Di Weekend BIL

Mao med på resan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En guldfärgad byst av folk­republikens grundare Mao, en vinkande katt, en skrattande Buddhastaty, dockor och alla möjliga slags djur. I Kina smyckas ofta bilarnas ­instrumentbrädor. Kommer digitaliseringen skapa nya vanor?
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I skuggan av alla de stora nyheter som präglat rapporteringen från Kina på sistone finns ett udda fenomen som inte fått någon större uppmärksamhet. Kinesernas förkärlek för att placera ut prydnadssaker i bilen. Figurerna är antingen vända mot bilens förare och passagerare eller vända utåt mot förbipasserande.

”Så har det varit sedan bilarna gjorde sitt inträde i medelklassen från slutet av 1990-talet. Man ser det överallt. Allra mest i bilar av mellan- till budgetklass. Inte lika mycket i lyx- och premiumbilar”, säger Yang Jian, redaktör på Automotive News i Shanghai.

Bilförsäljningen i Kina exploderade ­under 2000-talet och landet gick om USA som världens största bilmarknad 2009. Men efter över 20 år av tillväxt bröts trenden 2018 när försäljningen sjönk. Kräftgången har fortsatt. Det är de billigare bilarna som har tappat medan det går fortsatt bra för lyxmärkena i Kina.

”De med lägre inkomster har drabbats hårdare av nedgången i ekonomin och av de högre matpriserna. De väljer bort bilen”, säger Yang Jian som förklaring till den ojämna bilmarknaden.

Variationsrikedomen bland prydnadssaker till bilen är stor. Hos den kinesiska e-handelsjätten Aliexpress, ägt av Alibaba, finns det över 5 000 instrumentbrädes­saker att välja bland. Kulten kring Mao Zedong, Kommunistpartiets ledare som skapade folkrepubliken och ledde landet från 1949 till sin död 1976, märks tydligt. Han anses vara lyckobringande och skydda mot trafikolyckor, vilket kan te sig ironiskt med tanke på de miljoner människor som fick sätta livet till under hans styre.

”Mao ses som en gud, särskilt på landsbygden”, säger Yang Jian.

Elbilarnas Klondyke

Även Buddhafigurer och vinkande katter anses ge lycka. Andra prylar, som bilar av olika västerländska märken, dockor och figurer används för att göra bilen mer personlig. Grisar har varit populära under 2019 som varit grisens år. I slutet av januari ­firas det kinesiska nyåret när man går in i Råttans år, då får kanske grisen stå tillbaka för råttan framöver.

Assistent med uttryck

Kina har de senaste åren haft en boom av nystartade elbilsbolag där flera också satsar stort på digitalisering. Till dem hör Nio som har skapat en röststyrningsassistent i form av en boll på instrumentbrädan. Den svarar genom att visa olika ansiktsuttryck. Assistenten har namnet Nomi.

”Att vi har en figur som röstassistent beror på att undersökningar visat att människor gärna vill prata till någon eller något och inte bara rakt ut i luften. Men jag tror inte att Nomi ersätter de olika lyckoamuletterna som många använder, även om vår tanke med assistenten är att skapa trygghet och en känsla av samhörighet”, säger Roger Malkusson, svensk utvecklingschef på det kinesiska bolaget.

Kineserna får svenskt fika

Start-upbolaget Byton sticker ut genom att deras första bil, M-Byte, har en jättelik skärm på 48 tum som går över hela bilens bredd.

”Vår idé är att man kan göra skärmen personlig och vill man ha en bild på särskilda figurer kan man ha det. Titta bara på hur människor gör sina mobiltelefonskärmar individuella”, säger Christian Scheckenbach, kommunikationsansvarig för Byton Europe.

Kan ett foto ha samma funktion som prydnadssakerna?

”Jag tror att prydnadssakerna kommer finnas kvar länge eftersom de flesta som har dem inte har råd att köpa nya bilar med stora skärmar”, säger Yang Jian på Automotive News.