Di Weekend BIL

Nya Golf sätter standarden – igen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Carl-Johan Lejland

Exteriört handlar det inte om någon ­revolution, men Golfälskare kommer att gilla de nya digitala finesserna och vara nöjda bakom ratten i den nya generationens Golf.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Elbilen ID3 får nästan allt strålkastarljus, även om det kommer ta många år innan den kan tjäna som kassako åt Volkswagen. Den rollen fyller Golf desto bättre. Den nya bilen är den åttonde i ordningen sedan 1974 och totalt har den tyska biltillverkaren lyckats rulla ut fler än 35 miljoner (!) exemplar.

Med tanke på att Thomas Ulbrich, ansvarig för elbilar i Volkswagens styrelse, räknar med att den sista nya fossilbilen lanseras redan 2026 är det inte säkert att det kommer en nionde Golfgeneration. Men det tror jag nog att det gör. Bilmodellen är oerhört viktig för Volkswagen. Siffrorna över produktionen är svindlande och dessutom fungerar Golf som ett eget varumärke i sig.

Sätter standarden – igen

Den nya bilen bygger på en utveckling av MQB-plattformen, som presenterades första gången i just Golf (2012), och ligger till grund för andra storsäljare som Passat, Tiguan och T-Roc. Att Golf är en bra bil att köra kommer därför inte som någon överraskning. Komforten är i toppklass för storleken och återigen sätter Golf en ny standard för ­övriga biltillverkare att svara upp mot.

Exteriört handlar det inte om någon ­revolution, men linjerna är vassare, grillen mer slimmad och i fronten syns de nya led-strålkastarna tydligt. Interiört har det hänt mer. Skärmarna är bättre och skarpare och systemet under skalet reagerar snabbare än förut. Antalet fysiska reglage har minskat och de som finns kvar är av pek och klicka-typ. För att sänka eller höja ­volymen till exempel så ”svajpar” man till höger eller vänster. Iphone-användare kan använda Apple Carplay trådlöst och med en kommande uppdatering kan man också använda mobilen som nyckel.

Förarpositionen känns självklar och nya Golf är välutrustad från start med den helt digitala instrumenteringen som standard. Modellen har även ett system för kommunikation mellan fordon, ”Car2X”, som gör att bilen ska kunna dela med sig av väg­information och varna för faror som andra bilar upptäckt. Det här är en teknik som väntas få stor betydelse för utvecklingen av självkörande bilar.

FAKTA
WV Golf

Pris: från 236 900 kronor (testbilen 299 400 kr).

Motor: Bensin, 4 cyl, 1,5 liter, 150 hk, 250 Nm.

Förbrukning: Ingen uppgift.

Miljö, utsläpp av koldioxid: Ingen uppgift.

Prestanda: 0–100 på 8,5 sekun­der, toppfart 224 km/tim.

­Tjänstevikt: Ingen uppgift.

Längd x bredd x höjd: 428 x 179 x 146 cm.

Bagage­utrymme: 380 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 4

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 20

VISA MER

När det gäller aktiv säkerhet finns till ­exempel filhållarassistent, autobroms och den adaptiva farthållaren styr, accelererar eller bromsar i hastigheter upp till 210 km/tim. Den adaptiva chassi­kontrollen är ett tillval som gör det möjligt att välja körlägen, komfort, eko och sport, eller att själv anpassa inställningarna.

Tredörrarsversion uteblir

Någon E-Golf talas det inte om den här gången med tanke på att lanseringen av ID3 står för dörren. Men Golf kommer både som hybrid och laddhybrid. Di Weekend kör till exempel ETSI-versionen som har en bensinmotor på 150 hästkrafter och ett 48-voltssystem som gör att bilens motor kan stängas av under korta perioder under körning. Det ska ge 10 procent bättre bränsleeffektivitet. Laddhybriderna blir kraftpaket, med 204 eller hela 245 hästkrafter i GTE-versionen, och Golf kan även fås med diesel- och gasalternativ. Instegsmodellen får en liten 1-liters bensinmotor.

2019 – året då Porsche drog ifrån

I effektiviseringens spår minskas antalet varianter av Golf och tredörrarsversionen får stryka på foten.

Det känns också som att det har sparats en del i inredningen, framför allt i baksätet där det är onödigt plastigt på sina ställen.

En taklös uppstickare i en klass för sig

Men Golfälskare kommer att gilla de nya digitala finesserna och vara nöjda bakom ratten. Och ID3 får ursäkta, det är Golf vi räknar i miljoner, och det är Golf som sätter standarden.