Fyra elmotorer ger totalt 2 000 hästkrafter som ska kunna få upp bilen i 300 kilometer i timmen på under nio sekunder. Lotus hävdar att batterierna håller för sju minuters race på bana. Den som vill köra långt i stället för gasen i botten ska kunna åka 40 mil på en laddning.
Det kostar 3 miljoner kronor bara att lägga in en beställning. 20 miljoner till för att få hem bilen någon gång under nästa år när tillverkningen drar i gång.
Lotus höll sin stora lansering av nykomlingen Evija i London – platsen där Colin Chapman för 71 år sedan skapade märket med utgångspunkten att bygga en bil med lätta material. Sedan 1960-talet huserar Lotus i Hethel i östra England och det är i den engelska fabriken som nya Evija ska byggas.
Medlemmar från den brittiska Lotusklubben närvarade med ett tiotal bilar från olika tidsepoker, alla gula, parkerade utanför Lindley Hall i centrala London. Alan Morgan är ordförande för klubben.
”Lotus är så fantasisk att köra. Den låga vikten gör bilen exakt och följsam”, säger han som själv kör en Lotus Elan från 1970.
Han liksom många andra har varit orolig över bolagets framtid.
”För några år sedan såg det riktigt mörkt ut. Men nu när Geely kommit in är det helt annorlunda”, säger han.
Spänd av förväntan var han på plats när Lotus nya superbil skulle avtäckas. Evija fick högsta betyg.
”Jag är helt förälskad. Tappar nästan andan, så snygg är den”, säger han och suckar lite över att han inte har råd att lägga in en order.
Den silvriga bilen som snurrade på podiet har klassiska sportbilsdrag som för tankarna till italiensk design. Tekniska nyheter är laserstrålkastare och infällbara kameror, i stället för backspeglar, som förbättrar aerodynamiken. Över huvud taget är det en bil som är formad för att köras fort med sina skulpterade sidor och strömlinjeformad kaross. Inredningen är ultramodern och batteriet på 70 kWh syns genom glastaket.
Laddningen ska klaras av på 18 minuter med en 350-kilowattsladdare.
Lotus är ett av de bilmärken som har ett extra skimmer runt sig. Ett märke som är känt för fart efter sina stora framgångar på racerbanorna. Svenske formel 1-stjärnan Ronnie Peterson rattade en Lotus både till segrar och tragiskt nog var det även en Lotus han satt i vid den ödesdigra krashen på Monzabanan 1978 som ledde till hans bortgång. James Bond körde en Lotus Esprit ut i vattnet i slutet av 1970-talet och höjde märkets anseende ytterligare.
Men trots ikonstatus och framgångar har Lotus haft märkligt svårt att tjäna pengar. Bolaget har en lång historia av finansiella svårigheter sedan grundaren Colin Chapman hastigt dog i en hjärtattack 1982. Ingen har lyckats få ordning på siffrorna.
En rad ägare har passerat genom åren. Toyota, General Motors (samtidigt som GM var delägare i Saab Automobile), Bugatti Automobili och malaysiska Proton. När Geely 2017 köpte in sig i det krisande Proton från konglomeratet DRB-Hicom ingick 51 procent av Lotus i affären.
På plats under lanseringen av Evija fanns några i Geelys högsta ledning som finanschefen Daniel Li och Geely Groups vd An Conghui, som bäst beskrivs som storägaren Li Shufus högra hand. An Conghui gillar att jobba operativt och är genomföraren när Li Shufu är visionären. Han och Li Shufu har jobbat nära varandra under lång tid och hans inflytande har ökat.
An Conghui är uppenbart nöjd över att Geelygruppen med Lotus nu också har prestandastarka sportbilar, precis som de andra stora fordonsgrupperna Volkswagen, Daimler och Toyota. I Kina äger Geely flera racingbanor.
”Lotus är väldigt älskat av sina fans och det finns en passion. Vi köpte Lotus för att revitalisera märket”, säger han.
Geely har insett att varumärkesbyggande tar tid och genom att köpa befintliga märken som hamnat i ekonomiska problem får man en genväg. Pengar verkar nämligen Geely ha hur mycket som helst nu för tiden med mångmiljardsatsningar på nya bilmodeller och flera fabriker. Även Lotus ska få en ny fabrik i Kina.
Geely har en klar ambition att elektrifiera flera av sina märken. Avknoppningen från Volvo Cars – Polestar – ska efter den första laddhybriden vara ett rent elektrisk prestandamärke och Geely har i år lanserat ett helt nytt elektriskt märke – Geometry.
Finns det risk att märkena kommer att kannibalisera på varandra?
”Nej, alla har sin egen position och särart. Lotus sticker ut som det sportigaste och lyxigaste märket”, säger An Conghui.
Förra hösten rekryterades en brittisk bilveteran, Phil Popham, som ny vd. Han sjösatte Vision 80, en strategi att förändra Lotus fram till bolagets 80-årsjubileum 2028. Bolaget ska både stärka sina finanser, utöka sitt sortiment och växa i volym. Evija är avstampet som visar att Lotus vågar mer nu, med en kinesisk jätte i ryggen.
För att vara riktigt exklusiv ska Evija byggas i högst 130 exemplar. Kinesiska Nios EP9 och kroatiska Rimac hör till fåtalet konkurrenter, och så Teslas nya roadster efter den förra som faktiskt var Lotusbaserad. Lotus ledning planerar att fortsätta elektrifieringen även för de mer vanliga Lotusbilarna, men det sker inte genast.
”Nästa sportbil ska ha förbränningsmotor, men efter det kommer det att finnas en helt elektrisk version i varje modell”, säger Phil Popham.
Lotus ska också bli ännu lyxigare och ge sig in i helt nya segment. Inget utesluts – det kan bli sedan, crossover eller till och med en suv. Även om Lotus samarbetar med de andra märkena inom gruppen tror inte vd:n att man kommer att använda en hel plattform från exempelvis Volvo.
”Vi ska samarbeta och dela teknik, men jag ser inte att Lotus kommer att ta en plattform från något annat märke.”
I mörker ser Evija extra tuff ut med sina upplysta linjer. Särskilt de insektslika baklamporna som ger karaktär. Och för oss som inte kastar in 3 miljoner kronor i handpenning, och sedan kan pytsa in ytterligare 20 miljoner, kommer det också vara just baklamporna man ser mest av.