Di Weekend BIL

Nya Audi Q5 – snål och snabb

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Audi Q5 Hybrid 2020 Stockholm

Carl-Johan Lejland

Elmotorn är räddningen för nya Audi Q5, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Audi Q5 är inne på sin ­andra generation och innan det är dags för en tredje, presenterar den tyska tillverkaren en hybridversion, som på Audispråk heter Q5 55 TFSIe quattro. Att det finns ett ”e” med i beteckningen betyder som väntat att det finns el med i drivlinan. ”55” betyder en fyrcylindrig tvåliters bensinmotor och quattro att bilen är fyrhjulsdriven.

För föraren är det viktigaste att bilen, trots sin storlek, går att köra från hyfsat till väldigt snålt. Om man är duktig med laddningen och använder laddhybriden som den ska, vill säga.

Kör du många motorvägsmil varje dag är hybridise­ringen i princip onödig. Men kör du mer stads­trafik, och kan ladda hemma och eller på jobbet, så kommer tankstoppen bli få. Förbrukningen anges till låga 0,21 liter/mil, men det förutsätter en begränsad sträcka där ­hybriddrivlinan kan jobba med energin från batteriet.

Som laddhybrid har Q5 en räckvidd på el på drygt fyra mil, vilket inte är så imponerande för att vara 2020. Å andra sidan är det ingen glädjekalkyl. När jag testar snålläget ”efficiency” och kör Södertälje till Stockholm, via några omvägar, slås bensinmotorn inte på förrän efter 4,1 mil. Och då är det ändå svensk vinter med en temperatur kring ­noll.

Det är goda nyheter för pendlaren som kan se fram emot få stopp vid bensinstationen. Som vanligt när det gäller laddhybrider känns det som ett litet nederlag när man tvingas använda förbränningsmotorn. Har man vant sig vid elmaskinens tysta och ­direkta effektleverans tar det emot när bensinmotorn snurrar i gång, även om ljudet är dämpat och kupén väl isolerad.

FAKTA
Audi Q5 55 TFSIe quattro

Pris: 596 700 kronor.

Motor: El och bensin, total ­effekt 367 hk, 500 Nm.

Förbrukning: 0,21 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 46 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 6,1 sekun­der, toppfart 239 km/tim. ­

Tjänstevikt: 2 030 kilo.

Längd x bredd x höjd: 467 x 189 x 166 cm.

Bagage­utrymme: 465 liter.

Totalbetyg: 18 poäng

Köregenskaper: 4poäng

Ekonomi: 3 poäng

Komfort: 4 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 3 poäng

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Volvo XC60. Storsäljare och på samma nivå som de tyska konkurrenterna.

BMW X3. Kaxigare design, mindre effekt i laddhybriden.

Mercedes GLC. Ansiktslyft, finns självklart också som ­hybrid.

VISA MER
Går mjukt trots sportläget

En annan finess är att när navigationen är i gång ser systemet till att den sista ­delen av färden i stadstrafik ska kunna gå enbart på el. Med den adaptiva farthållaren aktiverad väljer bilen – med hjälp av radar, ­kamera och navigationssystem – om den ska frirulla eller återvinna energi genom ­inbromsning under körningen. Allt detta för att gå så effektivt som möjligt.

Storsuven som går att köra snålt

Föraren kan också styra effektuttaget ur batteriet själv, exempelvis genom att knappa in ”battery hold”, varpå bensinmotorn får dra lasset så att batteriet inte laddar ur.

Om vi struntar i förbrukningen ett tag så gör den totala effekten på 367 hästkrafter att bilen drar iväg snabbt, 0–100 km/tim går på kring sex sekunder. I sportläget rea­gerar drivlinan snabbare och styrningen skärps. Fyrhjulsdriften aktiveras när bilens system anser att den behövs. Det fungerar genom att flera sensorer läser av förarens körsätt och vilka förhållanden som råder på vägen. Bilen går trots sportläget ganska mjukt för att vara en Audi, vilket Di Weekend uppskattar med tanke på att det inte är ­någon banracingbil det handlar om.

Skriver på platta

Att Q5 inte är en helt ny skapelse märks på sina ställen. Interiören är inte lika digitalt uppdaterad som i Audis senaste bilar. Skärmen i mittkonsolen upplevs som ­några år gammal, vilket den också är. Styrningen av bilens funktioner görs enklast via ett vred framför växelväljaren och där finns också en tryckkänslig platta som går utmärkt att skriva på. Trots en del övrigt att önska när det gäller min egen handstil förstår bilen de flesta kråkfötter utan krångel. Miljön ­direkt framför föraren är helt digital och går att anpassa i flera lägen. Eftersom det är en laddhybrid väljer jag oftast att ha visningen för räckvidd på el i centrum.

Audi Q3 Sportback: Fin känsla i kompakt format

En interiör som inte ser ut som de allra senaste modellsyskonen från Audi är en sak, vad värre är sitter batteripaketet på 14,1 kWh placerat under bagageutrymmet. Det gör att utrymmet är ungefär 100 liter ­mindre i den här laddhybriden jämfört med i den vanliga versionen. Att packa in en barnvagn och några väskor kräver spatial förmåga. Suvar i den här storleken är sällan några laståsnor, och det gäller även Q5. Bilen ser större ut från utsidan än vad den bjuder på interiört.

Förmånsvärdet drygt 2 800 kr

Laddhybrider har sina nackdelar, med ­liten effektivitetsvinst på långresa och ett högre inköpspris. Men också sina fördelar. För tjänstebilsföraren som inte plöjer mil ­varje dag blir månadskostnaden låg. Förmåns­värdet landar netto på strax över 2 800 kronor i månaden. Detta trots att det rör sig om en generöst utrustad bil som kostar ­nästan 600 000 kronor. Det kan jämföras med en Q5 med bensinmotor på 245 hästkrafter – den är billigare i inköp, men har ett förmånsvärde netto på 500 kronor mer i månaden eftersom den saknar elektrifiering.

Med tanke på hur bra betalt de kan ta är det inte konstigt att bil­tillverkarna gillar laddhybrider.