Di Weekend BIL

Goda utsikter för kombi med sladd

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VACKER VY. Provkörningen av laddhybriden Kia Ceed kombi skedde i trakterna kring Antibes i franska Provence innan Frankrike införde stränga restriktioner med anledning av coronavirusutbrottet. Vägarna upp i bergen, med utsikt över Medelhavet, drog mycket energi från batteriet, men nedför återvanns flera eldrivna kilometer.

Karin Olander

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kias mellanstora Ceed i kombi­kostym och med sladd ­fyller en lucka på marknaden. En laddbar kombi med bra räckvidd på el och ett överkomligt pris har hittills saknats. Den öppnar nya vägar för fler människor att köra utsläppsfritt.

Laddhybriderna, som kombinerar eldrift och en förbränningsmotor, slog först igenom hos tjänstebilsförarna. Trots ett högt inköpspris gick kalkylen ihop tack vare lågt förmånsvärde. Förra året var det tydligt hur tjänstebilsförarna drev elektrifieringen av den svenska bilflottan. Nästan var fjärde ny bil på tjänstebilsmarknaden var helt el­driven eller laddbar medan motsvarande siffra för privatpersoner endast var 6 procent. Med fler alternativ för vanliga plånböcker väntas även privatmarknaden blir mer elektrisk. Den starka trenden med privatleasade bilar har nu också kommit till laddhybriderna.

Även om nybilsförsäljningen dyker på grund av coronakrisen tror branschorganisationen Bil Sweden att de som köper ­bil trots varsel och osäkerhet kommer att ­välja en laddbar bil i hög utsträckning.

Kia är ett märke som har ryckt fram i Sverige med sina laddhybrider och hoppas att nykomlingen i familjen, Ceed SW Plug-In Hybrid, fortsätter att stärka märket. Det är det mycket som talar för. Den laddbara ­kombin är förnuftig, praktisk och prisvärd. Inget för den som söker en fartmaskin, men sansad och balanserad i körningen.

Det här är en familjekombi med lång räckvidd på el och en prislapp som fungerar för många. Efter avräknad miljöbonus kostar den strax över 300 000 kronor och kampanjpriset för privatleasing ligger på 2 995 kronor i månaden.

Vi provkörde Ceedkombin med sladd i södra Frankrike innan coronaviruset ­stängde ner stora delar av Europa.

FAKTA
Kia Ceed Sports-wagon Plug-In Hybrid

Pris: Från 339 900 kronor.

Förmånsvärde: Från 1 054 kronor/månad.

Motor: Bensin, 1,6 liter, fyra cylindrar, elmotor, 44,5 kW, total effekt 141 hk och 265 Nm.

Förbrukning: 0,13 liter/mil.

Miljö: Utsläpp av koldioxid 29 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 10,8 sekunder, toppfart 171 km/tim.

Tjänstevikt: 1 676 kilo.

Längd x bredd x höjd: 461 x 180 x 147 centimeter.

Bagageutrymme: 437 liter.

Totalbetyg: 18 poäng

Köregenskaper: 3 poäng

Komfort: 3 poäng

Ekonomi: 5 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 3 poäng

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Skoda Octavia IV. Ladd­hybriden från Skoda har en halvmil längre räckvidd på papperet och betydligt fler hästkrafter, men den kommer först efter sommaren.

V60 T6. I brist på klockrena konkurrenter får Volvos mellan-klasskombi och Sveriges bästsäljande modell vara med. V60 är ett stort steg upp i både kvalitet, prestanda och pris. Börjar på en halv miljon kronor.

Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid. Peugeot 308 SW är mer jämförbar i storlek, men den finns inte som laddhybrid. Det större syskonets hybrid­drift klarar 52 km på el och pris är över 400 000 kronor.

VISA MER
Räcker till vardagsresan

När man startar bilen går bensinmotorn i gång för att värma upp kupén, vare sig man vill eller inte. Ett val Kia har gjort, liksom för övrigt även Volvo Cars, för att få batteriet på 8,9 kWh att räcka till mer körning.

Efter några minuter tystnar bensinmotorn och vi kan susa i väg på el. Det står att batte­riet ska räcka i 56 kilometer. Bilens offi­ciella siffror enligt den nya tuffare körcykeln WLTP är 50 kilometer. Det gör att mer­parten av vardagsresorna ryms för de flesta, vilket gör gott för både miljö och plånbok.

Nya Audi Q5 – snål och snabb

Färden går från Antibes och innehåller en hel del stigningar. Det tar på batteriet. Vi lyckas köra 33 kilometer innan strömmen är slut. I backarna utför återvinns en del energi och det går att köra ytterligare några kilometer eldrivet.

Med Eco-läget intryckt är bilen rejält ­sävlig och i stället för fartkickar får man glädja sig åt att den rullar längre på el. Sportläget tar bort trögheten och man får betydligt mer respons från gasen. Skillnaden mellan de olika körlägena är förvånande stor.

Bensinmotorn tar över körningen när hastigheten når 120 kilometer i timmen och det sker i en smidig övergång. Maxhastigheten är 171 km/tim.

Inredningen imponerar

Inredningen håller högre klass än priset signalerar, som mjukstängning på förvaringsfack och blanka svarta ytor. I mitten finns en liggande skärm. Volym- och temperaturinställningarna görs med vanliga vred, vilket är praktiskt.

Röststyrningen behöver trimmas in på svenska. Med engelska som valt språk hängde navigeringen med, men på ­svenska var det hopplöst. ”Tyvärr jag förstår inte” ­svarade bilen flera gånger. ”Upprepa ­högre” var en annan uppmaning fast det inte hjälpte att höja rösten.

Baksätet är rymligt med gott om plats för benen. Ingen skillnad jämfört med Ceedkombin utan laddning. Däremot tar batteriet utrymme från bagaget och det tunga batteriet gör att maxlasten är drygt 350 kilo. Bagaget rymmer 437 liter. Visser­ligen 188 liter mindre än i den vanliga Ceed, men jämfört med sitt större laddsyskon Optima är det nästan lika.

XC40 T5 Twin Engine: Prisad minsting laddar om Kan inte snabbladdas

I ett vanligt uttag tar det fem timmar att ladda batteriet. Med en laddbox på 3,3 kW går det på under tre timmar. Kias rekommendation är att inte stadigvarande ­l­adda i ett vanligt uttag på grund av risk för överbelastning och brand. Bilen går inte att snabbladda.

Kia vill inte krångla till det utan kör på tre olika utrustningspaket. Vad gäller ­säkerheten är det bra att adaptiv fart­hållare och filhållningsassistent ingår i grundutförande. Liksom automatisk avbländning, som är en trevlig detalj. Jag hade önskat att dödavinkelvarnaren ­också varit med i grundpaketet, men den finns i nästa utrustningsnivå som kostar 17 900 kronor extra. Då får man också en större skärm – 10,2 tum i stället för 8 tum. I högsta nivån, som kostar 29 900 kronor, ingår bland annat panoramaglastak, venti­lerade framstolar, eldriven baklucka och att baksätet kan fällas 40/20/40. ­Annars är det 40/60 som gäller.

Det finns elva färger – två röda och resten är dämpade toner i grått, blått, brunt, vitt, silver och svart. Färgvalen räcker till. Det är ändå inte en bil man köper för att sticka ut, utan för att kunna sticka i sladden i uttaget och både få ner bränslekostnaderna och skona planeten.