Di Weekend BIL

Landsvägsracer med stjärnstatus

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

BLÅTT BLICKFÅNG. Polestar 1 finns i fem sobra färger som håller sig på skalan mellan vitt, grått, svart och blått. Här är det den blå nyansen som heter Midnight.Bilen har en lång ­utrustningslista där allt ingår i priset. Enda tillvalet är matt färg som kostar 50 000 kronor extra.

Karin Olander

Första bilen från Volvo Cars-­familjens Polestar är en skönhet som viner fram med imponerande kraft. Men varu­märkespresentationen ­sjunger en aning falskt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Att säga att man utmanar den gamla bilindustrin med elektrifiering – och så är första bilen en laddhybrid där förbränningsmotorn står för merparten av hästkrafterna. Det är svårsmält.

Om man nu kan bortse från den detaljen är Polestar 1 en tilltalande skapelse. Det är framför allt en vacker bil, med sin breda huv, mjuka taklinje och höga bakparti. Där finns drag både från historiens Volvo P1800 och stänk av Aston Martin. En GT-coupé som utstrålar självförtroende.

Under körningen i trakterna av Florens drar bilen till sig många blickar och kommentarer så fort man stannar. En tjusig bil av ett helt okänt märke väcker frågor. ­Ingen verkar ha hört talas om Polestar. Men italienarna fotar ändå.

Märket var tidigare Volvos prestanda­enhet och fortfarande optimeras vanliga Volvobilar med teknik från Polestar, men stjärnmärket är numera ett eget bolag som ägs till hälften av Volvos kinesiska ägare Geely Holding och till hälften av Volvo Cars.

Geely vill bygga ett varumärkesträd med många olika grenar där Polestar ska sträcka sig högt med sin inriktning mot lyxig elektrifierad prestanda. Efter första modellen ska alla bilar vara rena elbilar där Polestar 2 blir först ut nästa år.

FAKTA
POLESTAR 1

Pris: 1 699 000 kronor.

Motor: Bensinmotor: två liters, fyra cylindrar, turbo, effekt 309 hk och vridmoment 435 Nm. Samt två elmotorer och startgenerator som totalt ger bilen 609 hästkrafter och 1 000 newtonmeter.

Förbrukning: 0,7 liter per 10 mil enligt WLTP. (preliminära data).

Utsläpp av kol­dioxid: 15 gram/km (preliminära data). ­

Prestanda: 0–100 på 4,2 sekunder, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 2 350 kg. Längd x bredd x höjd: 459 x 196 x 135 centimeter.

Bagage­utrymme: 143 liter (126 liter med laddkabelväskan).

Totalbetyg: 21 poäng

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 2 poäng

Säkerhet: 5 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Porsche Panamera Turbo SE-Hybrid. Prestandahybrid för drygt 1,8 Mkr med enastående körkänsla och ännu vassare acceleration men som inte ens klarar fem mil på el.

Mercedes-AMG GT 63S. V8-vrål och över 600 hästkrafter som fixar 0-100 på 3,2 sekunder. Ungefär samma prislapp men ingen eldrift.

Tesla Model S. En ren elbil för runt 1 miljon ­kronor som klarar 61 mil på en laddning och med superacceleration. Dock utan lyxkänsla i inredningen.

VISA MER
En bekant Volvo-miljö

Den täta kopplingen till Volvo ger många fördelar, som exempelvis säkerhets­renommé och delad teknik. Polestar 1 base­ras på samma plattform som Volvos ­stora bilar, men har fått sin stålbotten förstärkt med ett kors av kolfiber. För att höja exklusiviteten är karossen i kolfiber och stötdämparna från Öhlins. Det är Volvos fyr­cylindriga bensinmotor som jobbar ihop med två elmotorer och en åttastegad automatlåda. Motorn är turboladdad och har anpassad mjukvara för att vara sportigare, även om den inte har något sportvagns­muller. Tillsammans ger motorerna 609 hästkrafter, varav 232 kommer från el­motorerna där bak. Vridmomentet är hela 1 000 newtonmeter.

När man står utanför och tittar in i kupén är det en väldigt bekant Volvo-miljö. Med tanke på att Polestar 1 har en saftig prislapp – 1,7 miljoner kronor – känns det snopet att skärmar och instrumentering är samma som i Volvos vanliga bilar.

Volvo made i USA

Handtaget i dörren vinklas ut när jag ­låser upp bilen. Snyggt, men det krånglar flera gånger och då krävs en pillig tvåhandsfattning för att få upp dörren. Kanske för att det är en förseriebil vi testar. Väl på plats i förarsätet med dörren stängd är det tydligt att det inte är en vanlig Volvo. Man ­sitter djupt och lågt och genast infinner sig sportbilskänslan. Jag gillar den gula färgen på säkerhetsbältena som går igen i de guld­färgade bromsoken.

Det finns fem körlägen som ställs in med ett vred i mittkonsolen. Ett stort plus för elläget Pure som gör att man kan klara sig utan att bränna bensin. För att få upp räckvidden har Polestar lagt in två stora batteripaket som ligger över bakaxeln och i en tunnel i mitten. De ger 34 kWh vilket är mycket för att vara en laddhybrid och vid första presentationen i oktober 2017 hette det att bilen skulle klara 15 mil på el. Nu när den testats med den tuffare WLTP-standarden säger Polestar drygt 12 mil innan batteriet är tomt, vilket ändå är bäst bland laddhybriderna. Jag lyckades köra 9,5 mil där absoluta merparten var på ren el.

Rena elläget är bäst

Utnyttjar man regenereringen som görs vid ­inbromsningar går det att öka den elektriska körsträckan ytterligare. Jag startar med Pure och vinner flera kilometer i räckvidd på färden ut ur Florens stad. De extra kilometrarna ryker dock snabbt när jag kommer ut på motorvägen och lägger in Power-körläget. Det är där bilen visar sitt kraftfullaste jag och drar i väg som en raket. 0–100 går på 4,2 sekunder. Även om Polestar ägs av Volvo har man inte anammat Volvos filosofi med en låst maxfart på 180 kilometer i timmen utan klarar farter upp till 250 kilometer i timmen. Vid 100 ­kilometer i timmen åker fartvingen upp där bak.

Hybridläget, som bilen startar i, låter bilen gå på el men drar i gång förbränningsmotorn vid hårdare gas. Det är en kompromiss där man slipper oroa sig för att hitta laddstationer, men där man ändå får möjlighet att ha elbilsaccelerationen.

När jag är ute på lite mindre vägar går jag tillbaka till det rena elläget. Där tycker jag bilen är som trevligast. Den rullar fram tyst, så när som på ett vinande ljud. De två elmotorerna gör att accelerationen bara fortsätter att leverera. Det är endast den annalkande kurvan som gör att jag måste slå av på gasen. Bilens styrning är utmärkt och jag kan ta kurvan exakt med en känsla av kontroll. Skönt när vägen är ganska smal och det är rullgrus i kanterna. Bilen är relativt stor, 459 centimeter lång, och väldigt tung på grund av de stora batterierna, 2 350 kilo, men den låga tyngdpunkten gör den väldigt stabil.

XC40 T5 Twin Engine: Prisad minsting laddar om Mer hantverksmässigt i Kina

Polestar har lyckats med sin ambition att förena bekvämlighet och prestanda. Modell nummer ett är en elegant landsvägsracer. Tyvärr når den inte upp till den lyxkänsla som den häftigt tilltagna prislappen indikerar. 1,7 miljoner kronor är ­exempelvis precis lika mycket som Porsches nya elbil Taycan Turbo kostar. Å andra sidan är ­Polestar 1 mer ovanlig och mer unik än både ­Porsche och Tesla.

Den här är en bil som passar för långfärd, fast det gäller att packa lätt och helst inte vara fler än två vuxna. Att klämma ner sig i baksätet är en klaustrofobisk upplevelse där huvudet slår i ­taket och man får dra upp knäna. Först ska man ­också klara konsten att inte snubbla på bältet. Bagage­utrymmet rymmer endast 126 liter eftersom ­batterierna stjäl utrymme och väskan med laddkabeln tar plats.

Bilarna tillverkas i en nybyggd anläggning i kinesiska Chengdu där produktionen sker mer hantverksmässigt än i en vanlig fabrik. Takten kommer att vara relativt låg med en plan att ­bygga 500 bilar per år. Totalt ska det tillverkas 1 500 Polestar 1. Runt 600 är ­redan förhandsbeställda, ­varav ett sextiotal i Sve­rige. Jag tror att de har stor chans att bli samlarbilar, trots varu­märkets falsksång.