Di Weekend BIL

Mycket suv för pengarna

”Med fyrhjulsdrift och markfrihöjd på 21 centimeter gick det utmärkt att köra genom vattengravar, djupa hål och branta uppförsbackar med rullgrus”, skriver Di Weekends Karin Olander.

Foto: Karin Olander

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Småbilar är Renaults styrka, med Clio som populäraste modell i Sverige. Men med nya Koleos rullar det franska märket in i den glödheta klassen för mellanstora suvar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den är asiatisk med fransk touch – en praktisk, prisvärd bil som med fyrhjulsdrift tar sig fram även i terräng.

Namnet Koleos betyder inget exakt, men ska föra tanken till Colosseum – den berömda amfiteatern i Rom där gladiatorerna mötte rytande vilddjur. En kamp som var på liv och död.

Något rytande vilddjur är inte Koleos med sina två alternativ av dieselmotorer på 130 respektive 177 hästkrafter. Och jag tror inte att fransmännen egentligen vill dra liknelsen med Colosseum längre än att bilen ska kännas stor och mäktig.

Och stor upplevs den, i alla fall invändigt. Axelavståndet på 2,7 meter har gjort kupén rymlig och baksätet utmärker sig med mycket plats för knäna. Ett extra plus är att bakstycket på framsätena är i plast, vilket gör det tåligt för leriga barnskor i sparkhöjd.

Föregångaren en flopp

FAKTA
Renault Koleos

Totalpoäng: 18

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 3 poäng

Ekonomi: 4 poäng

Säkerhet: 3 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: 259 900 kronor.

Förmånsvärde: 3 208 kronor per månad.

Motor: Tvärmonterad, 1,6 liter, fyra cylindrar, effekt 130 hk, vridmoment 320 Nm.

Förbrukning: 0,46 liter/mil i blandad körning.

Utsläpp av koldioxid: 120 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 11,4 sekunder, toppfart 185 km/tim.

Tjänstevikt: 1  615 kilo.

Längd x bredd x höjd: 467 x 184 x 168 centimeter.

Bagageutrymme: 579 liter. Med sätesraden nedfälld 1 795 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna
  1. Skoda Kodiaq. Kan fås med sju säten, men det kostar extra. Är bland de största i klassen. Rymlig och genomtänkt. Prismässigt i nivå med Koleos. (Testad i november 2016, 19 poäng)
  2. VW Tiguan. VW:s första suv på MQB-plattformen klarar sig fint i terrängen. Längre än sin föregångare och säljs endast med fyrhjulsdrift, vilket gör priset högre. (Testad i maj 2016, 19 poäng).
  3. Mazda CX-5. Mazdas populära suv har kommit i ny variant med ny kaross och nytt infotainment med bland annat vindrutedisplay. Finns både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Ännu ej testkörd.
VISA MER

Namnet Koleos har använts tidigare av Renault, men det här är en helt ny bil. Föregångaren var en flopp på den svenska marknaden, när den lanserades för runt tio år sedan.

Men nu är läget ett helt annat och suget efter suvar verkar omättligt. Konkurrensen är stenhård både från premiummärken, med Volvo XC60 i spetsen, och en rad andra märken som Skoda Kodiaq, Peugeot 5008, Kia Sorento, VW Tiguan, Mazda CX-5 och Ford Kuga.

Med sina 4 673 millimeter i längd placerar sig Koleos i D-segmentet. Storebror till Kadjar och Captur, och med större ambitioner även i terrängen.

Enbart diesel

Renault har tagit hjälp av allianssyskonet Nissan som har haft stora framgångar med sina suvar. Koleos delar plattform med Nissans X-trail. 56 procent av delarna är gemensamma, dock inte så många som är synliga.

Insidan som räknas på Peugeots nya suv

Två tredjedelar av volymen förväntas gå till asiatiska kunder och därför har man valt att producera den i Sydkorea. Det innebär väntetider på upp till ett halvår för svenska kunder.

Valet av drivmedel är dystert begränsat. Det enda som erbjuds är dieselmotorer.

Laddhybrider finns inte i sikte och är inget som Renault satsar på. I stället tror man på ren eldrift som redan finns bland annat i den lilla Zoe.

Vattengravar och djupa hål

Vi fick provköra Koleos med båda motoralternativen. Långkörningen på 27 mil som mestadels skedde på landsvägar runt Helsingfors gjordes med 130 hästars motor och manuell, sexväxlad växellåda. Kändes stadigt. Då stannade förbrukningen på 0,58 liter per mil. Relativt snålt för en så stor bil. Med den större motorn fick man mer drag, men också högre förbrukning.

Den manuella växellådan fanns inget att anmärka på och den sjustegade automatiska hade fina jämna övergångar och fungerade bra i stadstrafik. Dock något oprecis i backläget.

Vi satte bilen på prov på en terrängbana. Med fyrhjulsdrift och markfrihöjd på 21 centimeter gick det utmärkt att köra genom vattengravar, djupa hål och branta uppförsbackar med rullgrus.

Stor, större, Skoda

Flera av konkurrenterna, bland annat Nissan X-trail, erbjuder sju säten. Med det rymliga baksätet känns det som om det hade funnits plats för det även i Koleos. Det var också något som Renault övervägde, men förkastade, eftersom man inte ville kompromissa vad gäller design och baksätesutrymme.

Som standard finns ett aktivt nödbromsningssystem och farthållare, men inte så att den följer trafiken framför utan bara inställd hastighet. I den högre utrustningsnivån tillkommer även bland annat backkamera och automatiskt hel- och halvljus.

Inredningen är en kombination av vred och pekskärm, vilket känns både modernt och lättförståeligt. Ett minus för att man bara kan se navigationen på pekskärmen och inte framför ratten.

Koleos kan absolut vara ett tjänstebilsalternativ med sitt fördelaktiga prisläge som börjar på 259 900 kronor. Även med den största motorn, fyrhjulsdrift samt den högsta utrustningsnivån hamnar den under 7,5 prisbasbelopp på 329 900 kronor. Det är mycket suv för pengarna.