Di Weekend BIL

Full fart mot OS i Tokyo

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

MOTORSHOW. Toyotachefen Akio Toyoda visar den självkörande minibussen E-palette på Tokyosalongen i oktober.

EDGAR SU

TOKYO Tokyo förbereder sig för OS nästa år och de olympiska ­ringarna syns redan på stan. Årets bil­salong visar vad som är på gång. Självkörande ­elfordon i alla ­storlekar kommer bli en vanlig syn under tv-sändningarna från OS 2020.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Årets Tokyosalong är uppdelad på flera mässhallar och en utomhusutställning, på grund av ombyggnationer inför OS nästa år. Och även om ­Tokyo har vätgasbussar i trafik är det med dieselfordon mässbesökarna fraktas ­mellan hallarna.

Av de europeiska bilmärkena är det egentligen bara Mercedes som har en märkbar närvaro i år. De ställer bland ­annat ut bränslecellsbilen GLC F-Cell och framtidselbilen EQS. Annars är det de japanska tillverkarna som dominerar, och här finns många spännande bilar och koncept som talar om hur framtiden på vägarna kan se ut. En av de mest uppseendeväckande är Toyota LQ. Den ska byggas i en begränsad serie inför OS nästa år och fungera som funktionärsbil under tävlingarna. Chefsingenjör Daisuke Ido berättar om en bil som ska ha självkörande teknik för nivå fyra, den näst högsta nivån för autonom körning som bara kräver en människa bakom ratten i vissa specifika fall.

Bilen som Daisuke Ido visar oss har en minst sagt speciell design som kommer att sticka ut under tv-sändningarna nästa år. Men den är mer än ett rullande pr-trick, säger han. LQ ska visserligen inte byggas för försäljning, men är en konceptbil med ny teknik som ska utvärderas i riktig trafik.

En affärshemlighet

På tal om ny teknik är LQ en elbil med ­cirka 30 mils räckvidd, och kanske kommer den att ha så kallade solid state-batterier, den teknik som väntas ta över när litium jon-batterierna utvecklats till sin gräns. Toyota hävdar att man kommer visa produkter med solid state-batterier inom ett år, och att man tror på en bredare introduktion på marknaden kring 2025.

När jag frågar Daisuke Ido om hans ­projekt och om LQ kommer att ha den ­senaste batteritekniken är han precis i ­begrepp att svara, innan han avbryts av en något bistrare kollega som säger att det inte är något man vill kommentera. En affärshemlighet, tydligen.

Inga vanliga bilar

Från Toyota och högste chefen Akio ­Toyoda kommer dock andra tydliga besked om hur hans bolag, såväl som konkurrenterna, håller på att förändras från bilför­säljare till serviceföretag inom mobilitetsbranschen. Ett exempel på det är att van­liga bilar lyser med sin frånvaro i Toyotas monter. Biljätten väljer i stället att prata om olika koncept, från små autonoma ­bussar, till mini-elbilar och olika typer av elektrifierade sparkcyklar samt hjälpmedel för den som har svårt att gå själv. Bland ­annat finns en elmotor som kan fästas vid en konventionell rullstol för att förenkla längre transporter.

En annan intressant teknik, som ingenjörer i branschen länge laborerat med, är gasturbinmotorer. De kan göras små och vibrationsfria. Chrysler hade en testflotta på vägarna på 1960-talet och Volvo visade en laddhybrid som koncept på 1990-talet. Men tekniken har hittills aldrig slagit ­igenom kommersiellt.

VW och Toyota går skilda vägar Gasturbinmotorer på gång

På årets Tokyosalong väcker dock Mit­subishi idén till liv igen, genom terräng­bilen Mi-Tech. Den öppna bilen drivs av fyra ­elmotorer och hämtar kraft från ett batteri som får hjälp av en gasturbin som kan tankas med flera olika bränslen. När det ­gäller konceptbilar är vissa närmare marknaden än andra. Mi-Tech får antas vara ganska långt ifrån en produktionsklar produkt, även om Mitsubishi flaggar för att bolaget har nya typer av hybridlösningar på gång.

I Japan är så kallade Kei-cars vanliga. Det rör sig om små kompakta bilar som är ­billiga att äga tack vare lägre skatt och försäkring. I samband med att Mitsubishi ­visar upp konceptbilen K-Wagon meddelar ­bolaget att även den här kategorin av mini­bilar står på tur att få hybriddrift.

Självkörande upp till 12 km/tim

På hemmamarknaden säljer Mitsubishi en annan intressant produkt, Dendo Drive House, som är ett system för Vehicle-to-­home (V2H). Den består av en laddbar bil, solpaneler och ett hemmabatteri för lagring av energi. Tanken är att solpanelerna ska kunna ladda bilens batterier, och att bilen i sin tur ska kunna fungera som elkälla vid strömavbrott eller naturkatastrofer. Försäljning ska även ske till andra marknader än den japanska, men när det är dags för Europa och eventuellt Sverige är oklart.

En annan typ av fordon som finns på ­salongen är fyrkantiga minibussar med ­olika stadier av självkörande teknik. Toyotas version, E-Palette, är självkörande i upp till 12 km/tim och ska fungera som transport i OS-byn nästa år. Fordonet släpps dock inte ut helt utan förare utan ska ha en ”operatör” ombord som kan ta över och styra med en joystick-liknande kontroll. ­Suzukis bidrag, Hanare, är en förarlös skapelse som ser ut att ligga längre fram i ­tiden vad gäller produktion.

I Suzukis monter finns även den lilla laddhybriden Wako Spo, ett koncept som påminner om Hondas elbil när det gäller retrodesignen.

Toyota Supra: återuppstånden körglädje Utmanar elsparkcyklarna

Det verkar också som att de japanska ­fordonstillverkarna vill ge elsparkcykel­bolag som Voi, Tier och Lime en match när det gäller mikromobilitet. Bredast satsar Toyota med en ultrakompakt bil, en tre­hjuling som är ett mellanting mellan bil och motorcykel samt flera sparkliknande ­fordon. Från Yamaha kommer YNF-01 som är ett annat intressant koncept för kortare persontransporter och som ser ut som en permobil som tål körning i naturen. Och varför inte? När bilköparna älskar suvar är det väl dags även för mindre fordonen att kläs i terräng-kostym.

(text & foto)