Di Weekend BIL

Full fart i lyxfabriken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GULDRUSCH. Verksamheten Goodwood-fabriken ligger nära produktionstaket. Rolls-Royce säljer lyx i överflöd som aldrig förr. Efterfrågan på gediget hantverk kräver yrkeskompetens, en kompetens som är svår att hitta i dagens värld, dominerad av industriell produktion. Rolls-Royce har därför startat upp en lärlingsutbildning i olika hantverk.

Carl-Johan Lejland

Världens lyxigaste bilar storsäljer och den ­hetaste trenden är skräddarsydd ­utrustning. Konjunkturen är en förklaring. Informations-chefen hos Rolls-Royce har en annan: ”Vi är inte i bilbranschen”, säger Richard Carter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Vägen till de senaste årens framgångar har inte varit spikrak. När Rolls-Royce knoppades av från Bentley 1998 stod man utan bilmodeller, utan fabrik och utan hantver­kare. Men den nya ägaren BMW hade en plan.

En ny fabrik byggdes i Goodwood i södra England, alldeles intill slottet som är mest känt för att husera världens mest populära veteranbilsmöten, som Goodwood Revival.

Planen då? Jo, Rolls-Royce försågs ­ med ett ­modellprogram. 2003 kom Phantom, den stora lyxlimousinen. ­Sedan kom lillebror Ghost, cabrioletmodellen Dawn och sportcoupén Wraith.

Försäljningen tog fart och 2018 blev det all-­time-high med 4 107 tillverkade bilar. I år kommer den nya lyxsuven ­Cullinan att sno åt sig den ­största delen av tillverkningskapaciteten. Världens sam­lade sug efter ultra-lyx är till synes omättligt.

”Vi skulle kunna sälja fler bilar, men vi ska ligga kvar på den här nivån. Vi säljer lyx, och det får inte bli för vanligt. Ägarna köper ett konstföremål”, ­säger Richard Carter.

Vill ha bil med egen personlighet

Det mest extrema är kunden som vill ha ­något unikt. Då sätter sig köparen ned med ingenjörer och designers och ­skapar en helt egen bil, som Rolls-­Royce Sweptail, i grunden en Wraith försedd med ett svepande bakparti. ­Bilen premiär­visades på bilträffen Concorso d’Eleganza vid Comosjön i maj 2017.

Priset har aldrig offentliggjorts, men ­köparen sägs ha betalat 120 miljoner kronor för sin specialbyggda ögonsten. Det gör Rolls-Royce Sweptail till världens dyraste nya bil. Den är ­bolagets första kunddesignade bil i modern tid, och fabriken lovar redan nu fler specialbyggen.

Men de flesta kunder som vill sätta sin egen prägel på bilen nöjer sig med mindre ingrepp. ”Rolls-Royce Bespoke” heter avdelningen som förvandlar en vanlig Rolls-Royce till en bil med egen personlighet. Var fjärde kund har bildrömmar som kräver handpåläggning.

Matthew Danton arbetar som designer med att skräddarsy bilarna efter ägarnas önskemål.

”Vi sätter oss ned med kunderna och låter dem berätta om sina planer. Ibland är det något de har sett i en tidningsartikel som de har blivit inspirerade av, ibland har de varit i kontakt med en konstnär som har ett förslag till utsmyckning. Men det kan också vara våra designers som ger förslag”, säger Matthew Danton.

Inspirationen kommer inte bara från bilvärlden.

”Vi besöker förstås alla bilmässor, men vi bevakar också båtmässor, hantverksmässor och konstutställningar. Vi översätter hantverket och placerar det i en bilmiljö”, säger Matthew Danton.

Det kan handla om speciell intarsia som speglar en händelse i kundens liv eller om att prägla skinnet i ett speciellt mönster. Vissa vill välja en speciell stjärnbild i innertaket.

”En person ville ha sin avlidna favorithund avbildad i kupén.”

Relationen till kunderna blir ofta personlig.

”Många kommer till fabriken för att förstå mer om hur bilen byggs. Men det händer också att vi åker till kunden och träffar honom eller henne i sitt hem”, säger Matthew Danton.

Rolls-Royce Cullinan: överdådig lyx i högform ”Collection Cars” i små serier

Eftersom efterfrågan hela tiden ökar på specialbyggda modeller har Rolls-Royce börjat ta fram något de kallar ”Collection Cars”. De görs i små serier om 25–50 bilar och varje serie har sitt eget tema. Fabriken har nyss avslutat serien som ­kallas Rolls-Royce Wraith Eagle VIII. 50 exemplar tillverkades, alla med små detaljer som hyllar hundra­årsminnet av den första Atlantflygningen.

1919 flög nämligen John Alcock och Arthur Brown från Newfoundland, USA, till ­Connemara på Irland. Motorerna i planet kom från Rolls-­Royce, så det finns en koppling mellan händelsen och biltillverkaren.

”Nästan omgående slutade navigationsutrustningen att fungera och de fick flyga mer eller mindre på känn över en molntäckt himmel. Vid ett tillfälle flög de upp och ner”, säger Matthew Dalton.

Så småningom lättade molntäcket. Arthur Brown var en skicklig navigatör, med hjälp av stjärnhimmeln kunde han styra planet till Irlands västkust.

”I instrumentpanelen har vi försökt återskapa delar av den vy som vi tänker oss att piloterna hade. Innertaket smyckas av 1 183 små ljuspunkter som illustrerar den stjärnhimmel de såg när de kor­sade Atlanten 1919”, berättar Matthew Dalton och ­pekar stolt ut rutten, broderad i innertaket.

Det är många detaljer som skiljer ut en Wraith Eagle från en vanlig Wraith. På högtalarlocken, i rökig kopparfinish, står det ”1880”, avståndet i miles som planet tillryggalagde. I nackskydden är ”RR” broderat i skinnet med kopparfärgad tråd.

”En av detaljerna jag gillar mest är klockan. ­Under överflygningen var glaset över instrumenten frostiga och det enda flygarna kunde se var det gröna ljuset från visarna. Vi har försökt återskapa skimret från visarna om natten.”

Priset för Collection Series vill inte Rolls-­Royce tala om. Kanske mest för att det inte är så intressant.

”Listpriset är oftast en startpunkt, det är generellt sett inget problem för våra kunder”, säger Matthew Dalton.

Bubbel och kristallglas

Viljan att göra bilen mer personlig påverkar även tillvalslistan. Förutom mer självklara tillval som till exempel extra tjocka ullmattor utvecklar Rolls-Royce allt fler nya lyxdetaljer.

Bentley Continental GTC – lyx för tweedfantaster

Vad sägs om champagneväska i kolfiber och aluminium? Med en knapptryckning skjuts sidorna och locket uppåt och avslöjar fyra handblåsta kristallglas installerade ”så att de påminner om en V12-motor” tillsammans med champagneflaskan.

Priset för väskan är 37 000 euro, cirka 395 000 kronor.

”I standardutförande alltså, vill man ha ett ­motiv på väskan eller något speciellt material så går förstås priset upp”, tillägger Matthew Dalton.

Ja, så klart.