Di Weekend BIL

Nya Toyota Rav 4 – en förfinad familjefavorit

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Större och rymligare, med betydligt vassare design än den föregående generationen. Nya Toyota Rav 4 kommer bara som hybrid till Sverige.

Carl-Johan Lejland

Större, starkare och snyggare. Nya Toyota Rav 4, generation fem i ordningen sedan 1994, har förbättrats på i princip alla punkter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den nya bilen bygger på en helt ny plattform (med det inte så enkla namnet TNGA-K) vilket gör att design­teamet har fått friare händer och kunnat forma en vassare bil med bättre proportioner. Samtidigt har utrymmena i bilen blivit generösare.

Exteriört är nya Rav 4 kantigare än föregångaren, utan att vara lika uppseendeväckande designad som lillebror C-HR. ­Bilen har blivit lägre och bredare, och ger ett hårdare intryck samtidigt som den ser större ut än vad den egentligen är.

Interiört har det också hänt en hel del, materialen är finare och det finns färre ­detaljer i tråkig hårdplast. Miljön är luftigare och både förare och baksätespassagerare får bättre plats. Tack vare den nya plattformen och en smartare placering av ­hybridsystemets batteri sväljer bagage­utrymmet nu hela 580 liter, en förbättring med 79 liter. Lastutrymmet är dessutom numera helt plant.

Toyota har tagit några kliv framåt när det gäller pekskärmens system, men når fortfarande inte upp till hanterbarheten och ­finessen i en Volvo eller Volkswagen till ­exempel. Än så länge saknas också stöd för Apple Carplay och Android Auto. Men en kul grej är att bilen kan utrustas med en ­digital backspegel. Genom en enkel knapptryckning visas en bild från kameran i bakrutan i stället för den traditionella spegeln. Det är framför allt med full last, när synen bakåt annars är i princip noll, som det är bra att ha. I vanlig körning går jag hela ­tiden tillbaka till den analoga spegeln. Gissningsvis handlar det om att man måste vänja sig vid kamerans bild, ungefär på samma sätt som det tar tid att vänja sig vid de digitala sidospeglarna i Audi E-tron.

Lång erfarenhet av hybrider

När det gäller aktiv säkerhet är autobroms standard i alla versioner och systemet upptäcker både gångtrafikanter och cyklister även i mörker. En välkommen nyhet eftersom många olyckor sker efter att solen gått ned.

FAKTA
Toyota Rav 4

Pris: Från 295 900 kronor (testbilen från 365 900 kr).

Förmånsvärde: från ca 2 950 kronor.

Motor: Bensinmotorn ger 221 Nm, främre elmotorn 202 Nm och bakre 121 Nm.

Förbrukning: 0,46 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 128 gram/km.

­Prestanda: 0–100 på 8,1 sekun­der, toppfart 180 km/tim.

Tjänstevikt: 1 680 kilo.

Längd x bredd x höjd: 460 x 186 x 169 cm.

Bagage­utrymme: 580 liter.

Poäng:

Köregenskaper: 4

Konfort: 3

Ekonomi: 4

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 3

Totalt: 18

VISA MER

När jag körde generation 4 av Rav 4 vid lanseringen 2013 var dieseln den motor som lockade mest. Så är det inte längre, ­eftersom Toyota bara säljer bensinhybriden i Sverige. Med tanke på Toyotas gedigna erfarenhet av att bygga hybrider är det ett tryggt val. Och den totala effekten från motorerna har gått upp från 197 till 222 hästkrafter ­vilket gör att Rav 4 skuttar i väg riktigt raskt.

Nästan alla bilar som säljs i Sverige kommer att vara fyrhjulsdrivna (ett tillval som kostar 20 000 kronor), men den går också att få med framhjulsdrift. En elmotor på bakaxeln ser till att bakhjulen får rätt mängd kraft i rätt tid beroende på underlag och grepp. Den nya versionen är som sagt lägre (1 centimeter) men har samtidigt högre markfrigång (1,5 centimeter) vilket kommer väl till pass när vi lotsas ut på riktigt dåliga vägar i bergen kring Barcelona.

Sverigecomeback för Toyota Camry Fyrhjulsdrift sänker förbrukning

En annan intressant sak är att fyrhjulsdriften gör bilen snålare. Det låter helt upp och ner, men förklaras av att den fyrhjulsdrivna versionen har ett planare underrede vilket ger bättre aerodynamik. Varför inte bygga den framhjulsdrivna bilen på samma sätt kan man undra? Svaret är att effekten på förbrukningen kom som en positiv bieffekt mer än en raffinerad plan för att få snåla på bensinen.

Det ska också sägas att skillnaden är ­liten och försvinner i verklig körning om fyrhjulsdriften används flitigt på dåligt väglag. Hur som helst har Toyota minskat utsläppen till 128 gram CO2/km enligt nya WLTP-standarden. En laddhybrid med lägre utsläpp borde vara på gång, men det är inget som Toyota kommenterar.

Bensinmotorn på 2,5 liter är nyutvecklad och arbetar enligt Atkinsoncykeln vilket är en av anledningarna till att förbrukningen ska stanna på låga 0,46 liter/mil. Det är bra, dock är ljudet inte särskilt njutbart och borde gå att isolera bort bättre. Som vanligt med Toyotas hybrider kan man också uppleva en seghet i kraftöverföringen och att motorn har en tendens att yla på höga varv innan den lugnar ner sig. Vid rejält gas­pådrag gör det inte så mycket, men det blir påfrestande när man kör på jämn gas i en lång uppförsbacke exempelvis. Det är ett beteende som tar ett tag att vänja sig vid, och det hade som sagt varit önskvärt med lägre ljudnivå i kupén.

Nysatsning på tjänstebilssektorn

Sedan introduktionen på marknaden 1994 har Toyota sålt 8,4 miljoner Rav 4 och att modellen finns bland de bäst säljande på marknaden är inte så konstigt. Ett gediget kvalitetsrykte och ett förhållandevis bra pris gör att den står sig bra i konkurrensen.

Lexus UX: Liten, lyxig & smårolig

Många Rav 4-ägare kommer säkert byta upp sig en generation. Det blir också intressant att se hur väl märket kan ta sig an ­företagsmarknaden, där man har tänkt sig en nysatsning. Priset börjar på 295 900 kronor medan väntade storsäljarna ”Style” och ”Executive” startar på 345 900 kronor, ­exklusive 20 000 kronor för fyrhjulsdriften.

Nya Rav 4 är en rymlig, trygg och praktisk familjebil. Men den som söker den sportigaste körupplevelsen får leta vidare.