Di Weekend BIL

Lysande racer skiftar till grönt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En sportbil för miljösamvetet. BMW i8 Roadster kombinerar en liten bensinmotor med en elmotor på ett tilltalande sätt.

Carl-Johan Lejland

Den är inte snabbast, inte starkast och absolut inte billigast. Men BMW:s hybrid­sportbil i8 har ändå mycket som talar till dess fördel. Nu finns den dess­utom som roadster, alltså med möjligheten att köra utan tak, vilket Di Weekend åker till Mallorca för att göra.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Även om vägarna i Sverige sällan omges av citronträd är det alltid en njutning att komma närmare elementen under bilkörning. Inte minst eftersom BMW skruvat upp motorljudet och gjort det råare.

Bensinmotorn är, sin litenhet till trots, en av bilens stora fördelar. I en bil som kostar 1,6 miljoner kronor förväntar man sig något helt annat än en trecylindrig motor på 1,5 liter. Men tack vare turboladdning ger den 231 hästkrafter och ett vridmoment på 320 Nm. Dessutom är det ju så att det här är en laddhybrid, som kan köras i upp till fem mil på bara el. Elmotorn, som driver framhjulen, hjälper också till att trycka i väg bilen om du väljer sportläget.

Då har du en sammanlagd effekt på 374 hästkrafter. Det är visserligen långt från konkurrerande sportbilar av i dag, men å andra sidan fullt tillräckligt, särskilt om du inte har tänkt köra banracing. 0–100 km/tim på 4,6 sekunder är inte häpnads­väckande snabbt, men siffror är bara ­siffror och i verkligheten räcker det alldeles utmärkt.

Sågade av taket

I utvecklingen av roadstern använde sig BMW av en lite udda metod. Man körde helt enkelt in en coupé i verkstaden och sågade av taket, och vips hade man en testbil.

Den tyska tillverkaren påpekar att det inte är så man brukar göra, men just i det här fallet fungerade det som metod. Kul ­eftersom resultatet blev så bra, men synd på den bil som offrades, tänker jag.

Enligt BMW:s ingenjörer skulle man utan vidare kunna kräma ur fler hästkrafter ur elmotorn, men det skulle ge högre påfrestning på batteriet, varför man nöjt sig med den här nivån.

FAKTA
BMW i8 Roadster

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 5 poäng

Ekonomi: 2 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 päng

Pris: Från 1 600 000 kronor.

Motor: Trecylindrig bensinmotor samt elmotor, 374 hk, 570 Nm. ­

Förbrukning: 0,2 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 46 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

­Prestanda: 0–100 på 4,6 sekunder, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 1 670 kilo.

Längd x bredd x höjd: 467 x 194 x 129 cm.

Bagage­utrymme: 88 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Porsche 911 Targa. ­Så klassisk som en sportbil kan bli, dessutom med vacker ­targabåge.

Jaguar F Type. En rå upp­levelse på alla sätt, för halva priset av BMW i8.

Audi R8. Perfekt balanserad och helt brutal.

VISA MER

När testbilen blivit av med sitt tak bör­jade man fundera på tygsufletten. Lösningen blev en montering på en ram av kolfiber och taket öppnas eller stängs i hastigheter upp till 50/tim. För att få till konstruktionen har BMW bland annat använt sig av 3d-skrivare för att hålla ner vikt och för att kunna bygga komplicerade former som inte går att gjuta.

På tal om krånglig måste måsvingedörrarna nämnas. De är snygga, men svåra att bygga, och gör dessutom att i8 inte är den lättaste bilen att ta plats i. Men det omaket glömmer man snabbt när man väl har funnit sig tillrätta. Interiören inger lugn, den är stramt designad och här finns inga onödiga störande element. Stolarna ger bra stöd utan att vara för hårda och passar perfekt för både aktiv körning på småvägar och på långturer på motorväg.

Biltest: Hatten av för BMW Z4 Bara lite surr från elmotorn

Att Mallorca blivit ett Mecka för både proffs- och amatörcyklister med vadderade tajts gör att bilister måste vara skärpta. Här cyklar man gärna i klunga och tre i bredd. En del ligger på i raka led som vore det ett tempolopp, medan nybörjare vinglar betänkligt i betydligt makligare takt.

Det är inte optimalt när man själv sitter i en bred sportbil som tar upp minst en fil på vägen. Reaktionerna vi får från våra trampande vänner är olika. Tummen upp från många, ett annat finger upp från andra. Ändå är i8 väldigt förlåtande jämfört alla andra sportbilar eftersom man lätt smyger igenom små byar med bara lite surr från elmotorn.

Sedan 2014 har BMW sålt drygt 13 000 i8 varav ett hundratal i Sverige. Med roadstern har modellen fått viktiga uppdateringar, vilket gör att BMW förväntar sig ett lyft och siktar in sig på kunder som annars sneglar på Porsche, McLaren och Ferrari. Även om de bilarna har väsentligt högre pre­standa hittar i8 sina köpare, förbokningarna på roadstern ligger på dryga tusentalet.

Till skillnad från bilen som lanserades 2014 har batteriets kapacitet ökats från 7,1 till 11,6 kWh och elmotorn har fått 12 hästkrafter till vilket gör att man kan köra i upp till 105 km/tim på bara el, jämfört med tidi­gare 70 km/tim. Räckvidden på el, drygt 5 mil, gör också att de allra flesta kan klara sin dagliga pendling med noll utsläpp. Det är något som inga andra bilar i den här klassen klarar.

På tal om miljö så har den lilla bensinmotorn dessutom försetts med ett partikel­filter, något de flesta bensinmotorer kommer att behöva i framtiden. Här har BMW gått i bräschen. Att partikelfiltret dessutom underlättade för ljudingenjörerna att få fram motorns karaktäristiska sång gör ­ absolut ingenting.

Den angivna förbrukningen i testcykeln på 0,2 liter per mil kan man som vanligt strunta i. Så snålt kan man bara köra om man laddar batteriet vid i princip varje stopp. Men efter flera timmars aktiv och gasglad körning stannar vår förbrukning ändå på 0,8 liter per mil. Det är inte illa för att vara en sportbil och med tanke på att körningen aldrig anpassades för att bli bränsleeffektiv, snarare tvärtom om vi ska vara ärliga.

Testkörd: McLaren 600LT imponerar stort Två bilar i en

Vill man köra snålare går det, bland annat genom hjälp från navigationssystemet som anpassar användningen av el- respektive bensinmotor för den bränsleeffektivaste körningen på den angivna sträckan. Systemet analyserar vägen och tar in trafikinformation för att exempelvis säga till bilen att prioritera eldrift på sträckor med låga hastigheter.

På papperet har i8 Roadster en svår roll att fylla. För priset, 1,6 miljoner kronor, får man exempelvis både en Porsche 911 och en BMW i3. Men för den som vill ha kombinationen av två bilar i en är i8 inte dum alls, låt vara att bagageutrymmet är på bara 88 liter.

Om det sedan är en grön sportbil som BMW vill få oss att tro på beror på hur man kör och hur ofta man laddar bilen. När det gäller den lilla stadsbilen i3 anger BMW att den som sämst är 33 procent bättre när det gäller koldioxidutsläpp över livscykeln jämfört med en liknande dieselbil. Några lik­nande jämförelsetal för i8 får vi inte, men bättre än en konventionell sportbil med stor bensinmotor är den med största sannolikhet.

Får storpublik

Och används bilens batteri på ett klokt sätt kan man minimera de lokala utsläppen i stadsmiljö. Di Weekend kör exempelvis i sportläge upp i bergen norr om Palma på Mallorca, medan ekonomiläget får gälla på vägen ner. Det gör att förbrukningen sjunker drastiskt och att vi kan köra på bara el när vi återvänder till stadskärnan. Då har batteriet laddats av broms-­kraften i nedförsbackarna och vi rullar tyst ner och parkerar i hamnen. Trots att bilen inte låter mer än en viskning får vi storpublik.