Di Weekend BIL

Lyxig jätte hänger inte med i klimatracet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att navigera i storstan med den här bilen är inte optimalt, och att hitta en parkeringsplats som passar är en utmaning. Men bekvämt åker man.

Oskar Omne

Ett lätt och smidigt intryck. Så skriver BMW om nya X7. Det är inte ord jag skulle använda om den här stora sjusitsiga suven. Bilen är ändå 5 meter och 15 centimeter lång och ­väger cirka 2,5 ton. Att köra omkring i X7 på småvägar på norra Jylland kräver koncentration.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Bilen bygger på 7-serien och är BMW:s största modell hittills, den får till och med X5 att se ut som en kompaktsuv i jäm­förelse. Den gigantiska grillen och en höjd på 1 meter och 80 centimeter gör sitt till för att förstärka storbilsintrycket. Väl sittande i ­bilen tittar du ned på nästan alla med­trafikanter, och bilen är ett blickfång för ­nyfikna åskådare.

Alltså stämmer andra ord i BMW:s ­beskrivning bättre, som att bilen lever upp till högsta tänkbara standard i fråga om ­design och teknik. Interiören är lyxigt komfortabel och kombineras fint med digital teknik och pekskärmar. Att styra bilens funktioner kan man göra antingen via vredet i mittkonsolen eller direkt på pekskärmen. Det är bra att valet finns, för har man väl lärt sig ratta navigation och musik med mera med vredet i mitten slipper man ta ögonen från vägen. Geststyrningen, där du viftar i luften med handen för att till exempel svara på ett samtal, är en kul extra ­finess.

Aldrig riktig smidig

Med den adaptiva luftfjädringen och den fina ljudisoleringen är det nästan elbilstyst i kupén när färden går på jämn och slät ­asfalt. Styrningen är väl anpassad för ­bilens storlek och chassiet sväljer ojämnheter i ­vägen utan större problem. Bilen klarar också riktig terräng tack vare att markfrigången kan höjas med fyra centimeter. Med ett system för att läsa av körförhållandena anpassar sig bilen automatiskt, men föraren kan också själv välja lägen som sport och komfort. Med styrning även på bak­axeln blir bilen lättare att hantera i låg fart och stabilare i hög fart, men riktigt smidig blir X7 aldrig.

För mycket understyrning

I ett undanmanöverprov klarar bilen att ta sig igenom konbanan i hastigheter upp till 65 km/tim med hjälp av antisladdsystemet. Men när farten ökar gör bilens vikt sig påmind och bilen understyr för mycket. BMW:s autobroms gör sitt jobb bra. När bilen kör mot ett stillastående hinder ­stannar X7 i farter upp till 80 km/tim utan att ­föraren gör någonting.

I versionen som heter Xdrive30d är det en dieselsexa på tre liter som sitter under huven. Motorn är stark med ett vrid­moment på 620 Nm och 0–100 km/tim går på sju sekunder. Bilens vikt gör dock att de 265 hästkrafterna inte räcker för att göra bilen sportbilskvick. När motorn pressas går det inte att bortse från dieselmotorns inte helt angenäma läte. Men vad gör det, X7 i dieselversion ska avnjutas i makligt tempo för bästa upplevelse. För bättre prestanda ­rekommenderas M50i-versionen vars 4,4-­liters bensinmotor ger 530 hästkrafter och en acceleration 0–100 km/tim på snabba 4,7 sekunder. Men då får du ­tanka desto ­oftare.

FAKTA
BMW X7 Xdrive30d

Pris: Från 861 800 kronor.

Motor: Diesel, 6 cyl, 3 liter, 265 hk, 620 Nm.

Förbrukning: 0,83 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 218 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 7 sekun­der, toppfart 227 km/tim.

Tjänstevikt: 2 445 kilo.

Längd x bredd x höjd: 515 x 200 x 180 cm.

Bagage­utrymme: 750 liter.

Poäng:

Köregenskaper:4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Totalt: 19

VISA MER
Akrobatik i baksätet

Sätena är bekväma och välkomnande, särskilt med lagom dos av massage påslagen. Några timmars sträckkörning känns inte alls som ett problem. Även den tredje ­sätesraden har fina säten. Men den här medel­ålders bilreportern behöver ägna sig åt en del akrobatik för att ta sig in längst bak i bilen. Detta mindre smickrande ­moment har fångats på film av fotograf ­Oskar Omne och går att se på Di:s sektion för motor på nätet. Väl på plats är det ändå godkänt med plats även för två vuxna. Inte för långresan men absolut nog för kortare turer.

Di Weekend kör BMW X7 i samband med en intensiv vecka i Danmark. Juryn för Årets bil samlas här för att köra majoriteten av alla nya bilmodeller. Att X7 skulle få utmärkelsen är en riktig högoddsare. Det beror inte på att den är en dålig bil, om Årets bil bara handlade om komfort hade den här suven varit en klar finalist, utan på att ­konkurrensen består av flera mer tids­enliga elbilar och snålare och mer kompakta ­fordon.

BMW:s 8-serie på banan igen

När man väger in aspekter som ny­tänkande, prisvärdhet och miljö blir det svårt för oss jurymedlemmar att rösta på en bil med en förbrukning på 0,83 liter ­diesel per mil och koldioxidutsläpp på 218 gram/km. Särskilt som X7 tävlar mot ­tyska el-­suvar som Audi E-tron och Mercedes EQC.

Nya svenska skatteregler ligger också X7 och liknande bilar i fatet. Instegsdieseln kostar drygt 15 000 kronor och topp­­ver­sionen närmar sig 19 000 kronor i årlig skatt. Priset börjar på 861 800 kronor, men det är inga problem att plocka på utrustning som gör att bilen passerar miljon­gränsen med råge.

En ny nivå av bekvämlighet

Klart är att de stora suvarna X7 och konkurrenten Mercedes GLS nått en ny nivå när det gäller bekvämlighet. Det är bara ­betydligt dyrare och vräkigare jättar som Bentley Bentayga och Rolls-Royce Cullinan som kan erbjuda mer ombonad lyx.

Med den tredje sätesraden nerfälld är X7 dessutom en riktig laståsna. 750 liter bagage­utrymme kan bli 2 120 liter om ­också baksätena fälls. Den som behöver en stor bekväm bil för sju personer har nu flera bra val att välja bland, med BMW X7 och ­Mercedes GLS i en storleksklass för sig och strax där under bilar som Audi Q7 och Volvo XC90.

Mercedes GLS. Mercedes lyckas bygga en suv med S-klasskänsla.

Mercedes CLA – minsting med stor känsla

Audi Q7. Något mindre men med Audis fina inredning.

Volvo XC90. Lanserad 2015 men känns fortfarande modern.