Di Weekend BIL

Maxat i Miami – men 100 procents laddning räcker inte långt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

NY HÖJDARE. Cooper SE är 18 ­millimeter högre än en konventionell Mini på grund av att batterierna monterade i golvet inte ska komma för nära marken. Batteriet kan snabbladdas med effekt upp till 50 kilo­watt, med högsta effekt ska det ta 35 ­minuter att uppnå 80 procents ­laddning.

Robin Törnros

Mini har gjort en Nevs, alltså anpassat en ­gammal plattform inte alls avsedd för elektrifiering till just det. Det skriver Robin Törnros som testkört Mini i Miami.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den brittiska biltillverkaren Mini var tidigt ute med elektrifiering. Den första ­elbilen byggdes 1966, hade tio hästkrafter och bly­batterier som gav en räckvidd på cirka fyra mil. Mest känd blev den 1973 när Storbritanniens miljöminister ­Geoffrey Rippon använde den under oljekrisen.

Sedan dröjde det till 2009, när Mini E tillverkades i 500 exemplar, ett experiment som sedermera mynnade ut i vad som nu är BMW i3. Men Mini E kom aldrig till Sverige och märket stod utan någon form av elektrifiering fram till 2017 när Mini Country­man lanserades som laddhybrid.

Nu, 2020, är det äntligen dags för en helt eldriven bil. En version som dock inte alls fanns med i planerna när den nuvarande tredje generationen av Mini utveck­lades.

Provkörningen utgår från den hippa stadsdelen Little Haiti i Miami, där Mini placerat den internationella lanseringen. Stadsdelen är full av konstgallerier, graffiti­målade väggar och skulpturer som står i bjärt kontrast mot bortglömda och halvt ­raserade hus.

Den digitala instrumenteringen, spe­cifik för just den eldrivna versionen, visar på 100 procents laddning och en total räckvidd på 111 miles, vilket motsvarar ­nästan 18 mil. Det är avsevärt kortare än den utlovade räckvidden på 21,6–23,4 mil som Mini ­anger enligt WLTP-kör­cykeln.

Kupén upplevs som bullrig

Med graffitiväggarna i ryggen rullar vi vidare över den sex­filiga motorvägen som delar Biscayne Bay. Vägbeläggningen består av betong och vägljud tränger in i kupén som upplevs bullrig. Det kommer även en del vindljud från sidospeglarna, men det kan härledas till de starka atlantvindarna som trycker på.

FAKTA
Mini Cooper SE

Pris: 359 100 kronor.

Motor: Elmotor 184 hk, 270 Nm.

Förbrukning: 1,48-1,68 kWh/mil.

Räckvidd: Upp till 23,2 mil. Miljö: Utsläpp av koldioxid: 0 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 7,3 sekun­der, toppfart 150 km/tim.

Tjänstevikt: 1  365 kilo.Längd x bredd x höjd: 385 x 173 x 143 cm.

Bagage­utrymme: 211 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Honda E. Kul design och modernare konstruktion, men räckvidden är i princip densamma trots större batteri.

Peugeot E-208. Dyrare men har också betydligt längre räckvidd, 34 mil.

Kia E-soul. Lekfull och ­kantig, med lång räckvidd, 40 mil är inte omöjligt.

VISA MER

Jämte startknappen i mittkonsolen sitter vippbrytare för val av körläge och nivå av bromskraftåtervinning. Medan sportläget ger snabbare gasrespons och lite skarpare styrning är lägena Green+, Green och Mid mer anpassade för att sänka förbruk-ningen. I läget Green+ är effektleveransen lägre och eventuell värme eller kyla avaktiveras, allt för att spara på el.

För lite extra räckviddsångest kan infotainmentsystemet, som omringas av en ­neoncirkel, också visa hur mycket räckvidd det kostar dig att använda exempelvis klimat­anläggningen.

Trögstartad bransch sladdar in i framtiden

Miami-området bjuder på många intryck men spännande körupplevelser är tyvärr inte en av dem. I princip samtliga vägar är linjal­ritade. De många trafikljusen längs väg A1A norrut sätter dock energiåter­vinningen från bromsarna i arbete. Kilometer efter kilometer kan jag med lite planering ­stanna Cooper SE bara genom att släppa gaspedalen, på det sättet laddas även batteriet för lite extra räckvidd.

Sport-läget illustreras av en go-kart i ­instrumenteringen och när trafikljuset slår om till grönt lämnas en Rolls-Royce Cullinan och en Bentley Continental i backspegeln. Med en lagstadgad hastighetsgräns på 35 miles per hour, 55 km/tim, är det tur att energiåtervinningen från bromsarna i sitt mest ­aggressiva läge är snabb på att ta ned farten. Det står minst en polispatrull i varje kvarter i dessa välbärgade områden.

På grund av rådande omständigheter är det svårt att utröna om denna eldrivna Mini Cooper SE bjuder på likvärdig körglädje som konventionella Cooper S, något Mini så klart vidhåller. Man skulle kunna säga att Mini har gjort en Nevs. Alltså anpassat en ­gammal plattform inte alls avsedd för elektrifiering till just det. Något som betyder att en del kompromisser måste till för att det ska ­fungera. Den mest uppenbara i fallet Mini är batteristorleken. Drivlinan är som sagt hämtad från BMW i3, men Mini Cooper SE har ett batteri på 32,6 kWh i ­stället för de 42,2 kWh som sitter i BMW-­syskonet.

Ingenjörerna improviserade

Då Mini inte var planerad att bli elbil från start har ingenjörerna fått improvisera en del. Batteripaketet är fördelat på tolv modu­ler och placerade i T-formation under baksätet och i kardantunneln. En yta som inte är lika stor som hos BMW i3 och enligt ­Mini-ingenjörerna anledningen till att ­Cooper SE inte har samma batterikapacitet.

”Det beror helt enkelt på att det inte finns lika mycket utrymme i Mini som hos i3. Vi har fått klämma in batterier där de får plats i stället för i en stor fyrkant under golvet som hos BMW i3”, säger Michael Krauss, projektledare med ansvar för drivlinan.

Varför beslutade ni att göra en elbil av denna generation i stället för att avvakta till nästa?

”Det skulle helt enkelt bli för sent att vänta till nästa generation. Vi behöver denna eldrivna Mini nu. Dels för att etablera oss på marknaden och dels för att möta ut­släpps­krav.”

Full fart mot OS i Tokyo Väger 90 kilo mer

Skillnaderna mellan bensindrivna Mini Cooper S och eldrivna Cooper SE är att den senare väger 90 kilo mer, är 18 millimeter högre för att rymma batterierna och ändå har en 30 millimeter lägre tyngdpunkt. Ja, och så priset så klart. En grundutrustad Mini Cooper S får du för 254 200 kronor medan eldrivna Cooper SE kostar från 359 100 kronor minus miljöbonusen på 60 000 kronor.

Det ger ett pris på precis under 300 000 kronor, inte hutlöst för att vara en elbil, men samtidigt är räckvidden inte så imponerande och konkurrenterna börjar bli många.