Di Weekend BIL

Full snurr i premiumvärlden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

INTENSIVT BILÅR. Ett fullspäckat 2017 väntar Peter Mertens på hans nya arbetsplats Audi. Efter lanseringen av nya A8 väntar uppdateringar av bland annat A7, A6, Q3, A1 och Q8.

Foto: TT

För oss svenskar känns det förstås konstigt: Peter Mertens, framför nya Audi A8 i Barcelona, dessutom entusiastiskt pratande om den nya bilen.

Vi som hade vant oss att se honom som en av de absoluta nyckelpersonerna bakom framgångarna för Volvo Cars.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Så går det ibland, folk byter jobb och plötsligt befinner de sig hos värste konkurrenten, redo för att ta också det nya märket till nya nivåer. När historien om Volvo Cars skrivs kommer Peter Mertens ändå att ha en av huvudrollerna. Mycket var förvisso redan beslutat när han anlände till Göteborg i mars 2011, efter bara ett år hos ägaren till Jaguar Land Rover, Tata Motors, men innan dess åtta år hos General Motors i Europa.

När Peter Mertens anlände till Torslanda var grunden för bottenplattan SPA redan lagd, det strategiska beslutet att enbart satsa på fyrcylindriga tvålitersmotorer taget – men det viktiga genomförandet återstod.

Som utvecklingschef ligger Peter Mertens bakom hur de nya modellerna till slut kom att se ut – vilka egenskaper de fick, vilken utrustning som de försågs med, vad som var viktigt och vad som var mindre viktigt.

Det stora steget var nya XC90, som lanserades 2014, och som tämligen omgående köptes in av Audi i Ingolstadt, där teknikerna med stigande grad av intresse plockade sönder bilen i bitar – och till slut lät sig imponeras.´

Naturligtvis var den övningen ett viktigt skäl till att Peter Mertens i fjol fick erbjudandet att bli utvecklingschef för Audi.

Men det faktum att han aldrig hade arbetat inom Volkswagen-gruppen och därmed var helt oanfrätt av ”dieselgate” spelade säkert också roll.

Ty jobbet som utvecklingschef på Audi har till slut blivit en smula befläckat.

Först fick legendaren Urich Hackenberg, som var en viktig person bakom Volkswagens nya teknik i de nya bottenplattorna – ni har kanske hört begrepp som MQB och MLB – sparken.

Hans efterträdare Stefan Knirsch hann bara ha jobbet i nio månader innan också han tvingades bort, efter att ha varit för djupt inblandad i ”dieselgate”.

Han var då den fjärde utvecklingschefen hos Audi på fyra år. Uppenbarligen har det funnits en katapultstol på tjänsterummet i Ingolstadt.

"Du rensar hjärnan"

Nu sitter Peter Mertens med en grupp svenska journalister i samband med Audi Summit, en övning där ny teknik och nya modeller – i det här fallet nya A8 – visas upp för journalister, återförsäljare och underleverantörer. Totalt har drygt 2 000 personer bjudits in till denna enda dag, som av outgrundliga skäl arrangeras i Barcelona – och inte i Tyskland.

Peter Mertens försöker tappert förklara hur det var att lämna Volvo och Göteborg för Audi i Ingolstadt i södra Tyskland:

”Först av allt: när du bestämmer dig för att flytta, så rensar du bara hjärnan. Jag måste säga att det var mycket, mycket generöst av Volvo att låta mig sluta efter bara fem månader. Det är något som inte är vanligt, men det visar kanske samtidigt att det fanns respekt för och uppskattning av vad jag hade gjort. Jag vill också säga att jag aldrig skulle göra något som skadar Volvo som bolag, varken bolaget eller varumärket.”

Men Volvo är en konkurrent?

”Volvo är definitivt en konkurrent. Bara att jag är här, som en av de viktigaste toppcheferna hos ett av de tre tyska prestigemärkena, är ett sorts bevis på att Volvo numera anses vara en svår konkurrent.”

I den politiska hetluften

Vilka är största skillnaderna mellan Audi och Volvo?

”Detta är en mycket större organisation, allt är mer komplicerat och naturligtvis är det betydligt fler utvecklingsprogram som löper parallellt. Ta bara de lanseringar vi har nästa år. Det är något som är häpnadsväckande, ett enormt fyrverkeri av nya modeller. Vi ska lansera A8 nu, sedan A7, A6, Q3, A1, Q8 och e-tron och flera versioner dem. Jag tror att det blir åtta lanseringar på tolv månader till slut.”

Vad kan du bidra med till Audi?

”Ett område jag vill arbeta med är att vässa profilen på märket. Jag tror att vi i det förflutna ville för mycket inom alla områden och med det tappade vi lite karaktär. Filosofin var att vi måste vara bäst på allt, medan min filosofi är att vi inte behöver vara bäst på allt, utom bara på de områden som är viktigast för Audi. Bilarna ska få starkare karaktär, vi håller på med det nu. Sportighet är en sak, innovation och teknologi andra. Att vi koncentrerar oss mer på att göra Audi till ett verkligt lyxmärke. Jag gissar att jag också tar med lite effektivitet in i organisationen.”

Det var stort fokus på traditionell prestanda under er presentation på Audi Summit?

”Det var fokus på prestanda, inte bara traditionell prestanda. Men prestanda är en viktig del av vårt DNA och också i framtiden, när vi kommer med elbilar, kommer prestanda och sportighet att vara viktigt. Det ligger i vårt arv inom racing. Och vi kommer i framtiden att vara det sportiga prestigemärket”.

Ni tar nu ett ytterligare steg med självkörande bilar. Nya A8 ska nå nivå 3, enligt den officiella definitionen. Det är en nivå som bland andra Volvo anser att man ska hoppa över, eftersom den är för riskabel: den innebär att föraren ska vara beredd att ta över körningen inom en viss tidsram. Varför satsar ni på nivå 3?

”Vad vi säger är att det inte får finnas något delat ansvar. Jag menar att det är nyckeln. Detta är den distinkta skillnaden, oavsett vilken nivå du pratar om. Om bilen tar över måste den klara jobbet. Det måste ha de sensorer som krävs för att hantera alla situationer i trafiken. Och bilen måste ha reservsystem, så att tillförlitligheten är dubbel. Men under 60 km/tim ska den klara jobbet. Du måste inte ha händerna på ratten och inte heller behöva röra ratten efter 20 sekunder, du måste enbart vara beredd att ta över inom 10 sekunder.”

Varför just 10 sekunder?

”Vi har gjort tester och det var olika reaktionstider i olika situationer och för olika människor, men alla var under 10 sekunder. Därför valde vi 10 sekunder. Men det beror helt uppenbart också på hastigheten. Om den är 60 km/tim är 10 sekunder okej, med högre hastigheter är 10 sekunder inte okej. Om du går mot högre hastigheter måste systemet var ännu bättre preparerat för situationer när bilen lämnar över körningen till föraren. Det får inte komma som överraskningar eller innebära stress.”

Fungerar systemet i snö?

Väcker avund

”Nej, det fungerar inte i snö. Det bygger på olika system – bland annat kamera, radar och sensorer – och om något av dem inte fungerar så säger processorn att föraren måste ta över. Systemet är inte gjort för vintertrafik i Sverige. Jag kan ärligt säga att det är komplicerat nog att få det att fungera under normala väderförhållanden.”

Trots att Audi redan nästa år lanserar sin första elbil, som kort därefter följs av ytterligare en elbil, har Peter Mertens i en annan intervju förklarat sitt stöd för förbränningsmotorn i allmänhet – och dieselmotorn i synnerhet:

”Vi tror på dieseln. Punkt. Om den togs bort ut vårt erbjudande till kunderna vore den svår att kompensera. När efterbehandlingen av avgaser fungerar är diesel det bästa konceptet för att klara de kommande emissionskraven. Vi räknar med en andel på 35 procent av eldrivna bilar – laddhybrider och renodlade elbilar – år 2025.”

I sitt förra jobb slog Peter Mertens fast att Volvo XC90 var en bättre suv än Audi Q7.

Nu passar han av förståeliga skäl på frågan och säger med ett skratt att ”det är två mycket bra bilar, med olika karaktär, men be mig inte göra en jämförelse”.

Så kan det bli när man plötsligt byter jobb.