert besviken på de moderna formerna och på förvandlingen från rå bruksbil till betydligt lyxigare standard. Men även om den nya Defender inte går att älska av nostalgiskäl, så är den bättre, oändligt mycket bättre, än bilen den ersätter.

I originalet kunde man knappt höra sig själv tänka när hastighetsmätaren nådde 90 km/tim. Nu susar man fram i tysthet även i motorvägsfart, precis som det anstår en modern bil. Det finns lite vindbrus om man lyssnar noga men annars är komforten mycket god.

Interiören är en blandning av lyx och ­användbarhet. Instrumenteringen är till ­exempel till stor del digital. Systemet ­under skalet har fått en välkommen uppgradering jämfört med andra bilar från Jaguar Land Rover-gruppen och svarar snabbt och ­direkt. Här finns också något så modernt som en digital backspegel.

FAKTA
Land Rover Defender

Pris: från 691  900 kronor (testbilen 927 000 kr).

Förmånsvärde: 12  042 kronor/månad.

Motor: Diesel, 2 liter, effekt 240 hk, 430 Nm. ­

Förbrukning: 0,91 liter/mil.

Miljö: utsläpp av koldioxid: 240 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 9,1 sekun­der, toppfart 188 km/tim.

Tjänstevikt: 2  248 kilo.

Längd x bredd x höjd: 476 x 201 x 197 cm.

Bagageutrymme: 857 liter.

Totalbetyg: 19 poäng

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Jeep Wrangler. Perfekt för terräng, usel på asfalt.

Land Rover Discovery. Lite mer raffinerad, men också väldigt bra terrängbil.

Mercedes G-Klass. Fyrkantig bjässe, numera nästan lika lyxig som S-Klass.

VISA MER

Under körning i svåra förhållanden visar mittskärmen fyrhjulsdriftens status, bilens lutning och hur djupt vatten man gett sig ut på. Och djupt kan man köra, bilen klarar 90 centimeters vadningsdjup. Skärmen visar också på ett mycket förtjänstfullt sätt bilens omgivning, något som är praktiskt i svår terräng.

Mer lik en Range Rover Evoque

Det finns andra detaljer som skvallrar om att bilen kan användas till annat än shoppingturer i fashionabla stadsdelar. Det finns rejäla grabbräcken för terrängkörning. Golvet tål vatten och delar av kupén är klädda i ett neoprenliknande material. Dörrpanelerna är fästa med väl synliga skruvar, här syns faktiskt lite av plåten också.

Testkörd: Nya Bentley Continental

Körupplevelsen i nya Defender 110 är ljusår från den charmigt kärva företrädaren. Det är mer som att sitta i en Land ­Rover Discovery, eller en Range Rover Evoque. De modellerna har båda visat att man på ett utmärkt sätt kan kombinera bra komfort på väg, med utmärkta egenskaper när det gäller att ta sig fram i lera och över stock och sten. Det gäller numera även Defender.

Den bil Di Weekend kör är en ”first edition” och utrustad med det mesta man kan tänka sig behöva, som en snorkel för riktigt djupa vattendrag till exempel. En ­annan finess, helt ny för modellen, är luftfjädringen. Den gör inte bara körningen väldigt bekväm och minskar krängningarna i kurvorna, utan hjälper också till under terrängkörning då markfrigången kan ­höjas till 29 centimeter. Fyrhjulsdriften och kraftöverföringen styrs av datorkraft som blixtsnabbt kan anpassa drivningen efter underlaget. Chassiet är det styvaste som Land Rover någonsin utrustat en bil med. Efter den här lanseringsversionen kommer fler varianter, inte minst den kortare ­Defender 90 som utlovar ännu bättre terrängegenskaper.

Svårparkerad koloss

Dieselmotorn på 240 hästkrafter gör sitt jobb lugnt och bra, men bilens kantiga form är långt ifrån perfekt när det gäller aero­dynamik. Förbrukningen ligger på nästan ­litern per mil och utsläppen av koldioxid på 240 gram/kilometer. Den kommande laddhybriden kommer sannolikt att vara piggare och betydligt snällare mot både miljö och plånbok i stadstrafik.

På tal om stadstrafik – det här är en stor bil. Så stor att den kan utrustas med en tredje sätesrad. Och så stor att den inte är enkel att få plats med i ett standardgarage. På höjden är bilen nästan 2 meter och på bredden över 2 meter, och det med sidospeglarna infällda.

Allt är som sagt nytt i den här bilen. Nytt är också att denna brittiska klenod byggs i Slovakien.

Lyxig jätte hänger inte med i klimatracet

Prismässigt har Defender också blivit ­modern, vilket betyder ett pris på från 691 900 kronor. Men det är med den mindre effektstarka dieseln och snålare utrustning. Testbilen går på 927 000 kronor, då inklusive exempelvis luftfjädring, snorkel och utfällbar dragkrok. Sedan finns flera ­andra tillbehör man kan tänkas behöva, som en elektrisk vinsch med fjärrkontroll och min favoritfiness, ett takmonterat tält. Även om du inte tänker sova där är tältet ett bra sätt att visa att du menar allvar med ditt köp.

Ska man ha en ­Defender är det lika bra att gå hela vägen.