Di Weekend BIL

Gulligt glädjepiller från Honda

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Liten, snäll och fin att köra. Honda E är kanske världens gulligaste elbil. Men pris och räckvidd ligger den i fatet.

Carl-Johan Lejland

Honda E har har varit en ­favorit på bilsalonger runt världen i flera år. Glädjande nog har inte steget från koncept till färdig bil inneburit allt för många kompromisser.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Att blanda dåtid med nutid i designen blir inte alltid så lyckat, men i fallet med Honda E har man lyckats. Det finns tydliga spår av det tidiga 1970-talets Civic, samtidigt som bilen känns topp­modern.

Honda har lyckats bygga en bil som ser snäll och gullig ut. Just de egenskaperna brukar vara paria i bilpresentationer, men här pratar tillverkaren om en vänlig och mjuk design. Epitet som aggressiv och tuff lyser med sin frånvaro. Det tackar vi för.

De runda strålkastarna gör bilen lätt att känna igen och ladduttaget är snyggt placerat under en lucka på motorhuven. Honda E är den japanska biltillverkarens första elbil och förutom att rita en intressant exteriör har Honda verkligen arbetat med interiören. Intrycket från utsidan förstärks när man sätter sig bakom ratten, man blir glad helt enkelt. Känslan är ungefär som när jag körde BMW i3 eller Tesla Model 3 för första gången, men Honda har en helt egen stil.

Maxad skärmtid bakom ratten

Ta till exempel antalet skärmar. Tesla ­Model 3 har en. Honda E har en, två, tre, fyra, fem, sex – hela instrumentbrädan är utrustad med skärmar från dörr till dörr. Även backspegeln kan räknas in då den ­visar en bild från en kamera i bakrutan. Och Honda E är den första serieproducerade ­bilen som har skärmar i stället för analoga sidospeglar som standard. I till exempel Audi E-tron är det en finess man måste ­betala extra för.

Under den första kvarten bakom ratten ger alla skärmar ett överflöd med information som stormar mot hjärnan. Men man vänjer sig. Och faktum är att skärmarna som ersätter sidospeglarna är riktigt bra, de är klokt placerade och ger en tydlig bild även när solljuset är starkt. I kombination med den lika digitala backspegeln, som även den fungerar oväntat bra, minskar dessutom risken att missa något i den döda vinkeln vid filbyten och svängar. Jag är en skeptiker, men får se mig övertygad.

FAKTA
Honda E

Pris: Från 399 950 kronor.

Motor: Elmotor, 154 hk, 315 Nm.

Förbrukning: 1,8 kWh/mil.

Räckvidd: 22 mil.

Miljö: utsläpp av koldioxid: 0 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 8,3 sekun­der, toppfart 145 km/tim.

Tjänstevikt: 1514 kilo.

Längd x bredd x höjd: 389 x 175 x 151 cm.

Bagage­utrymme: 171 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 2

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 18

VISA MER

Att Honda dessutom valt att behålla enkla och lätt åtkomliga analoga spakar för luftkonditioneringen är också ett plus. Nu är känslan att Honda måste utrusta alla sina modeller med den här inredningen. Vem vill gå tillbaka till analoga speglar och tråkig svart plast efter det här?

Svängradie imponerar

Honda E är dessutom uppkopplad så klart, och mobilen kan användas som nyckel. För att förenkla bildelning kan fem olika telefoner fungera som nyckel till bilen.

Omöjligt uppdrag för offroad-ikonen

Ute på vägen håller det vänliga intrycket i sig. Bilen går mjukt och fint. Den är inte supersnabb till 100 km/tim och inte stötig som en sportbil, en sjuka som ibland drabbar även helt vanliga familjebilar av i dag. Att chassiet går åt det fogliga hållet märks i kurvorna när bilen kränger en del om du pressar den, å andra sidan klarar den lilla bilen även gropiga vägar ganska bra.

Vid parkering eller körning på små trånga byvägar upptäcker du nästa styrka hos Honda E: svängradien. När andra ­bilar skryter om en radie på kring 10 meter är måttet här 4,3 meter. I praktiken känns det som att vända på en femöring.

Jag stannar för att ta bilder vid vattensamlingarna utanför Valencia, som ­används för risodling, och ett tyskt cykelturistande par stannar till. Nyfiket studerar de bilen och nickar gillande när de kikar in i kupén. Lite senare blir jag upphunnen av en annan trafikant, i en suv, som åker upp bredvid och tutar för att bjuda på ett brett ­leende och en tumme upp.

Det är inte bara jag som blir glad av ­Honda E.

Klent med utrymme för väskorna

Men bilen har några uppenbara nackdelar också. Medan kupén är oväntat rymlig är bagageutrymmet löjligt litet. En ladd­sladd, två kabinväskor, sedan är det fullt. ­Jackorna får vi trycka ner ovanpå väskorna.

Audi Q3 Sportback: Fin känsla i kompakt format

Och så finns det två mer allvarliga nackdelar: räckvidden och priset. På en laddning kommer du bara 22 mil enligt WLTP. Men med svenskt klimat och lite aktiv körning blir det nog mer rimligt att räkna om 15-16 mil. Enligt Honda är E en utpräglad stadsbil, och nio av tio bilförare kör bara några mil om dagen, men räckvidden känns ändå för snålt tilltagen för en bil som kostar nästan 400 000 kronor.

På tal om laddning så klarar Honda E snabbladdning till 80 procent av batteri­kapaciteten på 30 minuter. Under tiden kan man precis som i Tesla ägna sig åt att ­spela spel eller se på film på bilens skärm. Till skillnad från i en Tesla behöver du dock ta med dig din egen spelkonsol och dina egna kontroller. Tack vare en hdmi-kontakt och ett uttag för vanlig hushållsel kan man koppla in flera olika typer av spelmaskiner eller filmspelare i bilen. Vi provar Super Nintendo i retroutförande och Street ­Fighter II. Kul, men inte lika kul som att köra bil.

Den variant av Honda E som släpps i Sverige i sommar kommer som sagt att kosta precis under 400 000 kronor. Det är högt, även om köpare får en miljöbilsbonus på 60 000 kronor. Den som charmas av utseendet och den fina interiören får sätta sig med kalkylatorn och räkna på sitt kör­mönster för att se om räckvidden är tillräcklig och om priset går att rättfärdiga. Senare kommer en effektsvagare variant, med 136 jämfört med 153 hästkrafter, men lär bjuda på tillräckligt fina köregenskaper den ­också. Problemet är att den inte är så mycket billigare, med ett pris på 370 200 kronor.