Di Weekend BIL

Från lera till framtidens bil

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FINGERFÄRDIG. Michael Ledger tar fram ­varje ny modell i lera och det är lätt att ändra proportioner och linjer om så önskas och sedan skanna in den nya versionen i datorn.

Helena Lundberg

Bilarnas motorer och drivlina är viktiga, men faktum kvarstår: designen är fortfarande det som ­kommer först när en ny bil ska tillverkas. Trots all teknisk utveckling och digitala verktyg är det lera som gäller när modellerna finslipas. På Nissan Design Center får Di Weekend en inblick i hur en ny bilmodell kommer till.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ny teknik kompletteras med gammalt hantverk. Den bruna leran är varm och lätt att forma, och det ser enkelt ut när Michael Ledger tar fram både veck och former på en Nissan 370Z. Han arbetar som ­modellerare på Nissan Design Center och trots den digitala eran kommer modeller i lera finnas kvar, säger han med övertygelse.

”Du ser proportioner, linjer och skuggor på ett annat sätt på en riktig modell än i ­datorn. Vi jobbar tätt ihop med design­avdelningen och vi kan enkelt ändra på ­modellen för att testa till exempel en annan linje, innan modellen skannas in i datorn igen.”

Stort hemlighetsmakeri

Vi befinner oss i stadsdelen Paddington i London, ett modernt och pulserande om­råde där den skarpaste arkitekturen blandas med trendkänsliga människor från hela ­världen. Här ligger Nissan Design Center, i ett knappt märkbart betonghus som en gång i tiden var en tågstation. Nissan bjuder ­sällan in besökare hit och den låga profilen vittnar om att biltillverkaren gärna arbetar ostört i denna exhibitionistiska stadsdel.

”Vi vill vara där trenderna startar, och London ligger före alla andra städer”, ­säger Chetan Chohan, designchef för Nissan ­Europa.

Att ta fram en ny modell, från skiss till färdig produkt, tar cirka fyra år. Nissan har tre huvudkontor för design, i London, San Diego och så klart hemma i Japan, i Atsugi.

Under vårt besök syns däremot inte ett spår av nästa bilmodell från märket. Ingen Nissan Juke, Qashqai eller nästa generations elbil. Allt är noga undanstädat. Frågor besvaras med tystnad. Det är som ­vanligt mycket hemlighetsmakeri, ingen biltillverkare vill bjuda på något till konkurrenterna.

Och det är inte bara mot andra bilmärken tävlingen pågår. Alla designcenter tävlar mot varandra, och på varje center tävlar varje designer mot andra formgivare.

Alessandro Messale skissar på datorn och ritar fort fram en ny modell. Men samtidigt som han tar fram nya idéer finns ytterligare tiotalet designers som gör detsamma. Bara den bästa idén går vidare.

Det är en avvägning att hitta rätt nivå av visionära drag och vardaglig använd­barhet.

”Det finns inga begränsningar, men självklart är det en balansgång att designa något som också kan bli verklighet”, säger Alessandro Messale.

Salongsbilen stal showen i Paris

Och det är med en skiss det börjar. Sedan lera. Ibland grova drag för att se proportioner, i andra fall mer detaljerat beroende på var i designprocessen man befinner sig.

Med 3D-glasögon

När lerklumpen sedan formats till en modell skannas den in i datorn och går då att uppleva med 3D-glasögon. Att sätta på sig 3D-hjälmen och se rakt in i bilen gör en lite sjösjuk, det är inte helt enkelt att manövrera styrspaken som bland annat gör att jag kan öppna bilens dörrar, kliva in i bilen och titta runt. En stor fördel med 3D-tekniken är just interiören, som inte går att få fram med lera.

”Vi kan även placera bilen i olika miljöer för att se hur den ser ut där”, visar Mike Jupp, digitalansvarig.

Med 3D-modellerna kan Mike Jupp ­också koppla samman Londonkontoret med Japan och visa modellen i realtid, samtidigt som han kan ändra utifrån Japans önskemål.

Den veganska trenden

Just färgen är viktig. Den färg som går hem bäst i Japan kan vara helt omöjlig i USA, och tvärtom. Carine Giachetti arbetar med färg och material, både exteriört som interiört, och måste hela tiden ligga steget före vad gäller färg- och materialtrender. Oron för klimatförändringar gör inte bara att bilköpare vill ha snåla motorer, utan även är medvetna om hur interiören tillverkas. Tillverkare efter tillverkare erbjuder exempelvis veganska alternativ till skinninredning.

”Den veganska trenden gäller även för bilar. Alcantara är exempelvis veganskt, och för oss gäller det att få rätt känsla i mate­rialet. Doften är också viktig.”

Spänning inför elbilsåret 2019

Inte en gång nämns bilarnas motorer under besöket och Andrew Leicester på Nissan Technical Center Europe förklarar att ingenjörerna helt enkelt får ta vid där designen är färdig, i alla fall är det så i grova drag.

”Visst, vi arbetar ihop, men en stor utmaning för ingenjörerna är faktiskt att ta hänsyn till säkerhet, ergonomi, sikt, utsläpp och liknande i designen. En ny bilmodell börjar utifrån, med en skiss, och sedan jobbar vi oss inåt. Så enkelt är det.”