Di Weekend BIL

Japanerna växlar upp – med AI

Bilsalongen i Tokyo är numera en japansk uppvisning – som när Toyotas vice vd Didier Leroy presenterar märkets satsning på artificiell intelligens, AI, med konceptbilen Concept-i. Den kan läsa av och förstå människors känslor.

Foto: Håkan Matson

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är något visst med japaner, teknik och känslor. Ni minns säkert Tamagotchi, den lilla plastleksaken på 1990-talet som skulle vårdas som ett husdjur.

Framtidens bilar ska i stället ta hand om oss.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

På bilsalongen i Tokyo visades flera exempel på hur den japanska bilindustrin funderar på att använda AI, artificiell intelligens.

Tänk dig följande:

Du är en ute på en urbota trist långkörning och börjar känna dig trött och deppig.

Nu är din bil din bästa vän.

Den kan inte bara läsa av om du är lycklig och glad, irriterad och nervös eller bara trött – utan också agera automatiskt för att göra dig till en bättre och framför allt säkrare förare.

Sur och uppgiven?

Då spelar ljudanläggningen automatiskt Badlands med Bruce Springsteen, eftersom bilen redan vet att det är en av dina favoritlåtar som får dig på bättre humör.

Ont i ryggen?

Bilen startar omedelbart sätets massagefunktion och kylfläktarna.

Trött?

Bilen tar över körningen och låter dig vila.

”Mer än en maskin”

Inget av detta är en vision för en avlägsen framtid, utan kommer att lanseras i bilarna om fem–sex år. Åtminstone hävdar flera av de japanska biltillverkarna det. Toyota visade tre olika konceptbilar, Concept-i, med AI, alla dessutom batteridrivna.

Den större, Concept-i, visades faktiskt redan på CES-mässan i Las Vegas i januari, medan den mindre Concept-i-Ride liksom Concept-i-Walk var nya i Tokyo.

Nyckelordet är ”Aisha”, som betyder ungefär älskad bil.

Den ansvarige utvecklingschefen Makoto Okabe förklarade för mig att bilen ska bli ”mer än en maskin – en vän” och ”en partner som växer med människan”:

”Bilarna har funktioner som gör att de kan läsa av och förstå människors känslor. Till exempel genom avläsning av ansikte och kroppsspråk och tonläge. Den kan känna av alla fem sinnen och bedöma om föraren är neutral, lycklig, irriterad, nervös eller trött. Om föraren är upprörd försöker bilen lugna ned honom eller henne. Bilen förstår helt enkelt förarens känslor.”

Makoto Okabe berättade också att bilen, genom att ha tillgång till förarens kalender och notera att denne är stressad till ett möte, automatiskt kan skicka ett sms till de övriga mötesdeltagarna och berätta om förseningen – och därefter se till att föraren kör lugnare och säkrare.

Den mindre Concept-i-Ride är ett 2,5 meter långt stadsfordon, anpassat också för rullstolar, som elegant och automatiskt skjuts in under de väldiga måsvingedörrarna. Föraren sitter i mitten och kör med två joysticks, som ersätter ratt, gaspedal och bromspedal.

Hondan kan ta över körningen

Eftersom utveckling av ny teknik och nya fordon märkvärdigt ofta verkar ske samordnat inom japansk bilindustri, visade Honda upp ett liknande fordon, NeuV, också det visat i Las Vegas i januari.

NeuV hjälper med AI-teknik föraren att bli medveten om sitt känsloläge och kan vid behov ta över körningen. Men fordonet har också egenskaper som digitala betalningstjänster och möjlighet att köpa och sälja el när det är mest gynnsamt.

Samma teknik hade Hondas nya konceptbil Sports EV, som i sin tur är baserad på den gulliga konceptbilen Urban EV, som visades i Frankfurt, och som ska börja tillverkas om två år.

I mina ögon har Honda inte lyckats lika bra med designen på den lilla sportbilen, som har knepiga proportioner. Men visst är det fränt att återstående laddning visas i flammande blått i grillen.

Honda siktar på att två tredjedelar av bilarna som tillverkas 2030 ska vara elektrifierade, något som med dagens snabba utveckling snarast låter defensivt.

Mitsubishis konceptbil e-Evolution, en sorts eldriven suv-kupé, visades med ytterst knapphändiga data – inte ens räckvidd – men innehöll också AI-teknik, som ska hjälpa föraren att köra bättre, genom upplärning. Bilen bedömer nämligen hur du kör och kommer med hjälpfulla råd om hur du ska förbättra din körning.

Nissans koncepbil IMx, också det en sorts suv, har teknik som ska hjälpa föraren och kommer enligt obekräftade rykten att lanseras redan om två år. Då med självkörning enligt nivå 4, alltså då bilen också juridiskt tar över ansvaret från föraren. Visades i sportig version, med elmotor på 420 hk och räckvidd på över 60 mil, vilket visar att Nissan avser att behålla initiativet på elbilsmarknaden.

Det stärktes ytterligare någon dag efter salongen, då märket meddelade att man ställer upp i Formel E från nästa säsong.

Mazda vackrast på salongen

Men det visades också mer traditionella bilar, försedda med konventionella förbränningsmotorer.

Mazda, som egentligen finner sig i ett hopplöst mellanläge – varken hög volym eller höga priser – stal lite av showen med sina två konceptbilar Vision Coupé och Kai.

10 guldkorn från Genève

Den senare ska ses som en förövning inför nya Mazda 3 och innehåller ny motorteknik. Eller rättare sagt: teknik som många försökta utveckla, men inget företag har lyckats lansera. Det handlar om en bensinmotor, som arbetar som en dieselmotor, alltså utan tändstift, men med självantändning.

På Mazda-språk heter det SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) och påstås ge bensinmotorn samma egenskaper som en dieselmotor: 30 procents bättre vridmoment, men samtidigt 30 procent lägre förbrukning.

Vision Coupé är den andra konceptbilen som visas på samma tema och mitt alldeles ödmjuka råd till Mazda är att sätta bilen i produktion omedelbart. Vackrast på salongen, åtminstone som jag ser det.

Också Subaru får samma råd.

Märket har haft en historisk förmåga att visa rätt fräna konceptbilar, som på väg mot produktion hinner malas ned av interna kvarnar och bli tämligen utslätade.

Viziv Performance Concept är en vass, muskulös tänkbar ny version av WRZ STi-modellen och skulle gott kunna sättas i produktion som den stod i Tokyo. Fräckt också att visa bilens drivteknik med hjälp av spegelgolv.

Traditionell Toyota

Toyota presenterade också en konceptbil med traditionell teknik – TJ Cruiser – som trots att den såg ut att vara produktionsfärdig påstods vara en ren konceptbil, utan beslut på produktion.

Jag tror att den kommer inom ett par år, med nästa generation av RAV-4 som bas. För det talar att TJ Cruiser visades med tvåliters hybridmotor och var betydligt mindre än den närmast ikoniska FJ Cruiser som slutade att tillverkas 2013.

TJ står för ”toolbox” och ”joy” och bilens design ska påminna just om en verktygslåda. Den riktas mot unga män, som inte är trendkänsliga, utan vill ha ett användbart fordon för sitt aktiva liv. Interiören är oerhört praktiskt, med en rad fiffiga lösningar för att kunna ställa cyklar och lasta upp till tre meter långa föremål.

Huv och tak är försedda med speciell lack, som gör att grejer och människor ska kunna ställas där utan att det blir skador.

Daihatsu sneglar på 1960-talet

Toyotas numera helägda dottermärke Daihatsu finns inte längre i Sverige, men gör som alltid kul bilar för den japanska marknaden. Själv föll jag pladask för DN Compagno, som är en nytolkning av en modell som fanns 1964. I konkurrens med Mazda Vision Coupé salongens godbit.

Bara 420 centimeter lång och turbomotor på en liter, mer fick man inte veta.

Daihatsus andra, nya konceptbil Pro Cargo sägs sträcka sig ännu längre tillbaka i tiden och vara inspirerad av 1957 års Midget. Precis som många bilar visades den med en rullstol, som alltid ett tecken på Japans nu snabbt åldrande befolkning. Små hjul, liten till bredd och längd – men hög så att en 160 centimeter lång människa kan stå upprätt i bilen. Om ni tycker att det ändå låter litet ska ni veta att den är klart över japanska kvinnors medellängd.

Suzuki har minst lika roliga konceptbilar som Daihatsu. Jag fastnade för e-Survivor, en eldriven beachbuggy som faktiskt påstås vara Suzukis vision för en bil om – håll i er – 100 år.

Att den då ser så konventionell ut och är utrustad med ratt känns besynnerligt. De upplysta blå hjulen räcker inte: den här bilen borde komma inom tre-fyra år.

Ett svalnande intresse för bilar

Över huvud taget har bilsalongen i Tokyo krympt dramatiskt sedan storhetstiden på 1990-talet. Det var 42 procent färre utställare än 1995, då det fanns 361 på plats. Nu saknades såväl amerikanska som koreanska bilmärken, liksom många europeiska. Volvo Cars hade till exempel en förskrämd liten utställning i gången utanför hallarna.

När salongen hölls 1991 kom drygt två miljoner besökare, för två år sedan bara drygt 800 000.

Svart & vitt i bilvärlden

Precis som i många andra länder har intresset för bilar bland unga svalnat betänkligt. Antalet körkortsinnehavare under 30 år har minskat med 35 procent sedan början av 2000-talet och det säljs 17 procent färre bilar än då.

Trots det kräver en utmattad motorreporter till slut vila efter en hel dag på en bilsalong, så jag gick och satte mig i baksätet på helt nya Toyota Century, en av bilvärldens mest märkvärdiga modeller.

Den första modellen kom 1967, den andra 30 år senare och den har levt i 20 år och den nya är tänkt att leva i 20 år, till 2037.

Bilen är helt handbyggd, enligt traditionen ”monozukuri”, att göra något själv med händerna. Det är Japans enda chaufförsbil, 534 centimeter lång och åks av premiärministern och en lång rad japanska direktörer.

Century är känd för sin ullklädsel och för baksätespassagerarens möjlighet att sträcka ut benen genom en lucka i framsätet.

Den stora nyheten är att den väldiga V12-motorn har skrotats och ersatts av en V8-hybrid, samma som sitter i nya Lexus LS 500h. Projektledaren Masato Tanabe sa ärligt:

”Personligen kan jag tycka att det är en smula sorgligt att V12-an försvinner, men den nya motorn är bättre på alla sätt.”

Bilen har numera också samma typ av säkerhetsutrustning som Lexus. Priset för bilen ligger strax under en miljon kronor, vilket kan förefalla billigt med tanke på hantverket.

I baksätet på Century känner man sig inte direkt som flyttad till framtiden, utan snarare tillbaka till 1980-talet, och modellen lär knappast få unga människor att tända till på bilar.

Och inte kunde den räkna ut hur jag mådde där i baksätet, om jag var lycklig, deppig eller bara trött och inte spelade den Badlands med Bruce Springsteen för att pigga upp mig.