Di Weekend BIL

Nya V60 – en säker succé

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Volvo Cars tror på nya V60 som bästsäljare i Sverige. Di Weekend håller med. Goda kör­egenskaper och mindre och smidigare än exempelvis V90.

Carl-Johan Lejland

Nya Volvo V60 lånar formen från storasyskonen – men plockar poäng på smidighet
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det har blivit en vana för Volvo att lansera bilar i Barcelona, och varför inte när det gått så bra för XC90 och XC60. Det är också här vi premiärkör nya V60.

Vi kan direkt slå fast att Volvo tagit fram en bil som kommer att locka många som gillar formspråket hos de större bilarna, men vill ha något smidigare och lättare att hantera på vägen.

För som körmaskin är V60 riktigt bra, åtminstone när den har bensinmotorn på 310 hästkrafter under huven. Motorn skjuter i väg bilen till 100 km/tim på 5,8 sekunder och även i mellanregistret är motorn ett nöje att använda. Dessutom låter den förvånansvärt härligt med tanke på att det är en fyrcylindrig turbo. I sportläget går det att varva upp rejält och styrning och växellåda reagerar snabbare.

Men det är inte tal om någon sportbil, trots den starka motorn. Övergången från komfort- till sportläge märks visserligen, men förändringarna är inte enorma. Även i sportläge skulle styrningen kunnat vara mer distinkt och växlingarna ännu snabbare.

Att göra avvägningen mellan bekvämlighet och körglädje är en svår konst som inte bara Volvo kämpar med. Med tanke på biltypen tycker jag att den svensk-kinesiska biltillverkaren lyckats med en bra kompromiss. Särskilt som V60 inte utrustats med luftfjädring är det en imponerande insats att kunna kombinera mjuk bekvämlighet med en rimlig nivå av sportighet.

FAKTA
Volvo V60

Pris: Från 317 000 kronor (testbilen 397 900 kronor).

Motor: Bensin, 2 liter, 310 hk, 400 Nm.

Förbrukning: 0,72 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 167 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 5,8 sekunder, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 1 690 kilo.

Längd x bredd x höjd: 476 x 185 x 143 cm.

Bagageutrymme: 529 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 5

Bilkänsla: 4

Totalt betyg: 20

VISA MER

På slät och fin spansk asfalt är det också behagligt tyst i kupén, även i högre farter. Riktigt så härligt kommer det nog inte att vara att köra på svenska vägar.

Dieselalternativen, D3 och D4 på 150 respektive 190 hästkrafter, är inga glädjespridare till motorer även om de gör jobbet. Volvo har också aviserat att dieselutveckling inte är ett prioriterat område. S60 som ska byggas i USA kommer exempelvis inte att säljas som diesel alls. Det är en intressant strategi, och kanske smart om man är en liten biltillverkare. Men samtidigt kan debatten kring diesel komma att svänga igen, en dieselmotor som körs på biodrivmedel och har partikelfilter och adblue-teknik kan mycket väl vara lika ”ren” som till exempel en bensinbil.

Från Volvos sida ska koldioxidutsläppen i stället sänkas med hjälp av laddhybrider som T6 och T8 Twin Engine, som dock inte kommer till V60 förrän till vintern. De är dessutom ganska högt prissatta med ett grundpris på 518 900 kronor. En biltyp som borde passa tjänstebilsmarknaden perfekt, men bara om ditt företag godtar den högre prislappen.

När det gäller utmanare och konkurrenter finns de uppenbara tyska alternativen. Men frågan är om inte den egna V90 är en större konkurrent i Sverige. Den är maffigare, men inte lika smidig. Så länge bilköpare väljer mellan två Volvobilar är det väl i och för sig inget som någon på Volvo kommer att förlora någon sömn över.

Och som kund är det inte så dumt. Gillar man Volvos formspråk och interiöra design finns nu två utmärkta kombialternativ.

Han tar Volvo in i framtiden Förarhjälp nu ännu bättre

Vad får man då? Jo, något annat än de tyska konkurrenternas modeller som må vara sportigare och mer distinkta i växlingarna, men som inte förmedlar samma känsla som Volvo. En elegant upplevelse med ett gediget renommé när det gäller säkerhet.

I nya V60 har Volvo också skruvat på inställningarna för förarhjälp som den adaptiva farthållaren och filhållarassistenten. I ”pilot assist”-läget reagerar bilen snabbare på omgivande faktorer, något som exempelvis märks när du hinner ikapp en lastbil på motorväg. Det räcker att blinka ut och påbörja en omkörning för att bilen ska accelerera upp till önskad hastighet igen och det sker utan ryckighet eller att du behöver vänta på ett plötsligt gaspådrag. Ett redan bra system har blivit bättre.

Vd Håkan Samuelsson är som vanligt noga med att påpeka att de nuvarande systemen för att hjälpa föraren inte är mer än så och att det absolut inte handlar om autonom körning. Den revolution som självkörande bilar kommer att innebära tror han för övrigt att vi kommer att få vänta på längre än vad de mest förhoppningsfulla teknik­anhängarna önskar.

”Det är oerhört viktigt att inte skynda på utvecklingen av autonom körning så att systemen får dåligt rykte, för det finns så stora fördelar och potential att minska antalet dödsolyckor”, säger Håkan Samuelsson.

Han pratar också om att det finns begränsningar som sätts av fysikens lagar. En bil som väger upp mot två ton och kör i 110 km/tim går inte att få stopp på hur snabbt som helst exempelvis. För att helt utesluta olyckor eller kollisioner med vilt som plötsligt hoppar upp på vägen skulle en autonom bil därför sannolikt behöva hålla lägre hastighet än vad vi är vana vid i dag.

När det gäller V60 får den högsta betyg av Di Weekend för säkerheten – ett resultat av att XC60 är en av de säkraste bilar som testats av Euro NCAP vilket tyder på att även nya V60 kommer att få toppbetyg.

När slutet på lanseringsvågen av bilar på SPA-plattformen nu närmar sig, det är bara S60 kvar, kan man konstatera att Volvo Cars lyckats bra med att på kort tid ha utvecklat en ny modulär plattform som klarar flera olika biltyper, från stora XC90 till lilla V60.

Tjolöholm, vilket veteranrace!

Dessutom har Volvo jobbat på bra under tiden med utvecklingen, vilket gör att det är svårt att utse en klar favorit bland SPA-bilarna. För egen del står det mellan XC60 och nya V60. Den låga sittpositionen och det mindre formatet gör att upplevelsen är tajt och smidig och ger en bra känsla bakom ratten, möjligen då att suven XC60 kan erbjuda snäppet högre komfort eftersom den går att utrusta med luftfjädring.

Volvo och vd Håkan Samuelsson har ­redan börjat prata om SPA 2 och det står klart att bolaget har intagit en god position. 800 000 bilar per år till 2020 ser inte omöjligt ut.

Vem vet, med tanke på alla rykten om en förestående notering är det en gräns tillverkaren kanske kommer att nå som börsbolag?