Oaktat Mercedes obegripliga pr-lingo bjuder biltillverkarens nya CLA-modell på bättre design och utmärkta köregenskaper. Dessutom känns bilen större än vad den är.
Men den som vill ha en motor som matchar det sportiga utseendet får finna sig i att öppna plånboken.
Carl-Johan Lejland
Text
Är du redan prenumerant, logga in för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) – och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet.
Alexander Garcin, chef för Audis produktavdelning, beskriver PPE som en revolutionerande plattform för elbilar i premiumsegmentet:
– Redan från start finns det en stor flexibilitet för att den ska kunna användas i fler olika modeller, oavsett om det är suvar eller kombimodeller. Även de nya elmotorerna är skalbara för att kunna anpassas efter olika behov.
PPE-plattformen har utvecklats tillsammans med Porsche, och den elektroniska arkitekturen E3 1.2. är en viktig milstolpe i expansionen av Audis globala utbud av eldrivna modeller.
– PPE visar hur vi kan samla kompetens för att göra elmobilitet skalbar och dra nytta av att vi är en stor koncern. Projektutvecklingen har letts av ett gemensamt team med kompetenser från både Audi och Porsche. Självklart har respektive märke samtidigt fokuserat på sitt eget märkes identitet och utvecklat modellerna utifrån det, säger Alexander Garcin.
Mission: Zero
Tillverkningen i Ingolstadt sker med nettonollutsläpp* från den 1 januari 2024 och är den tredje Audi-anläggningen efter Bryssel (2018) och Györ (2020), där målet med Mission: Zero-programmet är att samtliga anläggningar ska vara koldioxidneutrala till 2025.
– Alla våra elbilar, inklusive nya Q6 e-tron, tillverkas redan klimatneutralt i Europa. Några av hörnstenarna för att nå det är att minska resursanvändningen generellt, användningen av förnybar el och uppvärmning från förnybara källor och att återanvända och återvinna i allt högre grad, berättar Alexander Garcin.
Hållbar materialcykel
Material som tillverkas med hjälp av återvinningsprocesser minskar användningen av primära resurser vid tillverkningen av Q6 e-tron och säkerställer en sluten och därmed effektiv och hållbar materialcykel.
– För att tillverka det stål som krävs för taket på alla Q6 e-tron-modeller använder Audi stålskrot, varav en del kommer från uttjänta bilar, säger Alexander Garcin.
Märket integrerar modellserien i befintliga monteringslinjer, till exempel karosseriverkstaden för PPE. Karosserna tillverkas i en byggnad som täcker cirka 148 000 kvadratmeter.
– Komponenterna för Q6 e-tron-serien tillverkas av 328 medarbetare per skift och 1 150 robotar med en automatiseringsgrad på 87 procent.
Tror på stark tillväxt
Alexander Garcin förutspår en stark tillväxt för marknaden av premiumelbilar framöver:
– Vi står inför en omställning som behöver bättre laddningsmöjligheter och nya beteenden hos användarna. Sverige ligger i framkant när det gäller laddinfrastruktur, men för många krävs en beteendeförändring för att fullt ut omfamna elbilar som standard. Även om laddhybrider är en del av övergången, är jag övertygad om att elbilarnas fördelar och körupplevelse kommer att vinna över fler. Med ett växande utbud av modeller de kommande åren ser framtiden ljus ut för elbilssektorn.
* Med nettonollutsläpp av CO2 menar Audi en situation där, efter att andra möjliga reducerande åtgärder har uttömts, företaget kompenserar för koldioxidutsläpp från Audis produkter eller verksamheter och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinning av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt över hela världen. Koldioxidutsläpp som genereras under användningsfasen, det vill säga efter leverans till kund är ej inräknade.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev