Di Weekend BIL

Ingen lekstuga i mönsterfabriken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lynk & Co har hittills anställt 1 600 bil­byggare där många är unga och saknar tidigare fabriks­erfarenhet. I fabriken följs Volvo Cars ­globala produktionsstandard och de ­blivande bilbyggarna tränar på träbilar innan de får börja på den riktiga monteringslinan.

Karin Olander

Zhangjiakou Geely lämnar inget åt slumpen. I blivande OS-staden Zhangjiakou har miljarder plöjts ner i bygget av en mönsterfabrik för nya bilmärket Lynk & Co. En entré som ett lyxhotell, kvalitetstänk från Volvo Cars och exercis av blivande anställda. Här byggs nya bilmodellen 02 som ska utmana bilvärlden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De unga behöver tränas i fabriks­disciplin. De har ju mest suttit med sina mobiltelefoner innan”, säger fab­rikschefen Xiangbei Tong, när han för första gången tar emot utländska journalister i den helt nya fabriken.

På vägen från Peking har vi passerat ­flera delar av den kinesiska muren. Så kallas ­också Zhangjiakou för Den stora murens museum. Staden ligger på inre Mongoliets bergsplatå omringad av berg och där ­floden Sangyang flyter fram. Med buss tar resan från Kinas huvudstad drygt tre timmar.

Om mindre än fyra år kommer ­Zhang­-jiakou med sitt kalla vinterklimat vara ­centrum för de olympiska skidspor­terna när Peking åter står OS-värd 2022.

Geely har ytterligare ett tiotal fabriker i Kina, men den här är den i särklass finaste och mest påkostade.

”Fabriken här är benchmark för Geelys initiativ Made in China 2025”, förklarar ­Xiangbei Tong.

Mer avancerad och utvecklad bilproduktion i landet följer också kinesiska regimens önskan.

Geely och grundaren Li Shufu har genom åren varit skicklig i att skaka fram hjälp och stöd från olika regioner. När han köpte Volvo Cars 2010 backades han upp av två kinesiska städer, Daqing och Jiading, som i gengäld fick en fabrik respektive ett utvecklingskontor.

Den nya Lynk & Co-fabriken ligger intill Volvo Cars motorfabrik i Huaians ekonomiska utvecklingszon.

På frågan hur mycket Geely har fått i stöd för att bygga fabriken just där svarar inte fabrikschefen på.

”Jag ansvarar för produktionen och de frågorna är inget jag känner till. Men alla slåss om att få nya företag att etablera sig. Det är en fattig region och Geely vill hjälpa till att lyfta staden”, säger han.

Volvo äger 30 procent

Enligt den officiella informationen kommer investeringen på 12,5 miljarder RMB (motsvarande 17 miljarder kronor) från moderbolaget Zhejiang Geely Holding och fabriken drivs av Geely Auto. Volvo Cars äger sedan förra året 30 procent av Lynk & Co, men det planeras inte produktion av Volvobilar i Zhangjiakoufabriken.

Lynk & Co är en skapelse som mjölkar renommé från Volvo Cars, både vad gäller teknik och produktion, men ska också vara något helt nytt och eget. Första modellen, 01, är en kompakt suv som började säljas i Kina i november i fjol. Framtagen av ­Geelys utvecklingsbolag i Göteborg. Den har i år sålt i över 30 000 exemplar. Produktionen sker i Luqiao i samma fabrik som Volvos mindre suv XC40. De båda bilarna har samma plattform och delar mycket teknik både vad gäller drivlina och säkerhet. När det är dags för Europalansering för Lynk & Co 2020 blir det endast laddhybrider och de ska byggas i Volvos belgiska fabrik.

Bygger lägenheter

Lynk & Co jobbar hårt för att bygga sitt ­varumärke som nytänkande och med digital kärna. Målgruppen är ung och urban. Märket satsar på uppkoppling, näthandel och prenumeration i stället för klassiska återförsäljare och delningsmöjligheter. I Zhangjiakou är det Lynk & Co:s andra modell som tillverkas, logiskt döpt till 02. Det är också en suv, men mindre, lägre och sportigare. Nästa bil, 03 som är en fyr­dörrars sedan, ska också byggas i fabriken.

För att underlätta rekrytering bygger före­taget lägenheter för de anställda på området för vecko- eller månadspendling.

Familjeäventyr med svenska biljätten i Kina

”Logistiken är ett problem, men det är under kontroll. Den lokala regeringen ­arbetar aktivt för att få hit leverantörer ­genom att erbjuda lokaler och mark. Hittills har åtta leverantörer startat verk­samhet i Zhangjiakou”, säger Xiangbei Tong som tidigare har jobbat för Ford i både Kina och USA.

Fabriken har 1 800 anställda, ­varav 1 600 i produktionen. Ett andra skift med ytterligare 1 200 anställda ska dra i gång i höst. Det byggs 30 bilar i timmen, en bil varannan minut, vilket är lägre än i Torslanda. Kapaciteten är 200 000 bilar per år och i år räknar man med att ­komma upp i 80 000 bilar.

Som tomtarnas verkstad

Fabriksområdet breder ut sig över ofantliga 800 000 kvadratmeter och vi körs runt i ett litet tåg av fabrikschefen på de ny­asfalterade vägarna. Fabriken har allt som behövs för modern biltillverkning: karosseri, svetsning, ­måleri och slutmontering. Det är ljust och luftigt. I en del av fabriken går vi i en gång med glasgolv högt ovanför maskinerna och tittar ner på ­arbetet.

Fabriksbyggnaderna lyser vita och bolags­namnet står i stora bokstäver på en upphöjd platå där det vajar både kine­siska flaggor och Volvoflaggor.

Den närliggande Lynkakademin – där blivande bilbyggare tränas i ett par dagar innan de får börja i den riktiga fabriken – är ett imponerande bygge. En fontän i ­entrén med bambu och stenar, och med växter planterade i formationer på väggarna.

En lokal ser ut som tomtarnas verkstad på julafton. De unga blivande bil­byggarna får träna på att montera bilarna på ­löpande bandet med bilar av trä.

”Det ser kanske ut som en lekstuga, men det är oerhört värdefullt att få lära sig hur allt fungerar först innan de börjar på den riktiga monteringslinan”, säger Xiangbei Tong.

Utanför på en asfaltsplan står an­ställda klädda i svarta Lynk & Co-kläder. De är uppställda i spikraka led och en man i mili­tärmundering ropar order i en mikrofon. Gruppen står i givakt, svarar i kör och gör helt om.

”Det är disciplinträning. De behöver träna sig och bli som en armé. Vi har dessutom en hel del samarbetsträning så de lär sig att arbeta i grupp”, säger Xiangbei Tong.

Varje anställd har en markering med ett Lynk & Co-märke för var deras vatten­flaska ska stå på bordet. Alla har handskar så det inte ska bli några fingeravtryck på bilarna.

Hetast på världens största elbilsmarknad ”Nöjd med lönen”

Bi Xin Qi jobbar vid det löpande bandet i slutmonteringen. Tidigare arbetade han för Dongfeng/Nissan i en fabrik i södra Kina.

”Det är roligt att vara med i något helt nytt. Här finns mycket energi och jag ­känner mig stolt att jobba här”, säger han.

Tre personer från Lynk & Co är med ­under intervjun och hjälper till med översättningen. En fråga om lönen leder till en lång diskussion på kinesiska där översättningen landar i att han är nöjd med sin lön.

”Den räcker till en bra levnadsstandard här i Zhangjiakou”, säger han.

Fabrikschefen pratar mycket om kvalitetskontroll som följer Volvos standard, och också om en bra arbetsmiljö. Något som inte är ­fallet i alla kinesiska bilfabriker.

”Vi mäter hur effektivt de jobbar på ­varje station och det optimala är när arbets­momenten görs rytmiskt som en dans. Där tid inte slösas på att antingen jobba för snabbt eller för långsamt utan att man utnyttjar minu­terna man har på sin station väl”, säger ­Xiangbei Tong.