Di Weekend BIL

Nya V60 trivs i terrängen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

V60 Cross Country är byggd på Volvos skalbara plattform SPA.

Karin Olander

Storebror V90 Cross Country visades 2016 och nu är det dags för V60 med terrängdesign att bekänna färg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

V60 har visat sig bli den svenska försäljningssuccé som Volvo hoppades på. Den är mindre och smidigare än V90 och den rättmätiga arvtagaren till klassiska V70.

I januari blev den mellanstora kombin Sveriges mest sålda bil. Med tillskottet av en Cross Countrymodell lär försäljningen få ännu bättre fart.

Mellantinget mellan en vanlig kombi och suv är ett finurligt sätt att med relativt små förändringar få ytterligare en modellvariant. Greppet har gått hem hos bilköparna som vill ha en bil som sticker ut och har bättre framkomlighet. Högre markfrigång, fyrhjulsdrift och stryktåligare detaljer på utsidan, som hasplåtar och plastklädda hjulhus är kännetecknen.

XC70 sålde till och med mer än den vanliga versionen de sista åren. Med Volvos nya modellprogram som rullat fram sedan 2014 är beteckningen XC helt vigt åt suvarna.

T5-motor låter vänta på sig

Volvo arrangerar provkörningen i ett riktigt vinterväglag.

FAKTA
Volvo V60 Cross Country

Pris: Ej fastställt (dieselversionen kostar från 369 900 kronor, D4 AWD Edition).

Förmånsvärde: Ej fastställt.

Motor: Bensin, 4 cyl, turboladdad. 350 Nm, 250 hästkrafter.

Förbrukning: 0,78 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 178-198 gram/km (WLTP). ­

Prestanda: 0–100 på 6,8 sekun­der, toppfart 230 km/tim. Tjänstevikt: 1862 kilo. Längd x bredd x höjd: 478 x 185 x 150 cm. Bagage­utrymme: 529 liter.

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 5 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Totalbetyg: 21 poäng

VISA MER

På snöiga och isiga vägar utanför Luleå, på havsis på Bottenviken och på en terrängbana med gupp, doserade kurvor och branta backar både uppför och nerför.

Vi kör bensinmotorn T5 som inte är släppt ännu, utan lanseras först för modellår 2020. Den börjar inte tillverkas förrän vecka 17, alltså i slutet av april, och priset är inte satt ännu. Enda varianten som finns att köpa nu är dieselmotorn, D4, som börjar med ett pris på 369 900 kronor. Vanliga V60 har ett instegspris på 317 000 kronor, men med samma motor och fyrhjulsdrift drar den i väg till nästan samma pris som Cross Country.

Bensinmotorn är pigg tack vare sina 250 hästkrafter (60 mer än i D4:an) och fungerar utmärkt ihop med fyrhjulsdriften och den åttastegade automatlådan. Trots dubbdäck är ljudnivån i kupén behaglig.

Enligt det nya testmåttet för utsläpp, WLTP, är utsläppen 178–198 gram CO2 per kilometer. Med dieselmotor sjunker utsläppen till 155–173 gram per kilometer.

Med en laddhybrid skulle man komma ner ännu mer, men det är inte planerat ­någon sådan alls för Cross Country-varianterna. Mildhybrid, det vill säga 48 voltsystem som sparar in en blygsam mängd bränsle, ska dock komma senare.

Audi A6 mot nya höjder Pr-avdelningen för tidigt ute?

Volvo lovade som bekant, i ett storslaget utspel, någon form av elektrifiering i alla nya modeller från år 2019. Det skulle vara ren elbil, hybrid eller så kallad mildhybrid.

Nu lanserar Volvo en bilmodell som från början bara har en dieselmotor att välja på. Pr-maskineriet och de som ska göra jobbet, utvecklarna, har uppenbart inte gått i takt.

Volvo kommer undan debatten om brutna löften med en hårsmån eftersom Volvo V60 Cross Country började säljas förra året, det vill säga 2018, även om lanseringskampanjen körs nu. Och det går också till nöds att hävda att Cross Country inte riktigt är en helt ny modell utan en variant. Valet att börja sälja bilen bara med en dieselmotor hänger säkert också ihop med den praktiska verkligheten där just Cross Country varit populär med dieselmotor, särskilt för tjänstebilsförarna.

När Volvo Cars vd Håkan Samuelsson nyligen i samband med Volvos årsrapport pressades om hur elektrifieringslöftet rimmar med V60 Cross Country-lanseringen medgav han att han gärna hade velat ha kommit längre med olika former av eldrift.

”Vi skulle naturligtvis vilja göra elektrifieringen mycket, mycket snabbare, men utgångspunkten var att vi var ett ­företag som gjorde en halv miljon bilar med 90 procent dieselmotorer”, sa han.

Högre markfrigång en tillgång

Den största skillnaden mellan den vanliga V60 och Cross Country är att den senare är högre. Sex centimeter närmare bestämt, vilket ger en markfrigång på 21 centimeter. De där extra centimetrarna kan betyda en hel del, visade det sig under provkörningen på havsisen utanför Luleå. Vi testade slalombanan och undanmanövertest på glashalt underlag och med ett ymnigt snöfall. Antisladd och antispinn gjorde ett fantastiskt jobb och avvärjde både sladdar och snurrar. Precis det man önskar. Vi testade även att koppla ur en del hjälpsystem för att känna skillnaden när bilen trots allt går att sladda med. Lite för häftig fart genom kurvan gjorde att vi for in i snövallen som var ett par decimeter hög, men med Cross Countryn var det bara att lägga i backen och köra i väg. De som rattade en vanlig V60 behövde däremot hjälp att dras loss.

Automatisk hjälp nedför backarna

Bilar med terrängegenskaper brukar ha system för att bromsa i nedförsbackar, så kallad ”hill descent control”. Volvos system fungerar exakt och ändå mjukt i ett brant utförslut.

Santa Fe i ny kostym

Hjulen på V60 Cross Country sitter också lite bredare isär för att förbättra framkomligheten, och fjädringen är mjukare än på den vanliga V60. Det är en bil som ska passa för att ge sig ut i tuffare vägförhållanden och ändå kännas bekväm, mer än att den ska kännas sportig. Den har dock ett sportigt körläge, men då blir den onödigt stötig.

Volvos kombibilar har haft generösa lastmöjligheter som paradgren, men med V90 gick design före funktion när bakluckan fick en skarp lutning. V60 är i det avseendet mer praktisk eftersom bagageluckan är mer upprätt. I antal liter räknat rymmer den mindre än V90 (529 liter jämfört med 560 liter) och ingen av dem är lika goda packåsnor som V70.

Mittsätet ingen höjdare

Baksätet i V60 är bekvämt och rymligt och passar bra för en barnfamilj. På grund av fyrhjulsdriften blir det dock en hög kardantunnel som gör att mittsätet är en riktig nitlott, men sidoplatserna är desto bättre. Två personer sitter riktigt bra och kan också fälla ner armstöd i mitten.

Sätet kan delas och det går också att öppna en liten lucka för att packa in skidor. V60 Cross Country lär i alla fall inte ha några problem att ta dig ända fram till backen, även om vägen dit är besvärlig och hal.