Di Weekend BIL

Nystart – efter 40 år i ett garage

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jaguar E-Type renoverad efter 40 år i en lada

E-Type UK

En Jaguar E-Type från 1964 ställdes in i ett garage 1979 och upptäcktes inte förrän 40 år senare. Restaureringen blev svår och dyr. Men att hitta en sådan bilklenod är en dröm för bilälskare – och för bilauktionerna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den som har en sommarbil stående över vintern vet att den kan ­behöva lite extra kärlek för att rulla fint de första vårmilen. Det krävs, efter bara några månader av stilla­stående. Tänk då vad 40 i år i ett garage kan göra. Då räcker det inte med att kolla tändstift, olja och bromsar.

Bilrenoveringsfirman E-Type UK fick 2017 tips om en Jaguar E-Type från 1964. Som experter på att fixa ­gamla klassiker, och i synnerhet den här modellen, såg man ett perfekt tillfälle.

Enda kruxet var att bilen parkerats i ett garage någon gång under 1979. Alltså samma år som ­Margaret Thatcher blev premiärminister, ­Monty Pythons Life of Brian hade premiär och The Clash släppte London Calling.

Bilen såg dock ut att vara i bra skick och kos­tade därefter, drygt 600 000 kronor, trots sin långa vila. Men efter kontroll av chassinummer och ­bilens historik köptes bilen och såldes senare ­vidare till en kund som ville ha den renoverad.

När Marcus Holland, grundare av E-Type UK, lyfte ur inredning och tog bort paneler visade det sig dock att bilen var sämre bevarad än han trott. Efter tre dagars jobb med att ta rensa karossen från allehanda delar stod det klart att det garage den stått i inte hade skyddat mot fuktig brittisk luft. Rosten hade ätit upp mycket av plåt och stål. Efter en sandblästring visade det sig också att det fanns tidigare mindre lyckade reparationer som behövde åtgärdas.

Målade fronten röd

För att få den genomrostiga E-Type från 1964 körbar igen var man tvungen att byta ut stora ­delar av golvet och flera balkar, eftersom original­delarna var bortom räddning. Under renove­ringen passade man också på att förstärka delar av ­chassiet för att öka vridstyvheten i bilen.

Innan det var dags för lackering, i färgen ”Opale­scent Silver Blue”, rätades ojämnheter ut och hål fylldes igen varpå de klassiska linjerna slipades fram igen.

När det gäller drivlinan fanns det också en hel del att göra. Det färdiga resultatet innebär flera avsteg från originalspecifikationerna. 3,8-liters­motorn uppdaterades med flera nya delar, både för att ge bättre köregenskaper och för att få ­bättre tillförlitlighet. E-Type UK monterade dessutom en ny fem­stegad växellåda, ett rostfritt sport­avgassystem och en kylare i aluminium.

Vintagevärldens värstingar

Den nya inredningen är oxblodsröd och ägaren av bilen valde att måla fronten röd. Det ska vara en hyllning till en lättviktsmodell som byggdes i tolv exemplar, men kan också bli något som originalfantaster rynkar på näsan åt. Enligt E-Type UK brukar det ta ett och ett halvt år för de 15 ­anställda att totalrenovera en E-Type. Den här gången tog det två år.

Ferrari för 186 miljoner kronor

Liknande så kallade ”barn finds”, är en dröm för många entusiaster. Fortfarande kan det dyka upp nya, bortglömda klenoder.

Ett av de mest berömda fynden av gamla klassiker är den samling av omkring 100 fordon som ­hittades på en gård i Frankrike 2014. De hade tillhört affärsmannen Roger Baillon som samlat på bilar sedan 1950-talet, med målet att öppna ett ­museum. Så blev aldrig fallet, och efter hans död hamnade gården i barnbarnens ägo. De hade ­ingen aning om hur värdefulla de gamla skrothögarna var, som stod i garage, uthus och förråd.

När en stor del av samlingen auktionerades ut 2015 gick det dyraste objektet, en Ferrari 250 GT California Spider från 1961, för 186 miljoner kronor. Auktionen omsatte totalt 286 miljoner kronor.

Just den här samlingen ”barn finds” sticker så klart ut, både på grund av antalet bilar och på grund av hur mycket de var värda. Men det dyker snart upp ett tillfälle att buda på en ny samling. Ett femtiotal bilar som har tillhört amerikanen ­Larry Schroll kommer att säljas vid flera auktionstillfällen i år. Här finns objekt från bilens barndom i början av 1900-talet och flera moderna klassiker. Enligt försäkringsbolaget och samlarbilsindex-­skaparen Hagerty stod bilarna mer eller mindre på varandra, täckta all möjlig bråte, i flera lagerlokaler. Flera ska dock vara i nästan körbart skick.

Omöjligt uppdrag för offroad-ikonen En dyr affär att renovera

Innan man ger sig in i en budgivning ska man dock veta att det inte är säkert att en bilrenovering lönar sig, trots att marknaden för samlar­bilar varit het det senaste decenniet. Ett bra exempel på det är den E-Type vi skrivit om här. Marknadsvärdet beräknas i dag till upp emot 2,5 miljoner kronor, men med köpeskilling, arbetstimmar och nya delar har det kostat 3,1 miljoner kronor att få fordonet till dagens skick.

Det närmaste jag varit ett ”barn find” är en blå, tvåväxlad Husqvarna-moped. Ingen pensions­försäkring, men jag önskar att mitt 15-åriga jag hade haft vett att ta den till vara.