Di Weekend BIL

Muskelbilen håller hov

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nya versionen av Ford Mustang har fått en ny siluett och bättre säkerhetsteknik. Den nya färgen heter orange fury.

Karin Olander

Ford Mustang lever på känslan och på hästkrafterna. Den uppdaterade versionen av sportbilsfavoriten har fått ännu mer krut i den största motorn. Det är mycket muller och muskler för pengarna och numera en anständig säkerhetsnivå. Men klimatet får betala.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ford Mustang är en riktigt häftig bil med en fantastisk historia. Sportbilen för folket som slog an så rätt på 1960-talet och sedan förirrade sig totalt designmässigt på 1980- och 1990-talen, för att under 2000-talet hitta tillbaka till sina rötter.

Den senaste upplagan, som kom till Europa 2015, blev världens mest sålda sportbil året efter.

Nu har bilen fått en ansiktslyftning som det brukar heta på bilspråk.

V8:an på 5 liter har ännu mer effekt och kan skryta med 451 hästkrafter. Nu kan man också välja till Fords tiostegade automatlåda.

Framifrån har bilen fått en ny look med en huv som tippar mer neråt och ny form på strålkastarna. För att ge den extra attityd, enligt designteamet. Lite tjurig uppsyn tycker jag. En orsak till förändringen är också att förbättra aerodynamiken och fotgängarskyddet.

FAKTA
Ford Mustang Fastback V8

Pris: 486 500 kronor (automatlåda).

Motor: 5 liters V8, effekt 451 hk, vridmoment 529 Nm.

Förbrukning: 1,2 liter per mil.

Utsläpp av kol­dioxid: 270 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 4,3 sekunder, toppfart 249 km/tim.

Tjänstevikt: 1831 kilo.

Längd x bredd x höjd: 478 x 208  x 138 cm.

Bagageutrymme: 408 liter.

Betyg

Köregenskaper: 4

Komfort: 3

Ekonomi: 3

Säkerhet: 3

Bilkänsla: 5

Totalt betyg: 18

VISA MER

Mustangen vill vara klassisk, men har ändå tagit digitala steg. För första gången är instrumenteringen helt digital och det går att välja på flera utseenden beroende på vilken körinställning man har. I racingläget är det ett minimum av information för att man ska kunna koncentrera sig på farten.

Röststyrningen är ett kapitel för sig och inget som Ford skryter med. Det är ytterst svårt att göra sig förstådd. Säger jag ”turn off the radio”, svarar den med ”temperature”. Tur att det finns klassiska vred för både värme och radiovolym.

Grundläggande säkerhet på plats

Tidigare urusla säkerhetsbetyg, där Ford Mustang var bland de sämsta i Euro NCAP:s tester, har fått ledningen att tänka om. Nu finns säkerhetssystem som är självklara på en modern bil, som autobroms. ­Genom radar i fronten och kamera i vindrutan har Mustangen också fått adaptiv farthållare och hjälp att hålla sig innanför linjerna. När jag testade på motorvägen var det svajigt. Det krävdes perfekta linjer och jag upplevde att väjningen för fordon utmed sidan kom alltför sent.

Baksätet är fortfarande undermåligt vilket gör att betyget i Euro NCAP stannar på tre stjärnor. Det är lågt jämfört med de flesta nya bilmodeller.

Baksätet med två stolar är ett ställe man helst inte sitter i. Det är trångt och klaustrofobiskt. Upptryckta knän och huvudet slår i glaset fast jag inte är längre än 1,75 meter.

Muskelbilar på Sverigebesök

I förarsätet sitter man däremot riktigt bra.

Bagageutrymmet är rymligt för att vara en sportbil med sina 408 liter. I cabrioleten finns plats för 332 liter.

Ford vet om att den nya fordonsskatten bonus malus som införs den 1 juli slår hårt mot en bil som Mustang. Den kommer att kosta nästan 18 000 kronor per år i skatt de första tre åren. Eftersom Ford räknar med att många vill få sin bil innan reglerna träder i kraft är redan ett antal på väg till Sverige. Då kan man inte välja fritt. Prognosen är att de nya färgerna orange och blått kommer att vara eftertraktade och att den nya automatlådan kommer att få flera att välja automat. Förut var det 58 procent. Nu tror Ford på 70 procent. Efter att ha provkört båda måste jag säga att automatlådan gör körningen bättre på alla vis. Den är snabb och effektiv. Vill man forcera accelerationen kan man alltid använda rattpaddlarna.

The Boss sätter tonen

Jag kör på vackra och glest trafikerade vägar utanför Grasse i Provence där snöklädda bergstoppar reser sig runt omkring. Det är sinnebilden av en Mustang som släppts fri. V8:an mullrar och det känns som om bilen är ett med vägen. Den är välbalanserad i styrning och chassi. Musiken har Ford valt och det strömmar ut No Surrender med Bruce Springsteen. Vi serveras hamburgare efter körningen. Allt för känslan.

Men tiderna förändras.

Där kommer mina kluvna känslor in. Å ena sidan farten och coolheten. Å andra ­sidan – bilen är ett utsläppsmonster. Läser koldioxidutsläppen för de olika modellerna, 270 gram för V8:an med automatlådan. 277 gram med den manuella växellådan.

Audi A6 mot nya höjder Karaktäristiskt motorvrål

Kunderna förväntas inte bry sig. För att mildra sitt miljösamvete har Ford den mindre 4-cylindriga motorn Ecoboost där man i den uppdaterade versionen till och med har minskat på antalet hästkrafter till 290 och samtidigt höjt vridmomentet så att den ändå känns rappare. Förbrukningen är lägre, liksom utsläppen som stannar på 199 gram. Men det är motoralternativet som inte säljer.

Skulle någon prompt vilja ha den går den att få, men Ford räknar inte med att ta in den till Sverige. När man pratar om Mustang är det mullret och kraften i en V8 som gäller. Det är onekligen en alldeles särskild känsla att trycka på startknappen – höra vrålet och se folk vända sig om på gatan. För den som vill kunna rulla fram utan alltför mycket uppmärksamhet finns dock en ny finess där det går att dämpa ljudet.

Och 2020 utlovas Ford Mustang som ­hybrid. Ren elbil tror däremot inte Ford på för sin vrålande sportbilsklassiker.