Di Weekend BIL

Kraftpaket till attack

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att vada i halvmeterhögt vatten och köra off road tillhör inte ­vanligheterna när det gäller elbilar. Men det går utmärkt med Jaguar I-Pace, som ­faktiskt klarar sig bra även på racingbanan.

Nick Dimbleby

Tesla har länge fått agera ostört på marknaden för dyra exklusiva elbilar. Men nu har de traditionella bilföretagen funderat klart och beslutat sig för att ta upp kampen. Först ut är Jaguar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den brittiska biltillverkaren, som ägs av indiska Tata, tar i ­ordentligt från början och modellen ­I-Pace är mycket kompetent. Inte bara som sportig elbil visar det sig, utan faktiskt även som terrängmulle.

Vår teststräcka går från portugisiska Faro, mot Portimão och Autodromo do ­Algarve, vilket skvallrar om att det ska bli bankörning. Det är inte oväntat när det ­gäller Jaguar kanske, men heller inget som normalt tillhör elbilens vardag.

Något som verkligen heller inte tillhör vardagen när man kör elbil är nöjet att ­plöja igenom djupa vattendrag, för att sedan få damma på i terrängen i hisnande lut­ningar. Det är nämligen det vi gör på vägen till ­racingbanan.

En annan väg än Tesla

Det visar sig att elbilen I-Pace är väldigt bra även utanför asfalten. Och varför ­skulle den inte vara det? Här finns ingen fördröjning i kraftöverföringen mellan motor och växel­låda som i en konventionell bil. En el­motor fram och en bak ser till att blixtsnabbt skicka kraften dit den bäst behövs. Och trots vägar som knappt kan kallas vägar och stigningar som skulle lämpa sig för utförsåkning, är det odramatiskt och framför allt tyst när bilen tuggar sig fram. Det är nervöst för något ögonblick när hjulen spinner i den lösa sanden, men bilen återfår snabbt greppet.

När det gäller designen finns ingen lång flödande motorhuv, helt enkelt därför att det inte finns någon stor bensinmotor. ­Interiört är I-Pace förvånansvärt lik en ­vanlig bil. Vore det inte för frånvaron av förbränningsmotor skulle det här kunna vara en konventionell bil. Det är tydligt att Jaguar har valt en helt annan väg än ­Tesla, som går på det futuristiska spåret.

FAKTA
Jaguar I-Pace

Pris: 819  900 kronor.

Motor: Två elmotorer, 400 hk, vridmoment 696 Nm.

Räckvidd: 48 mil (WLTP). ­

Utsläpp av koldioxid: 0 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 4,8 sekunder, toppfart 200 km/tim.

Tjänstevikt: 2  208 kilo.

Längd x bredd x höjd: 468 x 214 x 156 cm.

Bagage­utrymme: 656 liter bak, 27 liter fram.

Totalbetyg: 21

Köregenskaper: 5

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 5

VISA MER
FAKTA
Konkurrenter

Tesla Model S. Draglok på marknaden och först och snabbast till 100 km/tim, men får nu hård konkurrens om kunderna.

Tesla Model X. Familjebil med avancerade måsvingedörrar och utmanande design.

BMW i3. I brist på fler elbilar i samma segment får BMW:s fina lilla i3 vara med här. ­Utsökt interiör och härlig att köra i stadsmiljö.

VISA MER
Roligaste projektet

Att Jaguars första elbil skulle bli en suv­liknande skapelse var inte meningen, även om man skulle kunna tro det med tanke på att bilköpare i hela världen flockas kring biltypen.

”Det fanns ingen genialisk plan från marknadsavdelningen som sa att vi skulle bygga en suv, men under utvecklingens gång har vi kommit fram till att den här formen är den bästa för att bygga en elbil med dagens teknik”, säger Wolfgang Ziebart.

Han skulle egentligen vara pensionerad vid det här laget, efter att ha lämnat rollen som utvecklingschef på Jaguar. Men han kunde inte släppa taget om I-Pace.

”Det här är det roligaste projekt jag har varit inblandad i under min karriär. Vi samlade ett litet team och flyttade ut från huvudkontoret. På omkring fyra år har vi gått från ett tomt papper till färdig bil, vilket är väldigt snabbt”, säger Wolfgang Ziebart, som gärna vill åka med en sväng.

Det får han. Det är ju ändå ”hans bil”.

Elbilsracet hårdnar

På samma sätt som det inte var planen att bygga en suv, hade Wolfgang Ziebart inga planer på att utrusta I-Pace med terrängbilsegenskaper. Men eftersom Jaguar och Land Rover hänger ihop så tänkte han att det vore dumt att inte utnyttja kompetensen inom det området.

Och det fungerar som sagt väldigt bra, bilen klarar exempelvis ett vattendjup på 50 centimeter utan dramatik. Intressant nog gör bilen inte heller bort sig i svängarna på racingbanan. Greppet är utmärkt och väghållningen likaså, trots ­hårda påfrestningar. Elbilens broms­system som regenererar energi till batteriet vid inbromsningar, gör körningen på bana lite speciell. Så fort man släpper gaspedalen bromsar bilen in. Med lite vana går det att använda den finessen för att kunna hålla bra med fart genom kur­vorna. Det gäller bara att hitta precis lagom gasnivå.

Precis som i andra elbilar gör systemet också att man i princip inte behöver ­använda bromsen i vanlig trafik. Med framförhållning räcker det att släppa upp gaspedalen.

Avvägningen mellan komfort och sport är väl kalibrerad, och luftfjädringen gör att bilens egenskaper går att anpassa från snabb bankörning till långsam terrängfärd.

0–100 km/tim på 4,8 sekunder

Till skillnad från E-Pace har I-Pace betydligt större skillnader mellan körlägena och är inte alls så hård och stötig som den förstnämnda. Att köra I-Pace på nylagd asfalt är underbart tyst och bekvämt. På sämre vägar finns det ganska mycket ljud från hjulhusen, vilket kan bero på att vi åker omkring på lågprofildäck.

När det gäller ljud har Jaguar valt att ha två lägen i bilen, ett tyst med brusreducering och ett sportigare ljudläge där ett inspelat motorljud hörs när man accelererar snabbt.

På tal om acceleration är det inte fråga om några extrema Tesla-siffror. 0–100 km/tim går på 4,8 sekunder, vilket ­räcker gott. Gasresponsen är kalibrerad för att likna en konventionell bils uppförande, vilket gör att man inte behöver vara rädd för att hoppa i väg så fort man nuddar ­pedalen.

Suv utan grus i maskineriet

Batteriet på 90 kWh ger en räckvidd på 48 mil och med snabbladdning får man 80 procent av kapaciteten på 45 minuter. En full laddning hemma tar ungefär 10 timmar.

Wolfgang Ziebart menar att det är ett resultat av en avvägning mellan vikt och räckvidd som gjort att Jaguar bestämt sig för 90 kWh. Intressant nog tror han att kapaciteten i batterierna i framtida el­bilar mycket väl kan krympas. I takt med att laddinfrastrukturen byggs ut kommer man inte att vara så beroende av lång räckvidd, tror han.

Välkommen konkurrens

Det mesta talar för att I-Pace kommer att bli en stor framgång för Jaguar. I Sverige har man redan sålt 47 bilar och räknar med uppåt 400 bilar i årstakt. I Norge? Där rör det sig om 1 500 sålda bilar och en prognos på 2 000 bilar innan året är slut.

Att Tesla får konkurrens i sitt segment är välkommet. Man undrar varför det har dröjt så länge när man sitter i I-Pace. Inte minst som priset börjar på 819 900 kronor. Det kan jämföras med grundpriset på en ­Model S som ligger på 901 480 och ­Model X som börjar på 976 080 kronor. Och då har Teslas bilar med de priserna ett betydligt mindre batteri, 75 jämfört med Jaguars 90 kWh. Dessutom hävdar Jaguar att företaget tjänar pengar på att sälja sin bil. En förmåga den amerikanska konkurrenten inte har.