Di Weekend BIL

Majestätiskt tyst i Rolls-Royces toppmodell

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Är detta världens bästa bil? frågar sig Di Weekends Carl-Johan Lejland.

Rolls-Royce

Som toppmodell hos Rolls-Royce är Phantom ­kanske världens mest prestigefulla lyxsymbol. Di Weekends Carl-Johan Lejland har provkört bilen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Schh! Tyst!”

”Vad är det?”

”Lyssna!”

”Jag hör ingenting.”

”Nej. Just det.”

FAKTA
Rolls-Royce Phantom

Totalpoäng: 21

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 5 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: Från cirka 5 000­ 000 kronor.

Motor: Bensin, 6,75 liter, V12, ­effekt 563 hk, vridmoment 900 Nm.

Förbrukning: 1,39 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 319 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km). ­

Prestanda: 0–100 på 5,3 sekunder, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 2 560 kilo. Längd x bredd x höjd: 576 x 202 x 165 cm.

Bagage­utrymme: 548 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenter

Bentley Mulsanne. Rolls-Royce hävdar att det inte finns någon konkurrent, men Mulsanne är en.

BMW 7-serie. Tekniktung lyx i kombination med körglädje.

Mercedes S-Klass. Formidabel komfort i flaggskeppet från Mercedes.

VISA MER

Så lät en gång en konversation med systersonen när han beskrev hur det var att komma till lugnet på landet. Jag kan verkligen ­relatera till den känslan där jag sitter i baksätet på nya Rolls-Royce Phantom. Det är nämligen ­nästan overkligt tyst och lugnt. Bilen är så väl isolerad att man tror man sitter i en elbil, även om den jättelika 12-cylindriga motorn på 6,75 liter är i gång.

Ännu märkligare blir tystnaden när bilen rullar i väg. Det finns en förnimmelse av motorljud, men inte mycket mer. I höga hastigheter fort­sätter vi förvånas. Det är bara vindbruset som skvallrar om att hastighetsmätaren visar 140, eller 240 km/tim, på Autobahn.

Historia från 1920-talet

Visst är Mercedes S-klass, BMW 7-serie och Audi A8 härliga att åka i, men Rolls-Royce ­Phantom är speciell. Inte ens Bentley Mulsanne kan konkurrera på alla punkter. När Rolls-Royce säger att det här är ljudisolering på en nivå som aldrig tidi­gare upplevts i bilindustrin är jag ­benägen att hålla med.

De båda brittiska lyxbilsmärkena har för övrigt en fascinerande och tidvis gemensam historia. Det var Rolls-Royce som räddade Bentley undan konkurs 1931. Länge tillverkades märkenas bilar sida vid sida i nordengelska Crewe, innan Volkswagen köpte Bentley och Rolls-Royce hamnade i BMW:s ägo.

Lite lustigt är det, att två tyska ägare förvaltar två så urtypiskt engelska märken. Men de gör det väldigt bra. Medan Bentley finns kvar i Crewe har Rolls-Royce sin tillverkning i en toppmodern ­anläggning i Goodwood i södra England.

Det är här som den åttonde generationen i modell­serien Phantom byggs. Den första presenterades av sir Henry Royce 1925. Med tanke på sin rika historia, och prislapp, har varje ny generation mycket att leva upp till. Tillverkarens mål är varje gång att bygga världens bästa bil. Till skillnad från de tidiga generationernas mjuka linjer är nya Phantom en kantig sak och grillen är minst sagt uttrycksfull. Designen är dock inte aggressiv, utan mer åt det majestätiska hållet.

En svävande upplevelse

Bilen byggs på en plattform där aluminium är det bärande materialet, vilket bland annat gör att vikten kan hållas på en respektabelt låg nivå. En del av viktbesparingen har dock gått förlorad i arbetet med att ljudisolera bilen, vilket härmed förlåts. Jämfört med utgående generation har vridstyv­heten ökat med 30 procent vilket också bidrar till den suveräna komforten.

Att köra en Phantom är en svävande upp­levelse. Det Rolls-Royce kallar ”Magic Carpet Ride” är en bra beskrivning. Receptet innehåller dubbla triangel­länkar fram, femlänkad bakaxel och ny och förbättrad luftfjädring. I fronten på bilen sitter dessutom ett kamerasystem som läser av vägen framför bilen och automatisk anpassar stötdämpningen.

Motorn är ny och till skillnad från förut turbo­laddad. Man behöver inte anstränga motorn ­särskilt hårt, trots att bilen väger drygt 2,5 ton. Redan vid 1 700 varv når man det maximala vrid­momentet på 900 Nm.

"Vi försöker vara där pengarna är"

De 563 hästkrafterna och en åttastegad automatlåda från ZF gör att 0-100 km/tim går på 5,3 sekunder. Med tanke på bilens storlek och tyngd är det en verklig bedrift. Och att kraften finns där känner man genom ett lätt tryck på gaspedalen. Med det är ingen otålig galopphäst vi pratar om, mer som en lugn och stark björn.

Rosor i porslin

Som toppmodell hos Rolls-Royce är Phantom ­kanske världens mest prestigefulla lyxsymbol. I bilbranschen har den ingen konkurrent som kan tävla i betydelse med sin historia från 1900-talets ­första hälft.

I princip allt kan som vanligt anpassas efter ­kundernas önskningar och behov. En stor nyhet är vad som kallas ”the gallery”. Bakom den långa glasskivan som följer horisontellt längs hela instru­mentpanelen finns ett utrymme som är gjort för exklusiva specialiseringar. Handgjorda design­element från din favoritkonstnär, någonting smakfullt i bladguld eller varför inte rosor i världens tunnaste porslin?

Det sistnämnda kommer i så fall från Nymphen­burg utanför München, som har anor från 1747 och där porslinet fortfarande tillverkas och formas med hjälp av vattenkraft från den lilla ån som porlar utanför de vackra fönstren. Vi får en exklusiv rundtur i fabriken som bland många andra har det brittiska kungahuset och konstnären Damien Hirst på kundlistan. Ros­bladen till Rolls-Royce är cirka 3 millimeter ­tunna och varje ros tar ett par dagar att färdigställa. Men så är också varje enskilt rosblad gjort för hand och en färdig ros består av upp till 80 individuella blad.

”Naturen är perfekt som den är, och det är väldigt svårt att imitera den”, säger porslinsmäs­taren Anton Hörl.

Han försäkrar oss för övrigt om att ­rosorna han gör kommer att hålla även i en bil. Inte för att det är så skumpigt i en Rolls-Royce, men ändå.

6 meter lång

Nya Phantom har självklart alla moderna säkerhetssystem man kan kräva, plus några till, som exempelvis fyra kameror som visar en bild runt hela bilen. Den har också fyrhjulsstyrning som standard, ett system som gör bilen stabilare i hög fart och något smidigare i vändingarna i låg fart.

Men så smidig känner jag mig ändå inte där jag försöker ta mig fram i rusningstrafikens München för att nå de vackra vägarna söder om staden. Phantom mäter nästan 6 meter på längden (576 centimeter) och det är i sanning inte en bil för trånga passager. Som vanligt är det vägarbeten på Autobahn och de tillfälliga vägräckena får bilens varningssystem att pipa ­intensivt, trots att utrymmet för vanliga bilar är väl tilltaget. Det är bara det att det inte är en vanlig bil vi sitter i.

På tal om att sitta. Förarpositionen är hög, i nivå med många suvar på vägarna. Det får mig att ­fundera över hur det kommer bli att köra Rolls-­Royce första suv, Cullinan, när den kommer. Som ett skepp på vägen gissningsvis.

Mot framtiden utan automation Under stjärnhimlen

Interiört sparar Rolls-Royce inte på något och miljön är varmt välkomnande med tjocka ­mysiga mattor. Dessutom har man den patenterade led-belysningen i taket som gör att det känns som att sitta under stjärnhimlen. Intressant nog har tillverkaren inte hakat på trenden med pek­skärmar utan behåller en analog känsla i kupén. Det gör att förarmiljön inte passar knappfobiker. Bara i mittkonsolen räknar jag exempelvis till 45 fysiska knappar och reglage. Otidsenligt var ­ordet. Men genomtänkt så klart, en Phantom ska hålla stilen länge varför Rolls-Royce är försiktiga med nymodigheter som kan kännas mossiga om ­några år.

Bäst att färdas i

Sammantaget är då frågan om det här är världens bästa bil? För förare är svaret inte självklart. Den jättelika ratten, den mjuka fjädringen och bilens storlek gör att Phantom inte är den mest engagerande skapelsen att köra.

Men för passageraren är svaret enkelt. Det finns inget bättre sätt att färdas på fyra hjul.

Det är också som passagerare jag blir avsläppt vid hotellet i centrala München. Genast samlas folk runt bilen, fotograferar och frågar nyfiket vad det kan tänkas vara för viktig och berömd person som sitter i.

”Äh, det är ingen”, säger chauffören innan han öppnar bakdörren.