Di Weekend BIL

Lågprislyx retar upp rivalerna

Prislappen är förvånande låg på Opel Insignia, skriver Di Weekends Carl Johan Lejland.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Första generationens Opel Insignia presenterades 2008 och blev årets bil i Europa 2009. Sedan dess har tillverkaren sålt omkring 940 000 exemplar och modellen är en av Opels stora succéer. Mycket talar för att den nya generationen också blir en storsäljare.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Om inte Opel lyckas sälja nya Insignia i hög takt undrar man vad som ska till. Bilen uppför sig som dyrare tyska konkurrenter, är nästan lika fin, men kostar betydligt mindre.

Den ser vassare ut än sin föregångare, både som sedan och kombi med en fin linje som sveper över motorhuven. Bilen är dessutom bättre att köra tack vare en 3 centimeter lägre sittposition. Insignia bygger på en helt ny plattform som gjort att Opel kunnat sträcka ut hjulbasen, men kunnat hålla överhängen korta, vilket bidrar till ett sportigare utseende.

Jämfört med tidigare version har Opel också lyckats banta bort 200 kilo genom att använda mer höghållfasthetsstål. Förutom lägre vikt ger det ett styvare chassi, vilket ger finare köregenskaper.

Den nya bensinmotorn på 1,5 liter bidrar även den till det positiva intrycket. De 165 hästkrafterna räcker långt, även om man kanske inte hisnar av förtjusning. På dieselsidan jobbar Opels 170 hästarsmaskin på bra, men efter att ha kört den mjuka bensinmotorn drar dieselvibrationerna ner intrycket.

Riktigt roligt blir det för den som väljer toppversionen. Den har fyrhjulsdrift och en bensinmotor på 260 hästkrafter. Då får man dessutom den nya åttastegade växellådan som sköter växlingarna både mjukt och snabbt. I det här utförandet är Insigna helt klart ett dugligt alternativ för Autobahn-kryssning. Bra komfort och låg ljudnivå, vindbruset blir inte påtagligt förrän i hastigheter kring 160 km/tim. Det borde tillfredställa även inhemska motorvägsförare.

Opels system för fyrhjulsdrift är intressant och påminner om det som finns i exempelvis Ford Focus RS. Två kopplingar på bakaxeln ersätter differentialen. Enligt Andreas Liljekvist, med ett förflutet på både Volvo och Saab, och som är ansvarig för fyrhjulsdriften på Opel, ger den lösningen en mer exakt kontroll av kraftfördelningen till hjulen och bättre bränsleeffektivitet.

FAKTA
Opel Insignia

Totalpoäng: 21

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Ekonomi: 5 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: Från 229  900 kronor.

Motor: 1,5-liters turbo, effekt 165 hk, vridmoment 250 Nm. Förbrukning: 0,59 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 133 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 9,4 sekunder, toppfart 222 km/tim.

Tjänstevikt: 1 472 kilo.

Längd x bredd x höjd: 490 x 209 x 145 cm.

Bagageutrymme: 490 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenter

VW Passat. Volkswagen får se upp. Opel Insignia mäter sig väl med VW:s storsäljare.

Kia Optima. En fin koreansk utmanare, som dock inte kan matcha Insignia.

Volvo S90. Mer förfinad och lyxig. Men också rejält mycket dyrare.

VISA MER

Får tala med en människa

Opels system för olika körlägen kallas för Flexride och har inställningarna Tour, Sport och Normal. Efter att kunderna fått säga sitt har Opel justerat de olika lägena så att man ska känna tydlig skillnad mellan dem. Tour-läget är exempelvis påtagligt mjukt och ger nästan en gungande känsla, medan Sportläget är betydligt hårdare och ger i kombination med en mer distinkt styrning riktigt bra köregenskaper på kurviga vägar.

Snygg och trygg

I tider av digitalisering och prat om artificiell intelligens och självkörande bilar är Opels Onstar lite speciellt. Det ingår i standardutrustningen och genom en knapptryckning i kupén ringer bilen upp ett callcenter varpå man som förare får tala med en livs levande människa, som dessutom talar svenska. Du kan få hjälp vid olyckor eller med saker som navigation, hotellbokningar eller att hitta en ledig parkeringsplats. Här ligger tech-giganternas digitala assistenter som Siri (Apple) och Cortana (Microsoft) en bra bit efter.

När man ser till interiören har Opel tagit ett stort kliv jämfört med föregångarens gytter av knappar och reglage. Mycket kan man styra via pekskärmen, men Opel har också lämnat en del fysiska reglage kvar som exempelvis för luftkonditionering och körinställningar.

Bra prisläge

När det gäller säkerhet erbjuder Opel det mesta som standard, här finns exempelvis autobroms, aktivmotorhuv för att skydda fotgängare vid en kollision samt trafikskyltavläsning. Dessutom har biltillverkaren vidareutvecklat de adaptiva strålkastarna från Astra-modellen. Man har ökat antalet led-element från 16 till 32 vilket bland annat ger möjligheten att lysa upp vägen i upp till 400 meter framför bilen.

Att nya Insignia skulle kännas bra var ingen stor överraskning. Det som däremot överraskar är hur bra den känns i relation till priset. Opel ska inte vara ett premiummärke men vill gärna vara med och irritera dyrare konkurrenter. Och det kommer man att göra.

Sedanen börjar exempelvis på 229  900 kronor och kombin, som kommer till sommaren, har ett grundpris på 237  900 kronor. Det är nästan Golf-priser – fast för en bil i Passat-storlek, för att tala Volkswagenspråk. För fler jämförelser kan nämnas att det är omkring 100  000 kronor lägre än för Volvo S90 i snikversion, och att en rakare konkurrent som Kia Optima kostar från 282  900 kronor.

Insidan som räknas på Peugeots nya suv

Visst säger Opel att man ska ligga under sina tyska konkurrenter, men prislappen är ändå förvånande låg. Man får jobba i tillvalslistan för att komma upp i den vanliga tjänstebilsgränsen 7,5 basbelopp (336  000 kronor). Den fyrhjulsdrivna toppmodellen kostar exempelvis 313  900 kronor som sedan och 321  900 kronor som kombi. Och då är det alltså 260 hästkrafter, åttastegad automat och adaptivt chassi som gäller.

Trist namn

Det som talar mot Insignia är möjligen bilden av Opel som ett trubbigt varumärke. Och det faktum att det återstår att se vad ett skifte i ägarskap kommer att betyda. Efter nästan 90 år under General Motors ska Opel byta ägare till PSA Peugeot Citroën.

Men det struntar Di Weekend i och önskar bara att bilen hade ett härligare namn. Insignia låter liksom inte lika bra som Opelklassiker som Kapitän, Admiral eller Diplomat.