Di Weekend BIL

Miljardrullning i kinesiska drömfabriken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Geelys nya suv ”Stjärnans språng” står uppradade utanför Geelys fabrik i .Ningbo.

Karin Olander

Ningbo Geely öser på med både nya bilfabriker och nya bilmodeller – nu kommer första bilen som delar ­plattform med ­syskonmärket Volvo Cars. Di Weekend har fått komma in i Geelys ­fabrik i Ningbo där drömbilen skapas.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Geelykoncernen, styrd av grundaren Li Shufu, växer på alla ledder. Med en rad uppköp och nya samarbeten har bolagsstrukturen blivit som ett avancerat kopplingsschema. Geelys mål är att vara bland världens tio största fordonsbolag och man är redan topp 15 med en total försäljning på 2,2 miljoner bilar i fjol.

I år har ett nytt elbilsmärke skapats – Geometry. Första modellen är en slimmad sedan, kort och gott kallad A, och innebär första steget i Geelys elbilsoffensiv. Bolaget lovar fler än tio modeller av renodlade el­bilar fram till 2025. Resten av sortimentet ska vara mildhybrider eller laddhybrider.

Geely, som i slutet på 1990-talet började med budgetbilar som främst såldes på den kinesiska landsbygden, har något helt ­annat i sikte nu.

”Geely är en stark kraft och aktiv deltagare inom ny energi. Vi leds av tekniska innovationer och är övertygade om att bli globala ledare inom ny energi. Geometry är vårt svar till framtiden för industrin, en representant för våra ideal och ett tydligt steg in i en ny vacker värld”, sa vd:n för ­Geely Auto Group, An Conghui, under lanseringen.

Här finns 395 robotar

Di Weekend besöker Geelys påkostade forsknings- och utvecklingscenter i Ningbo, två timmars bussfärd från Shanghai. Det är en storslagen anläggning med 8 000 anställda. Inne på området finns både Starbucks och KFC. Vi får gå igenom det nya testlabbet där det finns flera avancerade ­anläggningar. Bland annat för att testa ­bilarna i både värme och kyla. I en testbox står fjärde modellen från Lynk & Co som är en stor suv. De andra bilarna har döpts i nummerordning 01, 02 och 03 men eftersom siffran 4 betyder otur i Kina blir det troligen ett annat namn för fyran.

FAKTA
2,2 miljoner ...

– så många bilar sålde ­Geelykoncernen under 2018. Volkswagen Group med märken som VW, Audi, Skoda, Seat sålde 10,8 miljoner bilar, PSA Group med Peugeot, Citroën, DS och Opel 3,9 miljoner bilar, Ford 5,3 miljoner bilar, Daimlers personbilsdivision med ­Mercedes-Benz och Smart

VISA MER

I närheten har Geely nyligen byggt klart sin senaste bilfabrik som kostat runt 14 miljarder kronor. Färgen har knappt torkat och produktionen håller på att trimmas in. Vi tas emot av en vakt som gör honnör. Det är stort, ljust och automatiserat. I karosseriet och pressverkstaden finns 395 robotar från bland annat Kuka. En stark kontrast till mitt besök i Geelys gamla fabrik i Ningbo 2010 när mycket svetsning gjordes för hand.

Utnyttjat kinesiska stödpengar

I Kina, till skillnad från i Europa, är det ­inget ovanligt med nya bilfabriker. Geely bygger nytt i en häpnadsväckande takt. I fjol visades en ny fabrik för Lynk & Co upp i den blivande OS-staden Zhang­jiakou. En investering på 17 miljarder kronor.

Dessutom byggs en fabrik för Lotus för runt 12 miljarder kronor och ett utvecklingscenter för batterier för 4,5 miljarder kronor. De stora investeringarna hindrade inte Geely från att i fjol handla fordonsaktier i väst för så där 100 miljarder kronor när man blev största ägare i både AB Volvo och Daimler. Frågan om var pengarna kommer ifrån svävar över storsatsningarna. Enligt Li Shufu har aktieköpen bekostats genom lån på den inter­nationella finansmarknaden.

Genom sin karriär har han också skickligt utnyttjat kinesiska stödpengar för sina etableringar. Fabriken i Ningbo beskrivs som ett projekt för att ­skapa jobb och förbättra det sociala och ekonomiska landskapet i området.

Provkör ”Stjärnans språng”

Här ska Geelys drömbil tillverkas. En kompakt suv med samma teknik som Volvo ­under skalet.

När Geely köpte Volvo Cars 2010 var bilmärkena ljusår ifrån varandra och det fanns en rädsla för att Volvos rykte skulle solkas ner om de skulle dela teknik. I början hölls märkena isär men det har blivit allt fler ­gemensamma projekt. Sommaren 2017 bildades ett bolag i Kina som ska ägna sig helt åt samordning, GVAT, Geely Volvo ­Automotive Technology. Dessutom har Cevt, Geelys utvecklingsbolag i Göteborg med mycket Volvokompetens, tagit fram den gemensamma plattformen CMA som nu för första gången hamnar i en Geely­modell. Det är den bilen som ska byggas i den nya fabriken. Kodnamnet är FY11 och bilen ska säljas under namnet Xing Yue som kan översättas med ”Stjärnans språng”.

Vi får titta närmare på bilen och även ta en kort provtur på Geelys bana intill fabriken. Köregenskaperna är goda precis som i systerbilarna Volvo XC40 och Lynk & Co med samma plattform. Lite mjukare fjädring, men det är typiskt kinesiskt. Designen påminner om suvar från Mercedes och BMW. Invändigt är det modernt och digitalt med en 12,3 tum stor skärm, integrerad i instrumentbrädan. Priset har inte släppts, men följer Geely sin linje så ­kommer det att vara pressade priser.

0–100 på 8,8 sekunder

En förvånande låg prislapp har den nya elbilen Geometry A, som dessutom stoltserar med lång räckvidd på upp till 50 mil med det stora batteriet på 61,9 kilo­wattimmar. Det mindre batteriet på 51,9 kilowattimmar ska klara 41 mil. Noteras bör att det är enligt den gamla körcykeln som visat sig vara alltför optimistisk. Priset ligger på 210 000-250 000 yuan utan subventioner. Omräknat till svensk ­valuta är det 295 000-350 000 kronor. Mindre än hälften mot Tesla Model 3 som Geely säger sig vilja konkurrera med.

Prenumerera på bilen Lynk & Co:s modell

Någon djupare analys kan vi inte göra eftersom vi bara får köra en prototyp på testbanan. Men accelerationen kan vi ­testa på en raksträcka, och bilen är ingen raket om man jämför med Teslans snabbaste ­variant. Vad gäller vridmoment får Geometry A även se sig slagen av exempelvis Kias elbil E-Niro. Men 0–100 kilometer i timman på 8,8 sekunder är ändå helt okej. Den reagerar bra och är lättstyrd. Bakom ratten sitter en skärm som visar fart och hur mycket kraft det är kvar i batteriet. Enkelt och tydligt. En stor pekskärm i ­mitten tar hand om andra funktioner.

Bilen har klart högre kvalitet än priset signalerar. De infällda dörrhandtagen drar ner helhetsintrycket. De känns lite skrangliga och oberäkneliga.

Mosades i krocktester

Geely säger att bilen redan när den lanserades i april hade fått 27 000 beställ­ningar varav 18000 var från internationella ­kunder i bland annat Singapore, Norge och Frankrike. Hur bindande beställ­ningarna är kan inte Geelyrepresentanterna svara på. I mina öron låter det märkligt att så många skulle ha beställt en bil från ett nytt märke som ingen hört talas 0m. I samma pressmeddelande påstår ­Geely att säkerhet länge har varit ingraverat i Geelys DNA. Då har man sällsynt kort minne. Geelys första bilar var så usla att de mosades i krocktester.

Det ges heller inga svar på när kunder i Europa ska få leverans av bilarna. Men ­Geely har lagt in högsta ­växeln för att ­styra över mot eldrift och man ska inte under­skatta dem. Geely har gjort otroliga saker förr.

Geely grundades av Li Shufu 1986 i pro­vinsen Zhejiang och koncernen benämns ofta ZGH (Zhejiang Geely Holding Group).

Bolaget började med att sälja kylskåp och mc för att 1997 gå in i bilbranschen.

Märken inom koncernen: Geely Auto (noterat på Hongkongbörsen), Geometry, Lynk & Co, Volvo Cars, Polestar, London EV Company, Proton, Lotus, Terrafugia (flygande bilar), Yuan Cheng (lastbilar), Smart (bolag tillsammans med Daimler), kinesiska delningstjänsten Caocao.

Elbilarnas Klondyke

Har största ägarposterna i AB Volvo (8,2 procent) och Daimler (9,7 procent), kontrollpost i Saxo Bank, äger sex racingbanor, Lynk & Co:s racingteam, två universitet med 20 000 studenter samt flera tekniska institut och flera hotell.

Globala forsknings- och utvecklingskontor i Hangzhou, Ningbo, Göteborg, Coventry och Frankfurt.

I dag har koncernen över 120 000 anställda.

Sålde 2,2 miljoner fordon 2018.