Di Weekend BIL

Mercedes GLB – snål, skön och sjusitsig

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nya Mercedes GLB är ingen jätte på vägen men har ändå plats för sju ­personer, en imponerande bedrift.

Carl-Johan Lejland

Antalet suvar är snart fler än vad man kan räkna till. Så vad kan ännu en bidra med? Jo, Mercedes har tänkt till och byggt en variant baserad på kompakta B-klass, men som ändå har plats för sju personer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är en bedrift att kunna erbjuda en sjusitsare i den här storleksklassen. Nya GLB känns som en rimlig lösning på den fem­sitsiga bilens begränsningar. Att den tredje sätesraden är trång och passar bäst för barn är inte unikt för den här modellen, det finns gott om större suvar som inte ­heller bjuder på någon limousinkomfort längst bak.

Mercedes vore inte Mercedes om man inte skissat, mätt och provsuttit noga ­under utvecklingen av bilen. Resultatet? Maximal rekommenderad längd för passagerare längst bak: 168 centimeter.

För att jämföra bilen i storlek kan man säga att den är drygt 5 centimeter kortare än Volvo XC60, och hos den svenskkine­siska tillverkaren får man ju gå upp till ­betydligt större XC90 för att få en sjusitsig bil. GLB är med sina 463 centimeter även på marginalen kortare än Tiguan Allspace, Volkswagens bidrag till de kompakta ­suvarna med en tredje sätesrad.

Men de relativt begränsade yttermåtten märks inte i bilen, förarplatsen känns tvärtom luftig, bekväm och med gott om plats för huvudet. När den tredje sätesraden är nedfälld är utrymmet i det skjutbara baksätet också riktigt bra.

Traditionell exteriört

Interiören är välbekant och känns igen från alla nyare Mercedesmodeller. Framför allt tjänar de runda turbinliknande fläktut­blåsen som kännetecken. Den långsmala skärmen är fin att se på. Navigationsläget kan man också få se gatu­bilden framför sig, med digitala riktningspilar som gör det enklare att välja rätt väg.

FAKTA
Mercedes GLB (220d 4Matic)

Pris: Från 358 900 kronor (testbilen 429 900 kronor).

Motor: Diesel, 4 cyl, 2 liter, 190 hk, 400 Nm.

Förbrukning: 0,55 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 146 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 7,6 sekun­der, toppfart 217 km/tim.

­Tjänstevikt: 1   735 kilo.

Längd x bredd x höjd: 463 x 183 x 166 cm.

Bagage­utrymme: 570 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 3

Totalt: 18

VISA MER

Den interiöra designen är klart mer ­iögonfallande än den exteriöra. Den känns mer traditionell och är svårare att särskilja från konkurrenternas.

Mercedes system för att styra bilens funktioner (MBUX) är välpolerat och det är väl egentligen bara röststyrningen på svenska som irriterar, men så är det i princip i alla bilar än så länge. Den adaptiva farthållaren har en bra funktion som anpassar hastigheten, inte bara efter framförvarande fordon, utan även för kommande kurvor och korsningar.

När det gäller utbudet av olika motorer är det tvålitersdieseln på 150 (200d) eller 190 (220d) hästkrafter som imponerar mest och känns bäst i kombination med den åtta­stegade automatlådan. I det här utförandet går bilen lugnt och bekvämt utan att sakna kraft. Dessutom är den här dieseln snål även i verklig körning.

Jag föredrar faktiskt dieselmotorerna framför den mer extravaganta AMG-bensi­naren. Visst är den senare sportigare och kvickare, men för biltypen känns den onödigt nervös och ryckig.

Snål i verklig körning

Någon hybriddrift finns inte vid lanse­ringen, och inte heller i planerna. Mercedes hänvisar i stället till den kommande ­elbilen i samma storlek som ska vara ett mindre alternativ till redan lanserade EQC.

Komforten är en stark egenskap hos GLB, som går lugnt och tryggt även i högre hastigheter.

Mercedes CLA – minsting med stor känsla

Köregenskaperna är inte his­nande engagerande, men styrningen och chassiet hänger med bra även när det svänger. AMG-versionerna har numera ett vred på ratten, som hos Porsche, där föraren snabbt kan ställa in de olika körlägena med höger hand.

Klarar usel terräng

Men det är inte sportläget som är det ­bästa med GLB, det är komfortläget. Näst bäst är egenskaperna i tuff terräng. För det här är en riktig suv i den bemärkelsen att den tål, och klarar, körning i usel terräng.

De flesta av köparna kommer nog inte att använda bilen för skogstransport, men det kan vara bra att veta att det går.

På den terrängbana Di Weekend kör utan­för Malaga klarar vi oss utan att köra fast eller förlora kontrollen över bilen, trots sidolutning på 30 grader och branta uppförs­backar med löst underlag. Fyrhjulsdriften levererar kraften dit den behövs och GLB tuggar sig fram riktigt bra. I nedförs­backarna är det bara att ställa in önskad hastighet och sedan släppa pedalerna för att låta bilen sköta resten. Ja, styra är ­förstås bra om du gör under tiden.

Priset börjar på 358 900 kronor men sticker lätt i väg. Den fyrhjulsdrivna dieseln på 190 hästkrafter med bra utrustnings­nivå går på omkring 430 000 kronor. Då ingår i och för sig också det mesta en bilköpare kan vänta sig.

Terrängpaketet är att rekommendera. Då ingår bland annat den användbara 360-­graderskameran som visar vad du har runt bilen. Det är inte bara en bra hjälp för att undvika stup och stenblock i terrängen, utan även vid trånga passager i stan.

Var tredje såld bil en suv

I dessa tider när så mycket möda och uppmärksamhet ägnas åt att minimera kol­dioxidutsläppen är det för övrigt motsägelsefullt att det är suvarna som dominerar. För hur smart de än byggs så är de inte lika effektiva som mindre, lägre och lättare ­bilar.

Men så länge kunderna vill sitta högt och så länge biltillverkarna tjänar gott om ­pengar på den här biltypen är det väl bara att kapitulera. Hos Mercedes är var tredje såld bil numera en suv. Trenden visar inga ­tecken på att avta i styrka.

Suvarnas S-klass

I det perspektivet är det rimligt att välja en av de kompaktare modellerna på marknaden. Då ligger Mercedes GLB bra till med den tredje sätesraden som trumf för stor­familjen. Storebror i modellprogrammet, GLC, får se upp.

Konkurrenter

Audi Q3. Distinkt och ­gedigen, finns bara som ­femsitsig.

BMW X3. Bara fem säten här också, dock sportigare och vassare.

VW Tiguan Allspace. Inte samma lyxiga känsla men med bra utrymme och god komfort.