Di Weekend BIL

Lite mer krut hade varit kul

Di Weekend trivs bakom ratten i Toyota GT68, som känns aningen gammaldags.

Foto: Carl-Johan Lejland

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Toyota har inte hoppat på något hästkraftsrace och 200 hästkrafter räcker trots allt väldigt långt, skriver Carl Johan Lejland som har provkört Toyota GT86 .

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Toyota har inte rykte om sig att göra bilvärldens roligaste bilar. Det vet tillverkaren om, och det var också därför som chefen Akio Toyoda gav klartecken för GT86 som hade premiär 2012. Så glöm vad du tänker på när du hör Toyota, om det så är förnuftiga hybrider eller pålitliga familjefraktare, för GT86 är en väldigt rolig bil. I och med årets uppdatering har modellen dessutom fått en välbehövlig uppfräschning av interiören.

Det sköna är att det fortfarande handlar om en bil som känns lite gammaldags. Ingen turbo och enbart drivning på bakhjulen, så som sportbilar byggdes förr. I kombination med lagom mycket, eller lite, grepp, tack vare de smala hjulen gör att det är i det närmaste omöjligt att inte tycka det är kul att sitta bakom ratten.

Att sedan, som Di Weekend, få köra bilen på snö och is i finska Rovaniemi med omnejd höjer upplevelsen ytterligare. Antisladdsystemet är bra balanserat för att inte ta bort känslan av äventyrlighet i kurvorna när bakdelen sticker i väg. Samtidigt är det effektivt nog för att räta upp bilen så man slipper hamna i diket. I ”Track mode” tillåter bilen ännu lite mer, och det går även att stänga av systemet. Den som gör det får dock vara beredd på att jobba hårt med ratt och pedaler för att hålla kursen.

Varumärkesbyggare

Akio Toyoda är en av få i bilvärldens topp som verkligen kör bil (han har exempelvis tävlingskört under pseudonymen Morizo Kinoshita), och Toyotachefen testkör alla bilar hans företag utvecklar och tillverkar. Är de inte tillräckligt bra får ingenjörer och designers börja om. Detta gäller inte GT86, trots att den bara har sålts i 170 000 exemplar sedan den presenterades. Försäljningssiffran är blygsam, Toyota byggde 8,5 miljoner bilar ifjol, men bilen är inte heller tänkt för de stora volymerna. Det här är en varumärkesbyggare.

De externa förändringarna i och med årets uppdatering, som exempelvis vingen bak, har kommit till som ett resultat av erfarenheter från racingbanorna. Bilens aerodynamik har förbättrats, bland annat genom en lägre huv. GT86 har också fått led-strålkastare och nya bakljus. De fina linjerna och det klassiska sportbilsutseendet har inte förändrats.

FAKTA
Toyota GT86

Totalpoäng: 19

Köregenskaper: 4

Komfort: 3

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 5

Pris: Från 323 900 kronor.

Motor: Tvåliters boxer, effekt 200 hk, vridmoment 205 Nm.

Förbrukning: 0,78 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 180 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,6 sekunder, toppfart 226 km/tim.

Tjänstevikt: 1 263 kilo.

Längd x bredd x höjd: 424 x 177 x 128 cm.

Bagageutrymme: 243 liter.

VISA MER

Packa racingdäcken

Det är i stället interiört de största skillnaderna märks och det framför allt i materialvalen, som den här gången känns mer påkostade. Mätarna är digitala och 4,2-skärmen framför föraren kan anpassas för att exempelvis visa varvtider och g-krafter.

Japansk fullträff

Även utformningen av ratten och sätenas material har förbättrats. Till bilens fördel märks att den trots sin litenhet har goda utrymmen för förare och passagerare, om vi glömmer det lilla baksätet. Tillsammans med bagageutrymmet är det i stället mest anpassat för att rymma fyra extrahjul. Tanken är att ägaren ska kunna ta med racingdäcken till banan.

200 hästkrafter räcker långt

Chassiet har blivit stramare men komforten får ändå godkänt. En av bristerna är ljudisoleringen från oönskat buller. Medan motorn gärna hade fått låta mer är oväsendet från hjulhusen och bruset från vinden för högt.

Motorn kommer från Subaru, som också gör tvillingbilen BRZ. Både motor och växellåda har lämnats utan förändringar, vilket inte gör så mycket. Boxermotorn på 2 liter och 200 hästkrafter tillåter höga varv, maximala effekten nås vid 7 000 varv per minut, och det är som att bilen ber föraren att varva ur varje växel.

En del sa redan 2012 att bilen skulle må bra av mer effekt, och hade nog hoppats att det skulle komma i och med detta ansiktslyft. Men Toyota har inte hoppat på något hästkraftsrace och 200 hästkrafter räcker trots allt väldigt långt. Samtidigt hade det varit kul med mer krut. 0–100 km/tim går på 7,6 sekunder – fullt tillräckligt men inte vrålsnabbt i dagens bilvärld som rymmer GTI-versioner av standardbilar som har kring 300 hästkrafter.

Toyota har valt att inte sätta i en turbo för att skrämma upp effekten. Förmodligen eftersom grundidén är att bilen ska vara enkel och lättillgänglig, och inte en prestandamaskin. Det fina är att bilen ger mycket känsla tillbaka, även om det inte går så fort. Att ta en kurva i 70 km/tim i en GT86 kan vara lika kul som att köra i 100 km/tim i en bil som är dubbelt så dyr.

Pytteliten och jätterolig

Bara 385 bilar

Faktum är att bilen kunde ha varit ännu enklare och mer spartansk om chefsingenjören Tetsuya Tada fått som han önskat. Han fick till exempel under motstånd gå med på att bilen skulle ha finesser som elhissar och navigation.

Den som köper en bil i Sverige kommer att vara relativt ensam på vägarna som GT86-ägare. I Sverige rullar bara 386 bilar. Att det inte blivit fler beror kanske på prislappen som ligger på 323  900 kronor. Det känns lite för mycket och en del presumtiva köpare kanske hellre slår till på en begagnad Porsche Cayman eller Boxster. Och även om det inte är en rak konkurrent finns ju Mazdas MX-5 som också lockar fram ett leende, men för ett pris som är 100 000 kronor lägre.