Di Weekend BIL

Museivärldens nya bubblare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I Hamburgs nymejslade Hafen City-distrikt ligger sedan 2008 ett annorlunda bilmuseum. Här finns inte bara gamla klassiker, utan också lysande formgivare och våghalsiga tävlingsförare. Besökarna kan också se en unik ”Porsche-bubbla” från 1939.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det kan bli väl antik känsla när bilar ställs ut. Fordon som är skapta för att rulla blir i stället fastbojade och lik­stela. Men Automuseum Prototyp ­visar upp gamla hjältar på ett levande vis. Baserat på tyskarna Thomas ­Königs och Oliver Schmidts privata samling presenterar Automuseum Prototyp racing- och sportbilar, tidiga Porsche-modeller, handbyggda bilar och ­rekordbrytande fordon, ofta från tidig efterkrigstid.

Men utställningen visar också exempel från ­modern racinghistoria. Senaste tillskottet är F1-prototyper och en Porsche 919 Hybrid. Det finns cirka 50 fordon utställda. Vart och ett av dem unikt, även om det inte nödvändigtvis handlar om just en prototyp, som museets namn antyder.

Ordet ”prototyp” står mer för ett omfattande och spännande utställningskoncept. Den öppna utställningen ger besökare möjligheten att komma ovanligt nära teknikens ikoner. De intresserade kan beundra bilarna från alla vinklar utan skyddsglas eller hinder i vägen och upptäcka alla slags fascinerande detaljer.

”Historia växer bara igenom berättelser. Den känslomässiga upplevelsefaktorn gör att ett besök på vårt museum blir en liten resa tillbaka i ­tiden”, säger en av grundarna, Oliver Schmidt.

Det innovativa utställningskonceptet ger liv till bilarnas historia. På drygt 2 500 kvadratmeter över tre våningsplan finns en utställningsdel plus butik, kafé och föreläsningssalar. Miljön är ­modern i en ombyggd historisk fabriksbyggnad – en före detta hårkamsfabrik från 1800-talet.

Historier om passionerade ingenjörer, designers och tävlingsförare med intressanta öden presenteras. Besökarna promenerar runt racing­bilarna, lyssnar på det brusande ljudet från ­motorerna i ljudboxen eller lämnar en Porsche 356-körsimulator stolt ­efter att de har slagit den tidigare besökarens bantid med några sekunder.

Porsche bjuder på sportbilsmagi – igen

Den transparenta verkstadsdelen, den integrerade biografen som visar sekvenser av historiska racerapporter, utvalda foton och texttavlor med fakta och anekdoter från liv för ­bilentusiaster, förmedlar alla en mångsidig ­inblick.

Första prototypen

Lagom till utställningens tioårsjubileum i april för två år sedan tillkom en viktig bil i samlingarna. Bevarad från 1939, när Volkswagen Typ 1, ”Bubblan”, fortfarande var en Porsche-idé, den första och enda befintliga VW 39 med chassinummer 1-00003.

I början av andra världskriget 1939 lämnade denna ”Volkswagen” Porsche-anläggningen i Stuttgart-Zuffenhausen som den första av endast 14 prototyper, eftersom utvecklingen av militära fordon hade högsta prioritet. Bilen är den enda i sin serie som återstår, vilket gör den unik. Efter detaljerad forskning och restaurering under flera år är VW 39 nu en höjdpunkt i den permanenta utställningen.

Bäst–och dyrast i elbilsklassen

Självaste Dr. Ferdinand Porsche tänkte sig en fortsättning av VW 39 som en höghastighets­variant av Typ 1. Bilen användes som ett testfordon av honom och hans son Ferry Porsche. Med vässad svansmotor, typ 64-motorn, som ursprungligen designades för tävlingsbilen 60 K 10 ”Berlin-Rom-bilen”, levererade den 32 hästkrafter i stället för ordinarie 23,5.

Förhandsserien på 14 bilar byggdes för hand, men ett pressverk var planerat i Stuttgart-Zuffenhausen. Karossändringar på detaljnivå är kul att inspektera på nära håll. Bakluckans motorhuv har ett veck som ­löper vertikalt nedåt från mitten. Den främre bagagehuven på den övre änden var inte längre som föregångaren VW 38 rakt, utan välvd, de kromade stötfångarhornen var konkava och inte konvexa samt kupéuppvärmningen hade förbättrats av industridesignern Erwin Komenda. För första gången fanns viktiga varmluftskanaler från motorn vilket gjorde föraren varm, samt rutorna isfria under vintertid.

Chassistämpeln identifierar VW 39 som en Porsche. Då var chassinummer helt nytt. En 1:a följt av ett bindestreck och ett femsiffrigt nummer kan ses som bevis för hur stor serieproduktionen förväntades bli.