Di Weekend BIL

Mercedes CLA – minsting med stor känsla

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För att göra det ­sportiga utseendet rättvisa krävs något av de kraftigare motor-alternativen, och då stiger priset snabbt.

Oskar Omne

Mercedes CLA är en förfining av vanliga A-klass. Di Weekends Carl-Johan Lejland har testkörd den.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kombi eller sedan? En vanlig fråga i bilhallen. Men när Mercedes lanserade sin ­stora fyradörrarscoupé CLS för 15 år sedan gav man ­köparna ett roligare alternativ. Sedan dess har flera bilar av den här ­typen landat väl på marknaden och under rådande suv-trend verkar det finnas plats för sportigare coupémodeller.

Därför är det fullt rimligt att Mercedes bygger sin fina lilla A-klass även som coupé under namnet CLA. Hittills har den sålts i respektabla 750 000 exemplar, mycket tack vare den amerikanska marknaden. Dit kom CLA 2013 som den första modellen i ett kompaktare format från Mercedes, och den tyska biltillverkaren har lyckats locka ­yngre kunder till märket.

I en värld av pr-lingo kallar Mercedes formspråket för ”sensual purity”, vad det nu kan betyda. Klart är att huvuddragen i designen står sig väl och att bilens linjer har utvecklats försiktigt till det bättre. Den aggressiva fronten övergår i en lång motorhuv och sedan följer den karaktäristiskt sluttande taklinjen.

Upplevs som större

När det kommer till dimensioner har bilen växt med 4,8 centimeter på längden och med 5,2 på centimeter på bredden. Till­sammans med ett längre avstånd mellan axlarna och lägre tyngdpunkt gör det att CLA upplevs som en större bil än vad den egentligen är.

Den känslan håller i sig tills dess att du lämnar framsätet för att ta plats i baksätet. Där är det ganska trångt och det är ont om plats för huvudet, tre millimeter mer än i föregångaren gör liksom inga underverk. Bagageutrymmet har krympt med 10 liter och rymmer nu 460 liter. Karossformen har helt enkelt sin begränsning när det gäller det praktiska.

FAKTA
Mercedes CLA (200 Coupé)

Pris: Från 295 900 kronor (testbilen 390 150 kronor).

Förmånsvärde: från 3 843 kronor.

Motor: Bensin, 4 cyl, 1,3 liter, 163 hk, 250 Nm.

Förbrukning: 0,59 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 134 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 8,2 sekun­der, toppfart 229 km/tim.

Tjänstevikt: 1 420 kilo.

Längd x bredd x höjd: 469 x 183 x 144 cm.

Bagage­utrymme: 460 liter.

Totalbetyg: 19 poäng

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

VISA MER
FAKTA
Konkurrenter

BMW 1-serie. Den nya generationen ger mer körkänsla för pengarna.

Audi A3 Sedan. Mer åter­hållen och stram i designen.

RS Lexus CT 200h. En helt annan bilkaraktär, med effektivt hybridsystem.

VISA MER
Lovar för mycket

Men det finns ju andra bilar som är praktiska och CLA-köparen är knappast ute ­efter maximal lastvolym. Tur då att köregenskaperna är väldigt bra, precis som i fallet med A-klass som kom förra året. Styrningen är snabb och exakt och med tillvalet aktiv dämpning kan inställningarna dessutom anpassas beroende på om man vill köra mjukt och lugnt eller hårt och sportigt. Komforten är i toppklass och bilen går tyst även när det är besvärligt underlag.

Som ett första smakprov av vad Mercedes har att erbjuda fungerar CLA bra och priset som börjar på strax under 300 000 kronor är inte farligt. Men då ska man tänka på att det är manuell låda och den ­lilla motorn på 136 hästkrafter som gäller.

Lyxig jätte hänger inte med i klimatracet

Vill man köra 200-versionen med automatlåda, och det vill man, har grundpriset ökat med nästan 80 000 kronor. Då är det 163 hästkrafter och en sjustegad automatlåda som gäller. Det passar bilens ­karaktär bättre. Ändå är det som att det sportiga utseendet och den fina interiören lovar mer än vad bilen ger tillbaka till föraren. Ljudet i sportläget finns där, men den där riktiga skjutsen i accelerationen uteblir.

Som vanligt erbjuder Mercedes dock en lång rad olika motoralternativ och den som vill ha sportbilsprestanda som ­matchar bilens design får välja CLA 250 eller en ännu mäktigare AMG-version. I det ­senare ­fallet har priset dock stigit till omkring 480 000 kronor.

”Hej Mercedes”

Liksom i vanliga A-klass, som satte en ny standard när den presenterades i fjol, är ­interiören väldigt välbyggd, ger en känsla av exklusivitet och ser ut att komma från en större bil i Mercedes utbud. Det mest ­slående är den långsmala digitala skärmen som sträcker sig från förarens vy till mittkonsolen. De turbinliknande fläktutblåsen är ett annat designelement som syns. Men viktigare är att förarpositionen är så bra som den är. Det är lätt att hitta en bekväm position och att känna sig hemma bakom ratten.

Operativsystemet som Mercedes utvecklat och använder sig av, MBUX, fungerar för det mesta utmärkt, även om röststyrningen som vanligt leder till ett och annat missförstånd mellan den här föraren och bilen. Kanske är det dialekten, en märklig blandning av västkust och mälardal, ­kanske är det svenskan som ställer till det. Ett samtal om bilbranschen generellt, där jag ­råkar nämna Mercedes, triggar exempelvis röststyrningen (som går i gång på kommandot ”Hej Mercedes”), och jag tvingas försöka förklara att jag inte vill navigera hem, ­sänka volymen eller höja temperaturen utan bara stänga av.

Vad som fungerar bättre, efter lite träning, är de små tryckkänsliga knapparna på ratten som man styr med tummarna. Det är i och för sig en finess man kan leva utan, men ändå. Som vanligt i dessa tider handlar bilinteriör inte alltid om vad man behöver, utan fungerar som en uppvisning i vad de olika biltillverkarna kan göra för att sticka ut.

Suvarnas S-klass

Mer funktionell och bra att ha är head up display, alltså en projicering av information i framrutan. Denna gör att föraren inte behöver titta på en skärm för att få navigationsanvisningar eller rådande hastighetsgränser.

Knappast nyskapande och prisvärd

Mercedes CLA är en av fler än 30 bilar som har chansen att bli Årets bil 2020. Om den blir det? Det vore en riktig skräll. Som jurymedlem ska man ta hänsyn till faktorer som grad av nyskapande och prisvärdhet och det är inte modellens främsta styrkor. När allt fler elbilar dyker upp, och till mer överkomliga priser, är det svårt att konkurrera som gammal ­hederlig bensin- eller dieselbil, hur bra man än råkar vara.